Behöver du kontorslokaler i Göteborg

När företaget behöver nytt kontor så finns det en aspekter att ta hänsyn till. Det kan vara att det ska ligga i ett speciellt område på grund av kundgrupper, samarbetspartners eller ha nära till kommunikationer. Eller som i många fall helt enkelt ett större kontor eller avtalet med det gamla har gått ut. Sedan är det ofta en djungel av priser och olika avtal.

Ett bra och enkelt sätt att hitta en bra lokal för firman är att kontakta ett bolag som förmedlar lediga lokaler till företag. Dessa sköter all administration så du slipper. De börjar alltid med en personlig kontakt för konsultation där man kommer överens om alla detaljer och vilka krav som ställs på lokalen i fråga.

Lediga kontorslokaler att hyra

Det finns alltid lediga lokaler på marknaden för nästan alla behov. Är du intresserad av ny lokal behöver du fundera ut företaget framtida utveckling, lagerbehov och eventuell expansion. Självklart måste den passa antalet anställda, geografisk plats samt vilken bransch ni är i. Behövs det till exempel lager och produktionsytor? Ju större krav som ställs desto längre tid tar det att hitta.

Vad är en bra kontorslokal?

Alla företag är unika och kan specialanpassas utifrån kraven som ställs. Det kan exempelvis vara ett litet kontor för det lilla företaget med ett fåtal rum med kök och toalett. Det kan också handla om ett stort företag som behöver hela våningsplan eller en hel fastighet.

Ofta behöver företag ett större kontor efter en expansion med ökad personalstyrka, men självklart även det omvända. Avgörande är medarbetarnas behov och önskemål. Ett tips är att göra en enkät på företaget och helt enkelt fråga vad de tycket är viktigt i den nya lokalen. Ofta är kommunikationerna bland det viktigaste, så läget är viktigt.

Många tycker också det är viktigt med närhet till restauranger i närheten. Beroende på verksamhetens affärsområde kan det vara viktigt att synas och ha ett trevligt och välkomnade utseende om det sker många affärsmöten eller kundkontakt. Ska det vara ett kontorslandskap eller egna rum? Finns det behov av konferensrum och samtalsrum?

Hur går det då till?

Skriv ner ett antal prioriterade punkter att utgå ifrån. Det är som sagt ett stort beslut och det är vanligt att man blir kvar länge. Ju längre avtal man skriver desto bättre pris blir det och är ofta en viktig hörnsten i budgeten och ekonomin. Efter konsultationen där behov och krav diskuterats kommer man få ta ställning till ett antal förslag på lokaler. Sedan finns så klart tidsaspekten, när går det gamla avtalet ut och hur ska flytten bli så smidig som möjligt.

Ett smidigt sätt att göra flytten enkel är att ta den på en helg eller under semestertider då kontoret är tomt. Kontakta ett företag som hyr ut lediga kontor i Göteborg.

9 jan 2019

En Guide till att flytta!

Här finner du tips på vad du skall tänka på i samband med en flytt. Särskilt användbart kan vara checklistan där du kan bocka av punkt för punkt vad som är gjort och inte gjort.