Städa ordentligt vid utflytt

Har du sålt din bostad? Grattis! Vi hoppas att du har fått en bra peng för den. Nu ska vi ta upp ett ämne som inte är det roligaste inför flytten, men ack så nödvändigt; städningen.

Varför är städningen så viktig?

I nästan alla flyttar så står det i avtalet att bostaden ska överlämnas i rent och fint skick. Självklart kan undantag förekomma, men det är extremt sällan. Så när du har tömt lägenheten på alla dina möbler och personliga tillhörigheter, så ska det städas. Inte bara dammsugas, moppas och skuras. Det ska se skinande blankt ut så nästa person som flyttar in inte ser några spår av den tidigare ägarens existens, undantag för hål i väggar från tavlor och dylikt. Den nya ägaren ska kunna flytta in utan att hitta dammtussar, fettfläckar eller annan smuts i bostaden.

Vad händer om du inte städat ordentligt?

Om du missköter flyttstädningen så kan du få åka tillbaka i ett senare skede och rätta till städningen, alternativt få hem en faktura. Fakturan är då från den nya ägaren som tvingats betala för en ny städning om den ni genomförde var undermålig. Den nya ägaren kan även kräva ersättning från den tidigare ägaren om städningen var oacceptabel.

Vad är det som ska städas?

Det är ett enkelt svar; Allt. Hela lägenheten ska städas, från topp till tå. Detta är ett arbete som kan ta extremt lång tid. Kylen, frysen, fönster, luckor, lådor, golv och allt annat. Bostaden ska vara helt damm- och smutsfri. Som tur är så är det enklare att städa en bostad som är helt tom än full med möbler. Om du inte vill sköta städningen själv så kan du anlita ett städföretag (tips: www.städningstockholm.net) som sköter städningen åt dig. Många städföretag har en nöjd kund-garanti, så om du som beställare eller köparen inte är nöjd med städningen, kommer de tillbaka och åtgärdar det som var dåligt gjort.

Viktigt att granska innan ägarbytet

Oavsett om du väljer att flyttstäda lägenheten själv eller ta hjälp av ett städföretag, så är det viktigt att säljare och köpare möts i bostaden och granskar städningen tillsammans. Detta för att båda parter ska veta att bostaden lämnas över i ett bra och accepterat skick. Om det framkommer i ett senare skede att städningen varit bristfällig har du som säljare redan fått ett godkännande av köparen att städningen varit accepterad. Denna granskning underlättar en eventuell tvist, men om det är bristfälligt på ställen som inte kunde granskas så kan det uppstå en tvist som behövs lösas med hjälp utifrån.

24 May 2017

En Guide till att flytta!

Här finner du tips på vad du skall tänka på i samband med en flytt. Särskilt användbart kan vara checklistan där du kan bocka av punkt för punkt vad som är gjort och inte gjort.