Blogg

Flytta och få en bättre ekonomi

8 jan 2018

Att flytta brukar innebär nystarter i våra liv. Den första flytten brukar innebära en avspark mot framtiden. Vi flyttar hemifrån, till nya studier, ett nytt jobb eller så flyttar vi ihop med kärleken i våra liv. Oftast börjar man med den lilla lyan, plötsligt har man blivit två i den och både sängen och lägenheten känns för liten, man flyttar till större för att man plötsligt är två. Efter ett tag kommer barnen, och då är det många som vill bo i hus. Vi bär på drömmar om barn i ett stort hus, med trädgård, grillkvällar och bjudningar på altanen. Efter ett tag är barnen utflugna och då tycker man kanske att man bor för stort, eller så skiljer man sig och flyttar tillbaka till en lägenhet.

Flytta som en del i karriären

Andra flyttar kan innebära nya steg i karriären. Man blir befordrad till en bättre tjänst med högre lön. Då kanske man köper sig sin första lägenhet. Att köpa sin bostad brukar var den största ekonomiska affär man gör i sitt liv. I storstäderna kan lägenhetsköpet gå på flera miljoner kronor. Då vill man var säker på att den är lätt såld ifall man vill byta till mindre eller större. Då gäller det att köpa huset eller bostaden i ett attraktivt område. Många följer bostadsförsäljningarna på landets mäklarbyråer. Oavsett orsaken till din flytt och vart den tar dig, finns det vissa moment som du alltid måste igenom för en lyckad flytt. Många tar chansen att göra sig av med sådant som är onödigt att släpa med sig i flera flyttar.

1. Välj och vraka bland dina ägodelar

Finns det något som du kan sälja bland alla dina saker? Varför inte samla ihop det du har i förrådet och åk till en loppmarknad? Vill du inte stå med ett bord, kan du alltid sälja sakerna på Blocket. Rensa ur gamla tidningar och brev – vad av det kan du slänga?

2. Packa dina saker i god tid

För en riktigt lyckad flytt är det bra att packa dina saker och inte lämna allt till sista minuten. På det sättet får du tid över för att gå igenom vad du vill behålla och vad du vill göra dig av med.

3. Städa och håll rent

Om du håller huset rent kan det vara lättare sedan med flyttstädningen. En flyttstädning är en väldigt omfattande städning när du går igenom allt i ditt hus; inte bara golven ska rengöras, även golvlisterna. Inte bara badrummets inredning, även rören som är dragna ska rengöras, och så vidare. En flyttstädning är inte bara att rengöra fönster, och det kan vara riktigt svårt att ”se” vad du ska rengöra om du bott länge i en lägenhet. Då kan det vara bäst att anlita en städfirma som kommer med ”nya ögon” och upptäcker bristerna i städningen på annat sätt än vad du själv gör. Läs mer på denna sajt om du vill veta mer om flyttstädning.

4. Anlita firma till själva flytten

Att flytta tunga möbler kan vara svårt om man inte är van att göra det. En flyttfirma är väldigt van vid tunga lyft och har tekniken för det. Däremot är det bra att vara så många som möjligt vid flytten. De flesta flyttfirmor tar betalt per kvadratmeter, vilket kan vara bra att känna till. Ställ alla möbler nära varandra plus packlådorna och försök uppskatta arean på ytan som de utgör tillsammans. Lycka till!

Har du tänkt på allt vid din flytt?

5 dec 2017

Att flytta är något som till största del omfattar positiva känslor. Man får påbörja ett nytt kapitel i livet, man får en nystart, man kanske flyttar till en ny stad, man ska kanske äntligen flytta ihop med den man älskar och så vidare. Men, detta gäller den själva, initiala känslan - en flytt, ur ett annat perspektiv, är ofta stressande, fysiskt krävande och extremt jobbig.

Ska du exempelvis flytta från en lägenhet i Norrköping till ett hus i samma stad så är det en hel dels om måste förberedas och som dessutom måste falla på plats för att flytten ska kunna ske på ett så smidigt sätt som det bara är möjligt. Dels så måste du packa alla dina saker, dels så måste du fixa med en bil av lämplig storlek, dels så måste du ta hjälp av dina vänner, dels så måste du bära allting - två gånger - och dels så måste du också genomföra det moment som vi ska titta närmare på här: din flyttstädning.

En flyttstädning kräver tid och noggrannhet

Flyttstädning är obligatorisk att genomföra - har inte du och den nya ägaren till din lägenhet i Norrköping kommit överens om annat (exempelvis dragit av på köpesumman) så ska du också städa. Skulle d inte göra så - ja, då kan du bli ersättningsskyldig och tvingas betala för en städfirma som - akut, och dyrt - rycker ut för en flyttstädning. Vad är då så speciellt med en flyttstädning och varför väljer vi att fokusera på just denna del av en flytt?

Det som skiljer en vanlig städning och en flyttstädning är att den senare måste skötas på ett exemplariskt sätt; allt måste städas och det måste städas grundligt. Just detta är det inte många som inser. man tar för givet att en flyttstädning ska kunna genomföras på någon timme och denna underskattning gör att man tvingas krypa till korset, öppna plånboken och betala för sig - enligt det vi nämnde ovan. Bättre är, enligt oss, att man tar professionell hjälp direkt. En flyttstädning bokad i god tid blir mycket billigare än en som sker akut.

Anlita en städfirma för din flyttstädning i Norrköping

Om man redan tidigt inser att en flyttstädning kräver stor omsorg och mycket tid så har man hunnit ganska mycket. Dels så kan man avsätta den tid som krävs om man vill göra jobbet själv, dels så kan man också undersöka vilka städföretag som erbjuder tjänsten. Det senare bör i så fall göras ganska grundligt.

Ser man till en stad som Norrköping så finns där många städfirmor som erbjuder flyttstädning - men hur många av dessa gör ett så pass bra jobb att man klarar av besiktningen från de nya ägarna? Den frågan, snarare än frågan om priset, tycker vi ska ställas först. Svaret? Det får man genom att ringa tidigare kunder. Referenser är det bästa sättet att ta reda på vilken kvalitet företaget i fråga håller. Kort sagt: kontakta några städföretag i Norrköping, hör om priset för en flyttstädning och be om nummer till tidigare kunder (som du också ringer).

Priset är viktigt - men det är inte avgörande. I och med att en flyttstädning omfattas av Rut-avdraget - där du kan dra av 50 % av den totala arbetskostnaden - så kommer du ändå att komma billigt undan. Sök hellre efter ett högkvalitativt arbete och slipp genom detta hålla på att kräva omstädning och så vidare. Du besparar dig en massa besvär och kan fokusera på det viktigaste: att installera dig i den nya bostaden.

Vänd er till juridisk expertis vid bodelning

17 okt 2017

Då man svarar –ja på frågan om om personen mitt emot i kyrkan vill gifta sig så gör man detta med en förhoppning och en förväntan om att äktenskapet ska vara livet ut. Ingen gifter sig och där man tror något annat. Tyvärr så blir så inte alltid fallet och av förklarliga skäl; man kan växa ifrån varandra, kärleken kan ta slut, man kanske blir kär i någon annan eller också så fungerar livet som makar inte av andra skäl. Något som leder till en skilsmässa och det är ingenting som vare sig är unikt eller någonting som behöver innebära några som helst skuldkänslor.

Väldigt många äktenskap mynnar ut i en skilsmässa och oavsett anledning så finns det alltid vissa praktiska saker som måste ordnas i samband med en sådan. Här tänkte vi komma med ett litet råd: ta juridisk hjälp och detta oavsett egentligen om ni skiljs i samförstånd eller om det uppstår konflikt – något som tyvärr inte alls är ovanligt.

Det primära vid en skilsmässa är att man genomför en bodelning och en bodelning innebär att man samlar alla skulder, alla tillgångar, alla föremål, bilen, båten, möbler, sommarstugan, huset och allt annat som man gemensamt köpt och äger. Hit räknas även pengar, sparande och – sedan 1999 – privat och individuellt pensionssparande och som man kan förstå av detta så är det en väldigt lång process som man har framför sig då man talar om en bodelning.

Rådet är alltså att man tar hjälp och att man därmed också undviker de konflikter som alltid kan komma vid en bodelning; man får hjälp med vad som gäller, man får hjälp med att reda ut de samlade tillgångarna och man får hjälp med allt det praktiska. Risken finns alltid att man ändå kommer att tilldelas denna hjälp och detta i form av en bodelningsförrättare som utses om man absolut inte skulle komma överens.

Tänk på framtiden vid er bodelning

Att vi säger att man bör ta hjälp vid sin bodelning gör vi även med en tanke på framtiden – ni har förmodligen gemensamma vänner, bekanta och kanske barn tillsammans. Vikten av att ta juridisk hjälp vid en bodelning ska inte underskattas i det avseendet då denna i allra högsta grad kan hjälpa er att skiljas som vänner.

Konflikter kring pengar, tillgångar och egendom är tyvärr inte alls ovanliga och ett juridisk ombud är i många fall den bästa lösningen vid en bodelning då man lämnar över allt i trygga, kunniga händer.

Paketpris vid en flytt allt vanligare

3 okt 2017

Fler och fler privatpersoner väljer i dagsläget att använda sig av extern hjälp då de står inför en flytt och detta beror på att man i dagsläget har sett att priserna för att anlita en flyttfirma har sjunkit ganska rejält mot hur det var förr. Det handlar om att dels konkurrensen ökat – något som skett främst i större städer – men också att man som privatperson kan använda sig av sitt rut-avdrag då man ska flytta; man kan i och med detta dra av upp till halva arbetskostnaden på sin deklaration och därefter få tillbaka beloppet på sin skatt.

Ett generöst avdrag som gjort att väldigt många nya företag startat i flyttbranschen och att således detta urval och det billiagre priset gjort tjänsterna mer attraktiva att ta del av. Vi skrev här tjänsterna av en anledning då det numera inte enbart handlar om att få sina möbler och sitt bohag förflyttade mellan punkt A och punkt B då man anlitar en flyttfirma. Nej, numera kan man även välja olika tilläggstjänster och man kan även välja att få dessa inbakade i olika paket – något som gör det hela ännu billigare.

Ska man exempelvis flytta från Örebro till ett boende i Stockholm så kan en av dessa tillägg innebära att man kan se till att även flyttstädning blir omhändertagen av företaget i fråga. Just detta blir extra nödvändigt vid en sådan flytt – har man flyttat från Örebro till Stockholm så vill man knappast återvända för att genomföra en flyttstädning. Nej, då vill man snabbt kunna komma på plats i sitt nya hem och sin nya stad och därför är det också tacksamt att just flyttstädning är en tjänst som fler och fler flyttfirmor erbjuder sina kunder.

Flyttstädning är ett jobbigt moment

Det som många upplever som det största problemet som kommer med en flytt är just det faktum att man måste städa ur sin gamla bostad innan man kan överlämna nycklarna och då denna städning dessutom både är omfattande och har en hög kravbild över sig så är det således en populär tjänst att använda sig av då det kommer till flyttfirmor.

Att i lugn och ro – och billigt! – kunna anlita ett företag som sköter allt som rör denna flytt från Örebro till Stockholm, att slippa flyttstädning, att slippa packning, att slippa bärande av möbler och att enbart kunna fokusera på att komma på plats – det är något som fler och fler personer anser vara en absolut nödvändighet i dagsläget.

Genom att – tack vare rut-avdraget och konkurrensen mellan olika företag – kunna välja billigare tjänster och utvidgade paket gällande vad som ska genomföras i en flytt är – helt enkelt – guld värt och detta oavsett om man bor i Örebro, Stockholm eller någon annanstans i Sverige.

Vi får hoppas att detta håller i sig även den dagen rut-avdraget reduceras eller försvinner; en farhåga som tyvärr inom kort kan bli en realitet då skeptikernas röster hörs allt högre rörande denna frikostiga skattereduktion.

 

Tre saker du bör tänka på när du ska köpa hus

10 sep 2017

Att köpa bostad är för många, om inte den största, åtminstone en av de största affärerna man gör i sitt liv. Således är det något man inte vill förhasta. För de flesta går affären väldigt bra och smidigt till, men det finns skräckhistorier. Till exempel har du säkert hört någon berätta om hur dolda fel i huset visat sig först månader, eller kanske till och med år, efter att huset köptes.

Med den här texten vill vi påpeka ett par saker som är bra att tänka på vid husköp. Texten innehåller inte allt, men förhoppningsvis bjuder den på något du inte redan kände till.

Här är tre saker du bör tänka på när du ska köpa hus:

 

  • Dolda fel

 

Som nämnt i inledningen kan dolda fel gömma sig i ett hus, och undersökningsplikten för dig som köpare sträcker sig långt. Det gäller att felet inte ska ha kunnat upptäckas ens vid en noggrann undersökning av fastigheten.

Ett av de mest vanliga dolda fel att stöta på i ett hus är fuktskador, men det kan såklart handla om fler saker än så. Oavsett vad felet är kan du be att få pengar i hand, avdrag på huspriset eller att få skadan reparerad, om det dolda felet i huset upptäcks. Lagen säger att säljaren är tvungen att betala för detta om det inte upptäcks senare än tio år efter försäljningen.

 

  • Gå på många visningar

 

Vissa väljer ibland att bara köpa det första bästa huset de ser. Det här kan ibland vara en jackpot, men det innebär ofta att man inte blir helt säker på vad det är man faktiskt kan få för sina pengar. Således är det alltid bra att gå på många visningar innan man bestämmer sig.

För varje visning man går på lär man sig dessutom något. Nästa gång kanske du märker att huset har en friskrivningsklausul (skrivs vid dolda fel i hus) och kan ta bättre beslut huruvida det är något du bör satsa på eller inte. Idag, främst i storstäderna, kan man dock konstatera att det är säljarens marknad som råder. Det här visar sig inte minst av höga bostadspriser.

 

  • Undersök ordentligt

 

När du väl är på en visning bör huset alltid undersökas ordentligt. Om det är snöigt och svårt att se husets och tomtens egentliga skick bör du fråga efter sommarbilder innan du gör ett köp. Det som ofta kan bli kostsamt är saker som döljs av snö, till exempel tak och dränering.

Inne i huset bör du även se till att lukta. Känner du något som skulle kunna vara fukt- eller mögelrelaterat bör du fråga mäklaren om detta. Fuktskador är vanliga bland dolda fel i hus och kan bli mycket kostsamma längre fram.

 

Många moment i en flyttstädning

3 sep 2017

Det som ofta ställer till det för personer som ska genomföra en flytt är att de underskattar själva tidsaspekten. Det vill säga; man tror att en flytt tar väldigt mycket mindre tid än vad den i själva verket gör och då man väl inser detta så är de också för sent. Om vi förklarar vad vi menar med för sent så handlar det om att man kommit överens med de nya ägarna om ett ut- och inflyttningsdatum och om man inte klarar av att hålla sig till detta så kan man också bli ersättningsskyldig till dessa.

Är detta då ett sådant utbrett problem och är verkligen en flytt så jobbig och tidskrävande att man måste vara beredd att betala ut en retroaktiv ersättning till den nya ägarna av sin gamla bostad?

Här är svaret både ja och nej; flytten i sig är ofta något som förflyter relativt bra för de flesta – det är det som sker efteråt som gör att många misslyckas och tvingas öppna sin plånbok i onödan. Med varje flytt följer nämligen ett moment kallat flyttstädning och det är också där som ett utbrett fusk börjat synas.

Om vi kortfattat beskriver vad en flyttstädning innebär så kan vi först säga att denna detalj alltid sker efter att man flyttat sina möbler och sitt bohag – något som gör att man dels har sina tankar på annat håll (det nya boendet med allt vad det innebär) och att man även är tömd på energi efter att ha burit allting. Det är den första punkten och om vi bryter ner en flyttstädning i molekyler så får vi en ännu större förståelse till vad vi menar. Vi tar här ett hus i Gävle som exempel på vad en flyttstädning innebär och vad som ingår i en sådan.

  • Städning av alla ytor; dammsugning och torkning
  • Rengöring av samtliga vitvaror – invändigt- bakom- och utvändigt
  • Putsning av fönster
  • Dammtorkning
  • Ordentlig städning av wc och badrum
  • Rengöring av avlopp och golvbrunnar
  • Städning av alla skåp, luckor och garderober

Dessa moment tillhör standarden för en flyttstädning och om man ser dessa uppradade på detta sätt så ser man direkt om att det handlar om en rejäl städning som denna familj i Gävle måste ta hand om innan de lämnar nycklarna till de nya ägarna av bostaden. Om man även här lägger till att allt detta ska ske på en helg och under en förmiddag så förstår man varför så många privatpersoner vare sig orkar- eller hinner genomföra detta.

Vi säger här förstår, men det finns inga ursäkter. Har man tagit på sig att genomföra sin flyttstädning utan att anlita någon professionell stäfirma – ja, då får man också se till att avsätta tillräckligt med tid för detta.

Att fuska eller skylla på att man inte hunnit är oacceptabelt och det är egentligen bara att ställa sig själv frågan hur man skulle uppleva att öppna dörren till sitt nya hem och mötas av ett rent kaos? Däri ligger också svaret och förklaringen till varför en flyttstädning fyller en sådan stor funktion i en flytt – man underlättar för andra människor.

Kan jag komma i kontakt med en flyttfirma i Stockholm?

23 aug 2017

I Stockholm sker fler flyttar än vad det gör någon annanstans i landet och detta beror på att allt fler människor flyttar in till Stockholm samt att detta påverkar markanden så att man helt enkelt tjänar en massa pengar på att röra på sig. Det byggs för lite i förhållande till det antal människor som flyttar in i Stockholm och därför kan man om man någon gång lyckats köpa en bostad också hela tiden klättra uppåt på stegen i form av vinster vid eventuella försäljningar.

Denna heta marknad drar även med sig mindre aktörer som livnär sig på att folk är benägna att hela tiden söka sig till nya bostäder och ett av alla dessa är de som driver en flyttfirma. I Stockholm kan man se hur en väldigt stor marknad för människor med flyttfirma växt fram och speciellt efter att man även fick använda sin flyttfirma som en hushållsnära tjänst att dra av på skatten så har denna bransch verkligen expanderat. Att driva en flyttfirma i Stockholm har helt enkelt blivit väldigt lukrativt och detta är också väldigt enkelt att förklara sett ur ett rent arbetsmässigt perspektiv – du behöver ingen större utbildning för att jobba på en flyttfirma och detta medför att du som arbetsgivare kan välja bland många unga människor då du ska rekrytera. Visst, att arbeta på en flyttfirma är ett tungt jobb men det finns alltid olika hjälpmedel att tillgå, dessutom brukar arbetskamrater vara en väldigt stor fördel inom branschen då man ofta arbetar i grupp och hjälper varandra med de tyngre sakerna som behöver flyttas. Att arbeta på en flyttfirma har i Stockholm gett många unga personer – främst då killar med god fysik – en väldigt bra chans att komma in på arbetsmarknaden och detta ska man naturligtvis vara väldigt tacksam för.

Detta då det alltid behövs människor som arbetar på en flyttfirma och särskilt då i Stockholm sär, som sagt, flyttande mellan olika boenden sker mer frekvent än vad det gör på andra ställen i Sverige. Jobbar man på en flyttfirma i Stockholm så har man alltså alltid väldigt goda chanser att få jobba och det är ju något som man definitivt inte kan säga om alla yrken. En flyttfirma tillför alltså samhället fler tjänster än bara att bära saker då man ska flytta – även sett ur ett samhällsperspektiv fyller de en stor funktion och detta oavsett om det nu handlar om Stockholm eller någon annanstans i Sverige.

Kan jag lita på en flyttfirma i Stockholm?

Just denna konkurrens mellan de som har en flyttfirma i Stockholm har tyvärr också medfört att många oseriösa aktörer smugit sig in och vill ha del av kakan. Det är därför viktigt att man som privatperson själv kollar upp utbudet innan man anlitar en flyttfirma i Stockholm och här kan internet vara ett bra verktyg. Kolla priser, jämför betyg och referenser på olika sajter – på så sätt får man en helt annan bild och slipper bli lurad. Var noggrann innan du tar ett beslut, helt enkelt och detta gäller egentligen allt ifrån en flyttfirma i Stockholm till en snickare i Sveg. Noggrannhet lönar sig alltid.

 

Tips på hur du flyttar effektivt

19 jul 2017

Vid flyttar – oavsett var i Sverige de äger rum – så räcker det ofta med att ett litet moment går fel för att hela planeringen ska spricka och allting ska förskjutas- och försenas. Ofta använder man sig av för små marginaler och underskattar den tid varje moment i en flytt tar; man räknar för lågt och tror att allting ska lösa sig utan några som helst problem – något som alltså sällan är fallet och det är därför som flyttar generellt sätt innehåller så mycket stress. En liten detalj går fel och därefter är hela tidsramen satt ur spel och i detta kommer då en ilska sprungen ur stress; något som är helt onödigt då det faktiskt går att genomföra en flytt utan att något går snett.

Visst – det kan hända saker som man själv inte kan påverka i form av väder, vind, trafiksituationer; men sådant kan man, som sagt, inte göra något åt. Vi har här samlat några små tips som kan leda till att just din flytt sker på ett så bra sätt som möjligt. Och – detta är värt att addera; en flyttfirma är inte alls så dyr att anlita heller. Du behöver inte göra allting på egen hand.

  • Packa rätt. Se till att redan från start packa ner köksgeråd i kartonger för sig, böcker för sig och toalettsaker i en tredje låda. Dessa kartonger ska du sedan se till att märka upp och här är tipset att du snarare använder färgsystem än att skriva på kartongen i fråga; exempelvis rött för kök, gult för badrum och grönt för vardagsrum. Mycket lättare och det underlättar dessutom vid själva bärandet i den nya bostaden.
  • Ordna med transport. Detta ska ske i god tid; se till att fordonet verkligen rymmer alla dina saker så att du slipper åka flera gånger fram- och tillbaka. Om du väljer en större modell så se till att du verkligen har behörighet för att köra fordonet i fråga.
  • Ta hjälp där det behövs. Vid en flytt kommer du ju oundvikligen att engagera både släkt och vänner och det är inte dessa vi menar här. Det handlar om vad du äger och hur du ska få detta på plats; en pianoflytt från sjunde våningen kommer ju att kräva vissa resurser. En pianoflytt kommer att kräva att du använder exempelvis en skylift och det här handlar om din egen planering. Vet du att en pianoflytt ska ske – se till att du har hjälpmedel på plats. Du kan knappast förvänta dig att dina vänner ska slita ut sig enbart för att hjälpa dig med en pianoflytt, eller hur? Alla tyngre saker måste du alltid se till att det finns resurser att lyfta dessa med. En skylift för en pianoflytt, bärselar till soffan och kanske rep till fåtöljerna. Planera!
  • Bjud på mat. Får du vänner att ställa upp så kommer också den obligatoriska pizzan som ett brev på posten. Detta är en självklarhet som absolut inte får glömmas bort.
  • Se trafikrapporten. Att man inte kan påverka saker handlar inte om att man inte kan – till viss del – förutse dem. Ser du att det är stopp i trafiken eller att det ska snöa; välj en alternativ rutt eller se till att det finns tak på det fordon du valt. Återigen; planera noggrant.

Så orkar du med flytten

19 jul 2017

Att köpa sitt drömboende är fantastiskt! Men att flytta är inte alltid bara en dans på rosor. Det är packning, bärande, körande, städande och mer som ska kommas ihåg och göras.

Börja packa i tid

Det bästa du kan göra är att börja packa ner i kartonger och väskor i god tid. Det kan tyckas onödigt att börja packa redan månader innan flytten ska genomföras, men tänk så mycket saker du har hemma som är säsongsbaserade. Om flytten går under höst/vintertid så är det absolut inga problem att packa ner allting som har med sommaren att göra. Det innebära att sommarkläder, skor, utemöbler och annat kan börja plockas ner eller isär. Det gör att du är väl förberedd när du väl ska börja packa ner det som används just nu. När du packar - kom ihåg att rensa samtidigt! Det kan tyckas jobbigt och tidskrävande, men just därför ska du börja i god tid så du hinner rensa lite också. Ta inte med massa onödigt skräp eller liknande till den nya bostaden. Ni kommer ha tid att köpa nytt en vacker dag.

Ta hjälp av flyttfirma

För dig som flyttar i en storstad så kan bostad A och B ligga långt ifrån varandra. Då räcker det inte med en personbil med släp för att flytten ska gå smidigt. Allra helst vill ni ha en flyttfirma med en stor lastbil så det inte behövs så många vändor fram och tillbaka mellan boendena. Om ni anlitar en flyttfirma så kan de gå in i den gamla bostaden, bära ner sakerna åt er och transportera till det nya boendet - där ni väntar och börjar ställa iordning. De sköter alltså körvändorna fram och tillbaka, hämtar era kartonger och möbler som står i den gamla bostaden och bär sedan in det i er nya bostad. Det är extremt smidigt och gör att ni som flyttar får mer tid till att fokusera på att packa upp och göra iordning i er nya bostad. Om du behöver en bra flyttfirma kan du läsa mer här.

Städningen

Det är inte många som tycker det är kul att städa, det är oftast slutresultatet som gör att det känns bra i kroppen. Men vid flytt är det extremt viktigt att flyttstädningen blir bra genomförd. Antingen så sköter du flyttstädningen själv, men räkna med många timmars arbete. För den som löpande städar hemma så blir flyttstädningen enklare. Det enklaste är att anlita en städfirma som sköter er flyttstädning åt er. De vet precis vilka gömmor och skrymslen som lätt blir bortglömda eller är svåra att få rent. Många städföretag lämnar dessutom en nöjd kund-garanti, så om inte städningen är  tillfredsställande så kommer de tillbaka och åtgärdar problemet.

Undvik problem vid flytten

8 jul 2017

Är det dags att flytta snart? Då är det viktigt att göra ett grundligt jobb med att kolla upp firman innan man bokar den för att undvika problem vid flytten. Det finns nämligen gott om oseriösa aktörer ute på marknaden, speciellt i storstäder. Det är lätt hänt att det blir missförstånd mellan kunden och flyttfirman och då kan det handla om alltifrån hur lång tid flytten ska ta till vad flyttfirman ska göra, extra avgifter eller slutpris.

När man väljer ett flyttföretaget är det smart att kolla upp olika firmor och inte ta första bästa. Ta gärna några offerter från olika flyttfirmor och jämför dessa för att sedan ta ett beslut. När man sedan valt den flyttfirman man känner sig trygg med är det viktigt att skaffa ett skriftligt avtal med flyttfirman, då finns det nämligen bevis för vad man har kommit överens om. Inte minst när det handlar om priset för flytten, där kan kostnaderna dra iväg om man har löpande räkning. Så det allra bästa är att ha ett fast pris för hela flytten, alternativt en löpande räkning med ett tak. Är räkningen löpande vet man aldrig vad kostnaden kommer hamna på.

När priset förhandlas ska man tala om vilka föremål som ska flyttas, till exempel om man har tunga möbler såsom ett piano, stora möbler, andra tunga saker eller antika föremål. Detta tar flyttfirmor ofta extra betalt för som kan vara värt att tänka på. Detaljer som man också bör ha i åtanke är vem som ska demonterar, packar, packar upp m.m.

Ska man packa kartongerna själv är det viktigt att man har de organiserade och skriftligt skriver på sidorna vad kartongerna innehåller för att underlätta processen vid uppackningen.

Skulle det råka bli något fel och saker går sönder så måste man dokumentera det. Om det skulle handla om ett skadat föremål av större värde kan en värderare bedöma kostnaden för skadan. Hamnar man i det läget att firman säger att skadan inte hände under flytten kan det till stor fördel vara att ta fotografier på föremålen innan flytten för att ha det som bevis och visa i vilket skick föremålet var innan flytten. Blir möblerna skadade i samband med flytten ska man reklamera skadan direkt till flyttfirman. Det kan även vara bra att ta referenser från andra som anlitat firman för att kontrollera om de har haft anmälningar eller liknande. Det är således a och o att kontrollera flyttfirman noga innan man bokar!

En flyttstädning är obligatorisk

13 jun 2017

Det finns alltid två stycken olika känslor inför en flytt. Dels så handlar det om förväntan; man ska bryta upp, man ska börja något nytt och man ser fram emot att lämna det gamla bakom isg. Del så handlar dock även en flytt om en ansträngning – en både mental och en fysiskt sådan. Detta då man dels måste packa alla sina föremål och saker och dels också måste bära dessa tillsamman med tunga möbler – gånger två, ska här tilläggas då de även ska in i den nya bostaden. Med en mental ansträngning menar vi att en flytt ofta sätter stor press på planeringen och att en god sådan måste finnas; sker minsta avvikelse så kommer flytten i fråga att bli stressig, skapa en dålig stämning och leda till konflikt.

Dessutom – och det här har vi medvetet utelämnat: det måste även till ett sista moment i flytten och detta av många (förmodligen de flesta) ansett som det jobbigaste. Man måste genomföra en flyttstädning. Kort sagt; man kan inte efter att ha burit, transporterat och återigen burit, sätta sig ned och pusta ut i den nya bostaden – nej, man måste återvända en sista gång och detta för att genomföra en flyttstädning.

Städning, tänker många här – hur tung kan en sådan vara? Jo, det speciella med en flyttstädning är att allt ska städas – och att det måste vara grundlig. Missköter man denna bit så kan man nämligen tvingas betala ganska dyra pengar till de nya ägarna och detta för att bekosta en städfirma för dessa.

Det vill säga; ska du flytta från en bostad i Göteborg till en annan så förväntar du dig en ren bostad och på samma sätt så förväntas du också att lämna över din gamla bostad i samma skick som du vill ha den nya.

Ta hjälp med din flyttstädning

En flyttstädning är ur det avseendet att se som en slags länk mellan köpare och säljare, mellan de som flyttar och det är också av den anledningen som man måste ta detaljen på allvar. Därmed inte sagt att man måste genomföra en flyttstädning på egen hand.

Nej, vi rekommenderar varmt att du vid din flytt i göteborg istället anlitar professionell hjälp och kontaktar en städfirma. Är du ute i god tid så kostar det inte så mycket och dessutom så kan du använda ditt rut-avdrag för ändamålet.

Vi kan inte nog poängtera vikten av en flyttstädning – men vi förstår att den kan vara jobbig och kännas övermäktig; därför är professionell hjälp ett gott alternativ som fler borde överväga.

Städa ordentligt vid utflytt

24 maj 2017

Har du sålt din bostad? Grattis! Vi hoppas att du har fått en bra peng för den. Nu ska vi ta upp ett ämne som inte är det roligaste inför flytten, men ack så nödvändigt; städningen.

Varför är städningen så viktig?

I nästan alla flyttar så står det i avtalet att bostaden ska överlämnas i rent och fint skick. Självklart kan undantag förekomma, men det är extremt sällan. Så när du har tömt lägenheten på alla dina möbler och personliga tillhörigheter, så ska det städas. Inte bara dammsugas, moppas och skuras. Det ska se skinande blankt ut så nästa person som flyttar in inte ser några spår av den tidigare ägarens existens, undantag för hål i väggar från tavlor och dylikt. Den nya ägaren ska kunna flytta in utan att hitta dammtussar, fettfläckar eller annan smuts i bostaden.

Vad händer om du inte städat ordentligt?

Om du missköter flyttstädningen så kan du få åka tillbaka i ett senare skede och rätta till städningen, alternativt få hem en faktura. Fakturan är då från den nya ägaren som tvingats betala för en ny städning om den ni genomförde var undermålig. Den nya ägaren kan även kräva ersättning från den tidigare ägaren om städningen var oacceptabel.

Vad är det som ska städas?

Det är ett enkelt svar; Allt. Hela lägenheten ska städas, från topp till tå. Detta är ett arbete som kan ta extremt lång tid. Kylen, frysen, fönster, luckor, lådor, golv och allt annat. Bostaden ska vara helt damm- och smutsfri. Som tur är så är det enklare att städa en bostad som är helt tom än full med möbler. Om du inte vill sköta städningen själv så kan du anlita ett städföretag (tips: www.städningstockholm.net) som sköter städningen åt dig. Många städföretag har en nöjd kund-garanti, så om du som beställare eller köparen inte är nöjd med städningen, kommer de tillbaka och åtgärdar det som var dåligt gjort.

Viktigt att granska innan ägarbytet

Oavsett om du väljer att flyttstäda lägenheten själv eller ta hjälp av ett städföretag, så är det viktigt att säljare och köpare möts i bostaden och granskar städningen tillsammans. Detta för att båda parter ska veta att bostaden lämnas över i ett bra och accepterat skick. Om det framkommer i ett senare skede att städningen varit bristfällig har du som säljare redan fått ett godkännande av köparen att städningen varit accepterad. Denna granskning underlättar en eventuell tvist, men om det är bristfälligt på ställen som inte kunde granskas så kan det uppstå en tvist som behövs lösas med hjälp utifrån.

Välj rätt flyttfirma i Stockholm

17 maj 2017

I och med att Stockholm har en väldigt rörlig bostadsmarknad där många flyttar sker så är där – till skillnad mot i andra städer – inte om- utan vilken flyttfirma man väljer. Priserna för en flyttfirma i Stockholm är nämligen tack vare dessa frekventa flyttar betydligt lägre och det kommer sig av att det uppstått en stor konkurrenssituation. Det vill säga – det finns helt enkelt en väldigt stor och lukrativ marknad för en flyttfirma och av den anledningen så finns de också väldigt många som vill ta en del av kakan och – som inom alla branscher där en konkurrens finns – så är det första som sker att en sänkning av priserna sker.

Vi nämnde ovan att många personer i Stockholm ser en flyttfirma som det självklara valet – men vi nämnde också ordet – om- och detta gjorde vi av en anledning. Det finns nämligen en väldigt varierande kvalitet mellan alla verksamma flyttföretag och det är i och med detta väldigt viktigt att man gör rätt val.

Det finns nämligen stora risker i att bara välja en flyttfirma på måfå – något som många personer i Stockholm bittert fått erfara. Den bittra eftersmaken som kan komma efter ett sådant felval kan vara att saker går sönder, att föremål försvinner, att flytten inte sker på utsatt tid (med krav på ersättning från de nya ägarna till bostaden som ett brev på posten)  och att man – helt enkelt – inte får den service man betalat för.

Tips för att hitta en bra flyttfirma i Stockholm

Av den anledningen så tänkte vi rada upp några tips kring hur man ska tänka då man väljer flyttfirma i Stockholm och hur man ska agera för att separera agnarna från vetet. Vi säger naturligtvis inte att våra tips på något sätt är helt vattentäta, även den bästa flyttfirma som finns i Stockholm kan ha en sämre dag – men de tips vi listar nedan kommer definitivt att ge dig bättre förutsättningar att välja rätt och minimera riskerna för att välja en flyttfirma av väldigt dålig kvalitet.

  • Garanti och försäkring. Att även en bra flyttfirma kan ha en dålig dag, nämnde vi ovan. Skillnaden mellan en sådan och en sämre är att denna erbjuder garanti och är försäkrade. Går något sönder så är du som kund trygg med att du blir ersatt.
  • Ta dig tiden – det handlar inte om någon lång sådan – att be om nummer till personer som anlitat denna flyttfirma tidigare och se till att ringa dessa också. I en så konkurrensutsatt bransch som denna så är tummen upp från en tidigare kund guld värd och något som en flyttfirma aktivt försöker skaffa sig. Finns det inga referenser så är detta förmodligen en fingervisning om vilken kvalitet flyttfirman i fråga håller. Sök vidare!
  • Eventuella extratjänster. Kom ihåg att du som kund har ett stort urval och att du således sitter med trumf på hand. Det innebär att du kan förhandla lite gällande priset, men framförallt gällande extratjänster. Du kanske kan få till stånd flyttstädning till ett billigt pris eller hjälp med packning inkluderat i det ordinarie priset. Våga ställa krav.

Tyngre flyttar i kräver en flyttfirma

13 maj 2017

Först och främst här: att flytta är något som alltid kräver ett visst mått av fysiska förutsättningar. Det är alltid jobbigt att bära möbler och bohag och även om man är flera stycken så kommer man dagen efter att känna ett sug i ben och armar efter att ha genomfört en flytt – särskilt om flytten i fråga ägt rum mellan två bostäder där man tvingas gå upp och ner i trappor.

Saknar man de fysiska förutsättningarna, eller av en eller annan anledning har svårt att engagera tillräckligt mycket släkt och vänner så bör man direkt försöka kontakta professionell hjälp vid sin flytt. Det kostar nämligen inte alls så mycket att anlita en flyttfirma och det finns alltid ett värde i att direkt kunna fokusera på det viktiga med en flytt – att komma på plats och installera sig på riktigt i det nya boendet.

Det som dock kan komma att kräva en flyttfirma – oavsett hur god fysik man har – är hur tunga saker man äger som i kombination med bostädernas utformning kan göra det omöjligt att flytta utan professionell hjälp. Skulle du som exempel på detta vara intresserad av piano och bo högt upp i en fastighet  så kommer du – helt enkelt – inte att kunna flytta denna pjäs på traditionellt vis utan här kommer det att krävas andra metoder och maskiner för att få ditt piano flyttat till den nya bostaden. Maskiner i form av exempelvis en skylift och där den flyttfirma du anlitar flyttar ditt piano på utsidan av huset.

Det här är naturligtvis en tjänst som kostar lite mer pengar än då man anlitar en flyttfirma för att bära vanligt bohag och normaltunga möbler – men å andra sidan så betalar man också för en tjänst som är absolut nödvändig och som kräver denna specialkompetens. 

Kontakta en flyttfirma i god tid

Dessutom – och detta är viktigt att veta vid dessa tyngre flyttar – så är det inte något som alla flyttföretag klarar av; att flytta ett piano (eller exempelvis ett kassaskåp) kräver god planering, det kräver vana och det kräver att den flyttfirma man anlitar har exempelvis den skylift vi nämnde ovan.

Rådet i detta fall är att man redan på ett tidigt stadium sonderar terrängen i den stad man bor i och att man verkligen ser till att det finns en flyttfirma som kan hjälpa till.

Att vara ute i sista sekund kan vara ytterst kostsamt och detta sett både till summan man får betala till flyttfirman och sett till den ersättning man förmodligen får betala till de nya ägarna av bostaden då man inte lyckats vara ute ur lägenheten på den överenskomna tiden.

En företagsflytt är ett avancerat projekt

23 apr 2017

Företag i Stockholm byter lokaler relativt ofta och det finns naturliga förklaringar till det. Vissa år går verksamheten bra och andra år går det sämre;  man måste helt enkelt rätta munnen efter magsäcken. Kort sagt – går det sämre så kanske man måste säga upp folk och byta till mindre lokaler och detsamma om man skulle ha en period där allting flyter på och man därigenom får byta till större lokaler och anställa fler människor. Inga konstigheter.

Det som däremot är gemensamt – oavsett anledning till en företagsflytt i Stockholm – är att man uteslutande använder sig av professionell hjälp i form av en flyttfirma och att en företagsflytt i sig är en känslig historia.

Valet av flyttfirma blir väldigt viktigt och lyckligtvis så finns det sådana som specialiserat sig just på att hjälpa olika företag vid deras flyttar. Vad utmärker då en sådan flyttfirma och vad skiljer en sådan åt mot en ”vanlig” flyttfirma i Stockholm? För att förklara detta så kan vi peka på några punkter som ser ut enligt följande:

  • En företagsflytt måste ske effektivt då man inte har råd att tappa någon produktivitet hos de anställda. Om kanske en helg så ska allting bäras från den gamla- till den nya lokalen och redan på måndag ska de anställda kunna sätta igång att arbeta igen. En flyttfirma måste således vara beredd på att det finns en stor tidspress i att genomföra en företagsflytt.
  • En företagsflytt i Stockholm innehåller nästan uteslutande en massa känsliga maskiner och utrustning – datorer, kopiatorer och skrivare – och liksom vid ovan nämnda punkt så får dessa (med tanke på produktionen) inte gå sönder. Det krävs således en flyttfirma med vana av att hantera dessa maskiner, som kan packa dem korrekt och som har erfarenhet av emballering av exempelvis datorer.
  • Planering tillsammans. En vanlig flyttfirma som arbetar hos privatpersoner kan i stort sett köra igång direkt och där man löser allt på uppstuds. Vid en företagsflytt så är planeringen A och O och sker helt enligt företagets önskemål. Det vill säga, en del dokument, en del datorer och en del möbler kanske behöver separat transport och får under inga som helst omständigheter försvinna eller ta skada.
  • Är en företagsflytt av modell större så krävs det en övergripandeblick och en fast hand som styr arbetet. En projektledare – helst en från flyttfirman och en från företaget vars saker ska flyttas – krävs därför. Tillsammans med en skicklig packmästare kan man lösa en stor företagsflytt i Stockholm utan problem och på utsatt tid.

← Äldre inlägg

En Guide till att flytta!

Här finner du tips på vad du skall tänka på i samband med en flytt. Särskilt användbart kan vara checklistan där du kan bocka av punkt för punkt vad som är gjort och inte gjort.