Blogg

Glöm inte att ordna med den viktiga flyttstädningen

19 okt 2018

Det är många saker att komma ihåg när man ska flytta. Ofta är det så många saker att ordna med, att det bästa man kan göra är att skriva listor med saker som man måste ordna med, och sedan bocka av de saker som man har gjort. Det är saker man måste göra innan flytten och sedan ordna med under flytten och även efter flytten. Mycket av det viktiga arbetet är ofta att tänka till och planera så att både själva flytten och det runt omkring flyter på bra. Har man tänkt till, planerat och ordnat mycket innan själva flyttdagen, går oftast själva flytten smidigt.

Här har vi några listor som kan hjälpa dig att komma ihåg allt viktigt

Innan flytten:

1. Boka flyttbilen eller flyttfirman så snart du vet vilket datum som du ska flytta.

2. Gå igenom allt som du har; vad vill du ha med? Vad ska slängas? Vad ska du ge bort, eller sälja?

3. Har du flyttlådor? Om inte, gå och köp, eller hyr dem. Man brukar behöva mellan 50-100 lådor, beroende på hur många ni är i famlijen som ska flytta.

4. Har du sopsäckar till allt som du bör slänga? Om inte skaffa sopsäckar, tidningar och silkespapper att packa med.

5. Säg till familj, vänner, släkt och bekanta att hjälpa dig flytta.

6. När du packar; börja med det som du aldrig använder, till exempel; töm förråd och garderober och packa in det i lådor. Avsluta packningen med det du använder mest; köksgrejer och personliga saker; tvål, deodoranter, tandborste och så vidare.

7. Planera för var alla möbler ska placeras på det nya stället och rita en skiss, så att de som flyttar alla sakerna känner till det.

8. Be någon i familjen eller släkting att ta emot flyttlasset när flyttbilen eller flyttfirman är framme på den nya adressen.

Under själva flyttdagen:

1. Stig upp tidigt, packa ner det sista som inte är nerpackat.

2. Hämta flyttbil, eller så har du anlitat en flyttfirma som kommer och bär ut allt och transporterar det till din nya bostad.

3. Se till att de har rätt nyckel och hittar till den nya adressen. 

4. Sedan när den gamla bostaden är tom, måste de flyttstädas. Antingen gör du det själv eller så anlitar du en flyttstädfirma som gör det åt dig. 

5. Lämna nyckeln till den som ska flytta in, eller till hyresvärd.

Efter flytten:

1. Sedan är det dags att bo in sig på den nya adressen och packa upp alla saker som du behöver.

2. Kom ihåg att ge ny adress till släkt och vänner.

Så mycket kostar det att flytta

2 okt 2018

Vad är det som kostar mest vid en flytt? Är det att hyra in en flyttfirma, kanske den dubbelhyra som ofta uppstår eller tjänster som underlättar flytten? För många är det skatten. En skatt som kan bli så hög att man inte ens väljer att flytta.

Flyttfirman – Ett par tusenlappar

Att köpa hjälpen från en flyttfirma är bekvämt. Inte minst om det är tunga eller otympliga saker som ska flyttas. Eftersom man får rutavdrag på de flesta av de tjänster som en flyttfirma erbjuder sina kunder blir det sällan speciellt dyrt. Detta i alla fall om man ser till flytten som en helhet och de olika kostnader som uppkommer.

Kostnaden för en flyttfirma beror självklart på flyttmängd och avstånd till kommande bostad. Men sker flytten inom samma stad är det mycket sällan mer än 5-10 000 kr.

Mer info här: http://www.flyttfirmauppsala.org.

Dubbelhyran – 5-10 000 kr

Även ”dubbelhyran” hamnar ofta på någon liknande nivå. Detta beroende på vilken hyra, månadsavgift och/eller räntesats man har. Många som flyttar gör inte detta exakt samma dag som nästa ägare flyttar in utan man får en dubbelperiod då en extra avgift måste betalas.

Men avgiften till flyttfirman och för dubbelhyran är inte i närheten av vad det kan kosta i skatt.

Skatten – Miljonen…

I september 2018 skrev Expressen en artikel om hur de så kallade flyttskatterna slår mot äldre som tänkt att flytta. De gjorde ett reportage från Uppsala där man bland annat intervjuade en man som bott i sin villa i över 40 år och som insett att en mycket stor del skulle betalas i skatt om flytt skulle ske.

På 70-talet räckte det med att betala ett par hundratusen för att få en villa i Uppsala. Sedan dess har priserna minst sagt stegrat snabbt och idag är medelpriset på 3-4 miljoner. Det betyder att de som bott i Uppsala under denna tid kan sälja sina bostäder med mycket hög vinst.

Liknande utveckling finns även i andra städer men i Uppsala har det ökat mer än i många mindre städer. Att många väljer att inte flytta skapar därmed en inlåsningseffekt vilket är en av de orsakerna som finns till att det är bostadsbrist i hela 243 av Sveriges 290 kommuner. Många bor helt enkelt större än de har behov av men flyttar inte på grund av att de får skatta bort så mycket.

Skatten avgörs av hur mycket som bostaden köptes för och dess försäljningspris. Köps något annat boende kan delvis skatten skjutas framåt. Många äldre vill däremot flytta in i hyresrätt vilket skulle skapa skatt på hela vinstbeloppet. För familjen i Uppsala skulle alltså skatten gälla på ca 2,5 miljoner.

Ta till homestyling för att få bättre pris på bostaden!

26 sep 2018

Det går ofta fram och tillbaka på bostadsmarknaden. Än sägs det att det är köparnas marknad, än att det är säljarnas marknad. Det enda man kan konstatera, trots att marknaden går lite fram och tillbaka, är att på långa sikt, sett över flera årtionden, är den att fastigheternas priser går stadigt uppåt. Har du pengar över bör du investera dem i fastigheter. Först då kan du vara säker på att få avkastning för dina pengar – det och aktieinvesteringar. Aktier och fastigheter är enda sättet att få sina pengar att växa. Men detta gäller för många år framåt, inte om du behöver pengarna om 10-20 år.

Är det så att du ska flytta just nu och vill sälja din egen lägenhet, eller villa och vill ha ett bra pris – bästa tänkbara pris – då finns det några åtgärder som du kan ta till för att få ett så bra pris som möjligt. 

Kontakta mäklare

Det lönar sig att ta kontakt med en mäklare när man vill sälja lägenheten. Många tänker att man inte vill anlita en mäklare som tar en tiondedel av priset. Vissa har fast pris för sin mäklartjänst. Men en mäklare har ofta ett stort kontaktnät som de kan dra nytta av och som är villiga att betala det som krävs för att få en bostad, kanske just i ditt område. De har den erfarenhet som krävs för att få en snål köpare på kroken och öppna plånboken. Framför allt har de ofta attraktiva köpsajter som de annonserar ut din bostad och når så många fler spekulanter som en själv inte når.

Home-styling

En home-styling låter som något onödigt och som bara slösaktiga människor tar till för att sälja den egna bostaden. Men sanningen är den att en home-styling gör ännu fler intresserade av just din bostad. En home-styling är just för att de som tittar på bostaden ska känna att de vill ha just din bostad. Har man haft en egen stil som man har präglat bostaden med, kan det avskräcka många potentiella köpare. Det gör att de får svårt att placera sig själva i bostaden. Det som en home-styling gör är att många fler vill köpa just sin bostad.

Visningar av bostaden

Detta är själva syftet, både med att anlita en mäklare och göra en home-styling, att få så många som möjligt att dyka upp på en visning. Ju fler som blir intresserade av bostaden, desto bättre blir slutpriset på den. Du vet; efterfrågan och tillgång. Ju fler som efterfrågar just din bostad, desto bättre blir priset för dig. Och då visar det sig att det har lönat sig både att anlita en mäklare och anlita en inredare som har home-stylat ditt hem.

När du behöver säker och bekväm magasinering

16 aug 2018

Tänk så många saker man ska hinna tänka på när man ska flytta. De kan överskugga glädjen att få flytta in i något nytt. Är man inte den praktiska typen som har förmågan att tänka ut allt så att själva flytten går så smidigt som möjligt kommer här en praktiskt lista där vi har tänkt på det mesta som behöver lösas så att flytten blir så bra som möjligt. Om du vill kan du följa den och bocka av allt när du har gjort varje uppgift på den.

Boka flyttbil eller flyttfirma

Detta är nästan den viktigaste punkten av alla; boka flyttbilen, eller om du så vill och kan; boka en flyttfirma som hjälper dig vid själva flytten. Det är nämligen nästan alla som vill flytta samtidigt. Det har att göra med att hyror, bostadsrättsföreningar och köpeavtal alltid brukar löpa från början av månaden. Så ska du flytta från en hyreslägenhet eller bostadsrättslägenhet vill de som ska flytta in, och de som ska flytta ur lägenheten du ska flytta in i, oftast flytta. Likadant är det för alla andra som ska flytta. Därför är nästan alla flyttbilar som man bokar eller flyttfirmor upptagna antingen i början eller slutet av månaden. Så, när du vet när du kan flytta in, boka flyttbil eller firma så snart som möjligt så du vet när du kan flytta just den tidpunkt du önskar.

Fråga vänner och bekanta om bärhjälp

Om Du inte bokar in en flyttfirma, kan du be vänner, bekanta och släkten om bärhjälp, så att ni är många som bär alla saker och möbler. Då går det mycket fort att både bära ut alla saker och bär in alla attiraljer.

Skaffa packlådor

Har du inga packlådor, bör du skaffa sådana. Du kan köpa sådana på Ikea, Clas Ohlson och andra ställen. Du kan få hyra sådana av en flyttfirma om du vill. Då har de större packlådor än dem du får tag i Ikea eller Clas Ohlson och så vidare. Sedan kanske man inte vill behålla dem heller efter att man är klar. Då är det en god idé att hyra dem i stället.

Packa

Att packa kan vara riktigt roligt. Tänk bara på att det oftast tar längre tid än vad man tror, då man oftast börjar sortera det man inser att man kanske har samlat på sig men som man inte behöver. Så avsätt mer tid för packning, det tar alltid tid att packa sina saker. Om du kommer på att du inte vill ha med dig flera eller det mesta som du har, men inte vill göra dig av med sakerna finns det utmärkta magasineringar som du kan välja att flytta sakerna till. Det kan vara så att du ska renovera innan du flyttar in helt och hållet, eller är osäker på om alla sakerna får plats. Då kan du hitta en mycket bra magasinering här.

Flyttstäda

Man kan anlita en flyttfirma som även tar hand om flyttstädningen. Kontrollera bara att firman lovar nöjd-kund-garanti eller att destädar enligt gällande relger som Mäklarsamfundet har ställt på en flyttstädning. Så du slipper göra om hela städningen om den inte är nöjd som ska flytta in i din gamla lägenhet.

Flytta in

Till sist får man flytta in i den nya bostaden när alla sakerna har flyttats och burits in. Du har kommit i mål och kan börja slappna av. Nu är bara den roliga uppackningen kvar. Här kan det verkligen ta tid; alla lampor ska installeras. Du ska säga upp bredband och elektricitetsfirma och kanske abonnera på ny. Du måste få en adressändring och skriva dig på ny adress. Lycka till!

Historien om Solna i norra Stockholm

8 aug 2018

En gång i välrden var Solna landsbygd (vilken stad har inte varit det) men i fallet med Solna stad, skedde omvandlingen till stad, relativt nyligen. Först 1943 fick Solna sitt stadsprivilegium, jämfört med Uppsala, Västerås och Sigtuna som var städer ända sedan före svensk medeltid. Innan Solna blev stad, fanns här många slottsanläggningar, handelsträdgårdar och lantbruk med åkrar och hagmarker.

Solna var tidigt ett stor område kring Stockholm

De äldsta urkunder som kan vittna om att Solna var bebott av svenskar är ett pergamentsbrev från 1305 som visar att Solna var en socken och då kallades för Solnön och att Magnus Ladulås gav sitt hemman i Solna till Sankta Clara kloster som då låg i Stockholm. Då var Solna ett område som sträckte sig ända från Stortorget i Stockholm till Blockhusudden, Lilla Vätan, Åkistan, Spånga och Bromma, även delar av det som idag är Nacka och Lidingö har en gång i tiden tillhört Solna.

Medicinska och militära institutioner i Solna

Solna var tidigt område för medicinska institutioner som Tomtebodaskolan för synskadade, sjuka barn i Eugeniahemmet, Norrbackainstituet, Karolinska sjukhuset och Karolinska institutet först på 1930- och 40-talet. Även försvaret har förlagt sina institutioner på områden i och kring Solna, såsom Järvafältet som blev garnison och gårdarna Lilla Försunda och Försunda vik som blev garnisonstad, fyra regementen, förutom militärhögskolan på Karlberg.

Solna är idag en modern stad

Sedan dess har Solna vuxit till en modern stad invid Stockholm. Under miljonprogrammets utbyggnad byggdes det höga flerfamiljshus kring Bergshamra centrum, Kungshamra och Huvudsta. Solna cntrum stod klart 1965. Efter det upstod industriområden såsom i Hagalund, Vreten, Vireberg och Försunda. Idag är Solna en mycket modern stad med stort köpcentrum i Solna Mall of Scandinavia. Att många vill flytta till Solna är därför inte så konstigt. Kommunikationerna in till Stockholms centrum är många. Numera ses Solna som en del av Storstockholm och att pendla in till Stockholm för arbete är inget konstigt. Här finns även närheten till Stockholms universitet. 

Om du ska flytta till Solna

Om du är på väg att flytta till Solna är du bara att gratulera. Här finns närhet till fina parkområden som Haga, där kronprinsessan bor, här finns stora köpcentrum, all service man kan tänka sig. Flygplatsen Bromma finns nära, liksom motorvägen E4 och E18 ligger nära. Om du vill anlita flytthjälp inför flytten till Solna finns det över tusentals företag som erbjduer flyttstädning, och flytthjälp. Har du bestämt dig för vilket företag du ska välja? OM inte ber vi dig läsa mer om ett företag som erbjuder flyttstädning i Solna på: flyttstädningsolna.nu.

Skaffa dig en riktig mäklare

19 jul 2018

Ska du flytta? Är det dags för en större, mindre, nyare eller äldre bostad? Då kan det vara dags att sälja sin bostad, och antagligen köpa en. Det kan verka lyckat att göra det på egen hand, och slippa betala en extra summa för att någon ska agera mellan hand mellan dig och köparen, eller säljaren. Men det kan vara bra med en person som är kunnig om vilka hus som finns till salu just i det område som du önskar flytta in till. Eller som kan erbjuda fler köpare, eller bostäder till salu ifall den där bostadsaffären inte blir av. Dessutom har du någon som kan den juridiska biten när det kommer till ånger, olika viljor eller åsikter som köpet, eller försäljningen.

Svårt hitta bostad i Uppsala – bäst att köpa

Eftersom det kan vara svårt att hitta en bostad i Uppsala är det bättre att köpa en bostad. Då är man säker på att man inte står utan bostad. Svårigheterna att hitta en bostad i Uppsala handlar om efterfrågan och tillgång. Det är en större efterfrågan på bostäderna än den tillgång som finns. Uppsala är liksom Lund en utpräglad studentstad. Många söker sig till Uppsala, och många av dem väljer att stanna kvar. Inte så konstigt då Uppsala är en mycket vacker och trevlig stad. Här finns både den akademiska världen, och den industriella, som skapar arbeten. Det är relativt nära till Stockholm, många pendlar till och från huvudstaden, men väljer att bo i Uppsala med något lugnare tempo.

Hitta din bostad med hjälp av mäklare

Vill du hitta den där drömbostaden i Uppsala är det mycket värt att ta kontakt med en mäklare i Uppsala som kan hjälpa dig att få tag i rätt bostad från början, i stället för att först flytta in till en bostad och sedan byta. Det är jobbigt att flytta. Då kan det vara skönt att hitta rätt ända från början. Har du dessutom en bostad som du behöver få såld, kan samma mäklare hjälpa dig igenom den försäljningen. Då kan mäklaren lära känna dig och vad du önskar dig av en bostad. Det kan underlätta när den mäklaren ska hitta din drömbostad. Här listar vi några bra saker att tänka på när du ska hitta din drömbostad:

1. Närheten till kommunikationer

Finns det buss nära din bostad? Om du ska pendla, kanske du vill bo nära tågstationen i Uppsala? Ska du pendla med bilen, kanske det är bra att bo nära en motorväg.

2. Nära till dagis, skola, jobb

Är det nära till barnens skola, dagis eller ditt eget jobb? Särskilt för barnen som ska gå till och från skolan är det bra om de ligger nära hemmet. Ska du till och från jobbet, kan det vara bra om det är ganska nära din arbetsplats. Tänk bara på att den kan variera, du vet ju inte säkert att du alltid vill jobba där.

3. Storleken

Hur stort, eller litet vill du bo? Ska det vara ett plan, eller två, eller tre? Ska det vara trädgård, eller en bostadsrätt?

4. Ny- eller i äldre skick

Ska bostaden vara nybyggd? Eller kan du tänka dig en bostad av äldre datum? Fördelen med en nybyggd bostad är den att du som husägare inte behöver oroa dig på flera år innan du behöver arbeta på underhållet av ditt hus.

Glöm inte den viktiga flyttstädningen!

10 jul 2018

Är det dags att flytta? Många passar på under barnens sommarlov, eller den egna semstern och flyttar. På mågna sätt är en rörlig bostadsmarknad ett tecken på en vital ekonomi. När människor rör på sig, tenderar resurserna att göra det samma. När bostäder säljs och köps flyttar de ofta från den ena banken till den andra. När människor flyttar, ger det unika möjligheter för andra att göra det samma. När bostadsmarknadens aktörer ser en stor efterfrågan på nya bostäder, byggs det mera. I synnerhet i Stockholms området behöver mågna fler bostäder byggas för att möta en ökad efterfrågan på dessa.

Då du flyttar – glöm inte städningen

Det är många praktiska saker som ska ordnas när man flyttar. Saker ska packas, möbler flyttas. Hus ska besiktigas och undersökas. Kanske man har behov av renovering inför en flytt. Att renovera när alla saker redan finns på plats, kan kännas onödigt. Då är renoveringen och hanteringen av allt byggmaterial lättare om bostaden är tom. Medan renoveringen görs på det nya stället, kan man passa på att flyttstäda.

Allt ska städas i en flyttstädning

Det är inte särskilt svårt att inte minnas allt som ska städas när man gör en grundlig flyttstädning. Allt, mellan golv till tak, ska i princip rengöras; golv, golvlister, väggar, dörrar, dörrlister, fönster, fönsterlister, karmar och taket ska tvättas. Så enkelt var den saken, eller? Om inte har vi gjort en kom-ihåg-lista här:

I köket

Spis – spisen måste rengöras ordentligt. Det  får inte finnas någon fläck på spisen. Inte heller i ugnen. Rengör med stålull, ifall den har svåra fläckar.

Kyl och frys – båda vitvarorna måste stängas av innan man kan rengöra dem. Töm kyl och frys på hyllor och lådor. Diska allt. Spruta på rengöringsmedel inuti kylen och frysen. Torka sedan av med en ren trasa in- och utvändigt. Ställ tillbaka alla hyllor och lådor när de är diskade.

Diskbänk och arbetsbänk – rengör disk- och arbetsbänk ordentligt med en ren svamp och rengöringsmedel. Öppna sedan skåpet under diskbänken och rengör hela skåpet ordentligt.

Köksskåp – alla köksskåp måste rengöras inuti och utanpå. Torka alla hyllor och dörrar så att de är helt rena.

Element – här måste du lossa elementen från väggen så att du kommer åt att först dammsuga dem utan och innan. Rengör sedan med rengöringsmedel och med en flaskborste. Torka sedan ovansidan med en ren trasa.

Fönster och fönsterbräda – putsa alla fönster först med fönsterputs som är tillverkat för detta ändamål. Torka sedan med en mjuk svamp och avsluta med en fönsterskrapa. Torka sedan fönsterbrädet rent, liksom fönsterbläcket på utsidan, plus alla fönsterlister. Öppna även mellanfönstren (om det går) och rengör mellanfönstrena.

Golv och golvlister – alla golv ska rengöras. Först ska de rengöras med dammsugare, sedan våttorkas med en golvmopp och rengöringsmedel.

I badrummet

Toastol – toastolen måste du rengöra helt och hållet så att inga fläckar eller damm finns kvar.

Handfat – handfat måste rengöras. Var särskilt noga med området kring kranen som lätt blir smutsig och som man inte kommer åt.

Badkar och dusch – rengör även badkar och dusch med rengöringsmedel och en mjuk svamp. Glöm inte att rengöra kaklet invid badkar och dusch, liksom golvet.

Element – här måste du lossa elementen från väggen så att du kommer åt att först dammsuga dem utan och innan. Rengör sedan med rengöringsmedel och med en flaskborste. Torka sedan ovansidan med en ren trasa.

Fönster och fönsterbräda – putsa alla fönster först med fönsterputs som är tillverkat för detta ändamål. Torka sedan med en mjuk svamp och avsluta med en fönsterskrapa. Torka sedan fönsterbrädet rent, liksom fönsterbläcket på utsidan, plus alla fönsterlister. Öppna även mellanfönstren (om det går) och rengör mellanfönstrena.

Golv och golvlister – alla golv ska rengöras. Först ska de rengöras med dammsugare, sedan våttorkas med en golvmopp och rengöringsmedel.

I alla rum

Dörrar och dörrkarmar – alla dörrar måste rengöras uppifrån och ner. Börja med dörrkarmarna. De brukar var väldigt dammiga då de sällan rengörs. Rengör sedan hela dörren, uppifrån och ner. Var särskilt noga med dörrhandtaget då det ofta samlas bakterier där.

Garderober – torka rent garderober både in- och utvändigt.

Element – här måste du lossa elementen från väggen så att du kommer åt att först dammsuga dem utan och innan. Rengör sedan med rengöringsmedel och med en flaskborste. Torka sedan ovansidan med en ren trasa.

Fönster och fönsterbräda – putsa alla fönster först med fönsterputs som är tillverkat för detta ändamål. Torka sedan med en mjuk svamp och avsluta med en fönsterskrapa. Torka sedan fönsterbrädet rent, liksom fönsterbläcket på utsidan, plus alla fönsterlister. Öppna även mellanfönstren (om det går) och rengör mellanfönstrena.

Golv och golvlister – alla golv ska rengöras. Först ska de rengöras med dammsugare, sedan våttorkas med en golvmopp och rengöringsmedel.

Tyckte du det där var för mycket att komma ihåg, eller ens bry sig om? Då kan du alltid anlita en professionell städfirma som gör hela flyttstädningen åt dig.

Så hittar du rätt flyttfirma för flytten

23 apr 2018

Ska du till att flytta? Då är det en hel del att tänka på innan allt är klart och du kan packa upp dina saker och sätta dig till rätta hemma i soffan. Resan dit går via packning, förflytt av allehanda attiraljer och möbler. Det är ytterst få människor som har möjlighet eller lust att sälja allt till någon som köper hela bohag, och sedan köpa helt nya saker och möbler när man väl är på plats. Det händer då och då att människor gör så. Det är verkligen ett sätt att se till att förnya hela sitt hem om man nu har möjlighet att göra så. Kanske det sker om man flyttar från ett hus med en viss stil och flyttar in i ett annat som går i en helt annan stil?

Har du mågna tunga möbler?

Många har stora möbler som kräver sin personal för att flytta på dem. Vissa har kassaskåp som är tillverkade just i tunga material för att försvåra för tjuvarna att bära iväg på värdesakerna. Andra har pianon, eller tunga, antika möbler, sängar i tunga material eller vitvaror som de vill ta med sig i flytten. Då är det viktigt att tänka efter före en sådan flytt. Har du en bil som kan ta med sig så tunga föremål? Kan du hantera en lift eller kran?

Kontrollera flyttfirman innan du anlitar dem

Ska du flytta allt eller ska du anlita något företag som gör det åt dig? Anlitar du en flyttfirma, är det några saker du behöver tänka igenom innan du anlitar flyttfirma. 

1. Har de F-skatt?

2. Vad tar de för priser?

3. Är företaget solitt, rent ekonomiskt?

4. Hur stort är bohaget som de ska flytta? De räknar i kvadratmeter, och det bör du också göra.

5. Skriv avtal innan de sätter igång. Ni måste kommer överens om pris, datum och villkor för själva flytten.

6. Har de försäkring när de flyttar? Ersätter de dig för saker som eventuellt går sönder?

Så kan du förbereda dig inför flytten

Gå igenom vad de ska flytta. Då vet du hur du ska instruera dem och har förberett dig innan det är dags för dem att flytta sakerna. Ha ett par extra nycklar så att de som flyttar åt dig kommer in utan att du är där. Det är itne säkert att ni kommer dit samtidigt. Du kan förbereda dig genom att se till så att det finns plats för flyttbilen. Kommer den nära dörren? Stressa inte! Det är ofta då som man gör illa sig eller gör fel och misstag.

Kontrollera flyttfirman innan du bestämmer dig för att anlita dem; far firman du funderar på F-skatt sedel? Har de en stadig ekonomi, eller är de konkursmässiga? Du vill nog inte att de plötsligt finns kvar i morgon när du anlitar dem. Då får du göra om hela processen med att hitta  en flyttifrma.

Gör detta inför flytten

11 apr 2018

Det är en hel del som ska ordnas och fixas innan man kan flytta på sina saker och komma till rätta på ett nytt ställe. För det första (och givetvis) och det viktigaste är att ordna vart du ska flytta, innan du börjar packa ihop dina saker. Vart vill du flytta? Har du kontrollerat tillgången på bostäder i det område som du önskar flytta till? Har du råd med en bostad i den storlek och läge som du önskar? Samma frågeställningar gäller även om du letar efter ett hus.

Har du familj är det ju lika viktigt att resten av familjen finner det nya stället lika attraktivt som du. Finns det dagis, skola, arbete nära det nya stället? När du väl har hittat stället, bostaden eller huset du vill flytta in i, gäller det att ta nästa steg inför hela flytten.

Boka bil, hyrbil, lastbil eller flyttfirma

Det första du bör göra när du vet datum för flytten är att boka en hyrbil, lastbil eller om du väljer att anlita en flyttfirma som genomför själva flytten åt dig och alla som flyttar med dig. Det är nämligen många som kommer att vilja flytta samma datum som du, förmodligen i slutet eller i början av månaden, vilket är vanligast tillträdesdatum för de flesta. Har du bokat flyttbil, lastbil eller flyttfirman så har du gjort vad du kan för att du ska kunna genomföra flytten det datum som du önskar. Dessutom kan man alltid flytta datum, om du skulle behöva ändra dagen.

Packa alla saker

Detta är faktiskt viktigare än man tror. Det är nämligen lätt hänt att man blir blind för de egna sakerna som man ser varje dag. Har du haft en tavla som i många år har hängt på en och samma plats på väggen, har du förmodligen vant dig vid dess plats, att du inte längre tänker på att det faktiskt är en tavla som hänger där. Därför ska man börja packa i tid, eftersom det lär ta längre tid än man tror. Börjar du i tid behöver du inte stressa heller senare.

Sälja eller ge bort saker du inte vill ha kvar

Detta är ytterligare en orsak till att man ska börja packa i tid. Det är nämligen då man upptäcker om det finns saker som man inte vill ha längre. Då gäller det att antingen sälja det, eller skänka, eller slänga det. Att flytta är faktiskt ett bra tillfälle att göra sig av med en massa saker som inte blir av att göra sig av med. Alla borde flytta med jämna mellanrum för då gör man sig av med saker som man egentligen inte behöver.

Magasinera det du vill ha kvar

Om man i samband med att man packar sina saker upptäcker att det är vissa saker som man egentligen vill ha kvar men som kanske inte resten av familjen är så förtjust i, kan det vara en bra idé att magasinera det. Det är saker som man varken vill sälja, skänka bort eller som passar in på det nya stället. Då kan magasinering vara bästa alternativet.

Flytta och packa upp

Till sist, när allt är packat och städat är det dags att flytta alla saker. Det är mycket att springa och bära in och ut och fram och tillbaka. Sedan när allt är buret på plats, är det att packa upp och göra sig hemmastadd.

Varför ska man genomföra en flyttstädning?

12 mar 2018

Frågan har du säkerligens tällt dig själv om du någon gång har flyttat – gärna med en avslutande, ljudlig suck. En flyttstädning är jobbig att göra och den tar tid att genomföra. Men, den är absolut nödvändig. Som svar på frågan i rubriken så kan vi säga att en flyttstädning måste göras av den enkla anledningen att du förväntar dig det.

Vad menar vi? Jo, om du flyttar till en ny lägenhet, i säg Norrtälje, och förväntansfullt öppnar dörren så vill du – du förväntar dig – att kunna flytta in direkt; en flyttstädning ska vara utförd och den ska ha följt konstens alla regler. Skulle det inte vara så – ja, då är det troligt att du skulle ringa första bästa städfirma i Norrtälje, låta den rycka ut akut för en flyttstädning och därefter skicka deras räkning tilld en person du köpt bostaden av. Läs mer om flyttstädningar på: http://www.flyttstädningnorrtälje.biz.

Det är dit vi vill komma: du städar ut dig ur din bostad för att förenkla flytten för de som kommer efteråt och det handlar således om att man som flyttande – både in och ut – visar varandra respekt.

En flyttstädning enligt konstens alla regler

Om vi snabbt tittar på vad det är som normalt ingår i en flyttstädning så kan följande punkter ge en fingervisning om vilket stort projekt det faktiskt handlar om:

  • Alla fönster ska putsas och rengöras.
  • Köket ska städas. Alla bänkar ska vara rena, skåpen urtorkade och kyl- och frys ska vara rengjorda. Ugnen och spisen ska var riktigt ordentligt rengjorda och skinande.
  • Badrummet. Toaletten ska vara skinande ren. Handfat, dusch och badkar likaså. Kakel och klinkers ska inte ha spår av fett eller kalkavlagringar - gäller även fogarna.
  • Golven. Samtliga golv i bostaden ska dammsugas och torkas av
  • Lister och armaturer ska torkas av.
  • Alla skåp och fasta garderober ska torkas ur och av.

Ta hjälp med din flyttstädning

Det finns ett värde i att anlita en städfirma för att sköta den flyttstädning som alltså måste göras. dels så ligge värdet i att man själv slipper och att man istället kan fokusera på den nya bostaden. Bara det är värt att betala för.

Det andra värdet är ekonomisk och går att härleda till den skatterabatt som går att få vid en flyttstädning. Tjänsten inkluderas i detta avdrag och rent konkret så kan du anlita en städfirma i Norrtälje - eller var du nu än må bo i Sverige - och dra av halva kostnaden för arbete på din deklaration. Detta med ett årligt tak – per person – på 25.000 kronor.

Här ska vi även tillägga att även en flytt – med all bärhjälp och packning – även den numera inkluderas i Rut. Det kan vara en god idé att söka efter ett företag som erbjuder en kombination av både flytt och flyttstädning alltså.

Många saker att komma ihåg vid flytt

25 feb 2018

Det är mycket att planera och tänka på när du ska flytta. Har du hittat ett hus, eller den lägenhet som du vill flytta in i. Att köpa hus är verkligen att gratulera. Det innebär att du får mycket större frihet att påverka ditt boende. Det är ett stor glädje att själva få bestämma allt i huset. Ni får renovera hur ni vill, bestämma vilka färger och material, var ni vill ha väggar, om ni vill en till våning, ett penthouse, en altan runt hela huset.

Hur gör ni med alla möbler?

Det är på samma gång ett stort åtagande och mycket jobb med det. Har ni planerat hur ni vill ha det? Ska ni ta med alla möbler? Om inte kan man sälja eller ge bort det man inte vill ha. Vill man ha det kvar, men varken ge bort eller sälja dem kan man magasinera de möbler man vill ha kvar. Kanske det kan vara farmors sköna sekretär, men att man inte tycker att den inte passar i det nya huset, eller lägenheten. Då kan det vara en god idé att magasinera de delar av sitt möblemang som man vill ha kvar.

En flytt innebär mer än att planera roliga saker för det nya huset, eller lägenheten. Det gäller att se till att alla saker ska rymmas. En god planering av möblering och förvaring kan vara en annan god idé. När allt väl är packat, behöver den gamla bostaden rengöras och flyttstädas.

I en vanlig flyttstädning ska detta rengöras

Både inne i spisen och ugnen, och bakom spisen. Utanpå och inne i frysen och kylen. Alla ventiler, hela köksfläkten, element och rör, diskbänk och arbetsbänk, köksskåp, både utanpå och inne i.

Sedan är det badrum och toaletter som ska rengöras. Toalettstolarna ska rengöras, toaringen, handfat, lampor (armaturer), rör och golvbrunn. Duschen och badkaret ska rengöras. Kaklet och klinkern (om man har det i badrum och toalett) ska rengöras. I alla rum ska garderober, om man har lämnat kvar dem, ska de rengöras inuti. Varje hylla ska rengöras, dörrar ska torkas av. Golven ska dammsugas och moppas. Alla element rengöras, även bakom elementen.

Eller vill du anlita en professionell städare?

Om du blir trött bara av att läsa detta, kan det alltid vara en god idé att anlita en professionell städhjälp. Då slipper du oroa dig för allt som ska städas. Du behöver inte oroa dig över att det inte blir den städning som krävs. Städar man inte ordentligt kan man bli avkrävd den avgift som en flyttstädning kostar. Då kan man lika bra anlita den flyttstädningen som du ändå blir skyldig att betala för. Bor du i Västerås och behöver en flyttstädning kan du fortsätta läsa här: flyttstädning-västerås.se.

Flyttföretagens tjänster varierar

17 feb 2018

Är det någon skillnad mellan olika flyttfirmor utöver att de tar olika pris? De erbjuder väll flytthjälp från en bostad till en annan bostad? Skillnaden är större än vad man kan tro. Dagens flyttfirmor erbjuder nämligen betydligt mer tjänster än bara själva flytten. Som kund gäller det därmed att se på sitt behov och jämföra utbud av tjänster hos de olika företagen. En flyttfirmas primära uppgift är att hjälpa privatpersoner och företag vid flytt. Det kan handla om allt från att flytta ett par kartonger till stor och tung egendom så som piano och kassaskåp. Ska enbart en flytt ske från den gamla bostaden till den nya kan i stort sett vilket företag som helst anlitas. Detta så länge som de inte jobbar svart och är försäkrade. Men som kund kan man även med fördel se på andra tjänster som dessa företag erbjuder. Det är även på denna punkt som företagen skiljer sig åt mot varandra.

Utbudet skiljer sig åt

När fyra olika flyttfirma i Sollentuna ställdes mot varandra visade det sig att det just är utbudet av tjänster som skiljer dem åt. En offertförfrågan gjordes på exakt samma flytt och priset varierade kraftigt. I likhet med övriga delar av landet så kan de som bor i Sollentuna tjäna på att jämföra priserna. Men utöver priser så varierade utbudet av tjänster.

Behöver du lager på vägen?

En punkt som skiljde de olika företagen åt var om de erbjöd lagermöjlighet eller inte. På grund av stor bostadsbrist nöjer sig många med en mindre lägenhet när man flyttar till olika delar av Stockholm. Det är helt enkelt för svårt att hitta bostad att man får ta det som finns. Därmed har även utbudet av lagerlokaler vuxit. En del flyttfirmor har egna lager där man kan få lagra bohaget under kortare perioder. Det kan exempelvis vara mellan att man måste lämna gamla lägenheten till att man får nycklarna till den nya. Det finns även flyttfirmor som samarbetar med företag som enbart erbjuder lagerplatser. Därmed kan man få tillgång till lager även om det inte är exakt från flyttfirman.

Flytt – men kan de ta hand om allt?

En annan punkt var om företagen kunde erbjuda helhetslösningar. Med det menas att de kan ta hand om allt inom flytten och att man själv inte behöver bry sig i samma utsträckning. De kan därmed plocka ihop allt i lådor, genomföra flyttstädningen, flytta, plocka upp och sedan välkomna dig till en halvfärdig lägenhet. OBS: De skillnader som går att se hos flyttfirmorna i Sollentuna kan även ses i andra delar av landet. Det har alltså inget med staden att göra utan ska enbart ses som exempel på att utbudet av tjänster varierar kraftigt.

Få hjälp med flyttstädning i Malmö

7 feb 2018

Det är kul att flytta, men det är ganska jobbigt också. Ofta känns det värt det arbete man lägger ner, när man packar kan man passa på att sortera och rensa ut saker man inte behöver längre, framför allt förråd och garage är platser där man kan upptäcka mycket som faktiskt kan köras till tippen direkt, eller säljas på blocket för en slant.

Själva flytten brukar också kännas rolig. Yngre människor tar ofta hjälp av kompisar när de flyttar. Det är en bra idé, ofta har man inte så stort bohag och flyttar vanligtvis mellan mindre lägenheter. Flytten kan göras till en rolig kollektiv upplevelse och unga människor flyttar ofta och kan hjälpa varandra. När man blir äldre och bohaget växer känns det för många lite förmätet att be kompisar om hjälp, det rör sig om ett ganska tungt och slitigt arbete att flytta ett helt bohag från exempelvis en fyra till en villa. Många tar då hjälp av en flyttfirma, vilket brukar kännas värt kostnaden.

Sist men inte minst

När flytten är avklarad och man fått ut det sista av pinalerna från den gamla bostaden återstår tyvärr det jobbigaste arbetet – flyttstädningen. Flyttstädningen är samtidigt oerhört viktig eftersom den måste godkännas av den nya bostadsinnehavaren. Är städningen bristfällig måste man städa göra om städningen, något som kan kännas väldigt jobbigt när man äntligen ansett sig vara klar med flytten och vill börja packa upp i den nya bostaden.

Är man ovan vid städning är det väldigt jobbigt att utföra en flyttstädning. Det är viktigt att man har rätt hjälpmedel och produkter för att städningen ska bli ordentligt gjord, vilket i sig ofta innebär en kostnad. Dessutom tar en flyttstädning lång tid om man är nybörjare och kanske bara är en eller ett par personer, tid som kanske hellre spenderas på att komma i ordning i den nya bostaden. Man får vara glad om man klara en normalstor trea på en arbetsdag.

Hjälp med flyttstädningen

Därför väljer de flesta att anlita en städfirma för att få hjälp med flyttstädningen. I Malmö finns många professionella städfirmor som utför flyttstädning, och till och med några som specialiserat sig på just flyttstädning. Anlitar man en städfirma vet man att flyttstädningen blir utförd enligt mäklarsamfundets rekommendationer och de tar även ansvaret för att den nya bostadsinnehavaren blir nöjd.

En flyttfirma utför nästan alltid arbetet bättre och snabbare än om man skull utföra den själv, och man använder sig av miljövänliga produkter. En professionell städare tar sitt yrke på allvar och ser till att det blir rent överallt.

RUT-avdrag

Städning är en hushållsnära tjänst, vilket innebär att man får utnyttja RUT-avdraget. Med RUT-avdraget kan man dra av 50 procent på arbetskostnaden. Vanligtvis sköter städfirman allt kring RUT-avdraget, de ansöker åt dig och drar av från slutfakturan. Du får senare en bekräftelse från Skatteverket på att ditt avdrag är godkänt.

Ett enkelt val

Om du inte tycker att det är fantastiskt roligt att städa och har kunskaperna och tekniken för att utföra en bra flyttstädning, rekommenderar vi att du anlitar en professionell städfirma i Malmö för hjälp med din flyttstädning. När flyttdagen väl kommer och du flyttar ut de sista pinalerna från den gamla bostaden kommer det att kännas oerhört skönt att veta att ditt arbete är klart – nu kommer flyttfirman att se till att din gamla lägenhet blir skinande ren i väntan på sin nya boende, och du kan koncentrera dig på din nya bostad. Läs här för att få hjälp med flyttstädningen.

Flytta och få en bättre ekonomi

8 jan 2018

Att flytta brukar innebär nystarter i våra liv. Den första flytten brukar innebära en avspark mot framtiden. Vi flyttar hemifrån, till nya studier, ett nytt jobb eller så flyttar vi ihop med kärleken i våra liv. Oftast börjar man med den lilla lyan, plötsligt har man blivit två i den och både sängen och lägenheten känns för liten, man flyttar till större för att man plötsligt är två. Efter ett tag kommer barnen, och då är det många som vill bo i hus. Vi bär på drömmar om barn i ett stort hus, med trädgård, grillkvällar och bjudningar på altanen. Efter ett tag är barnen utflugna och då tycker man kanske att man bor för stort, eller så skiljer man sig och flyttar tillbaka till en lägenhet.

Flytta som en del i karriären

Andra flyttar kan innebära nya steg i karriären. Man blir befordrad till en bättre tjänst med högre lön. Då kanske man köper sig sin första lägenhet. Att köpa sin bostad brukar var den största ekonomiska affär man gör i sitt liv. I storstäderna kan lägenhetsköpet gå på flera miljoner kronor. Då vill man var säker på att den är lätt såld ifall man vill byta till mindre eller större. Då gäller det att köpa huset eller bostaden i ett attraktivt område. Många följer bostadsförsäljningarna på landets mäklarbyråer. Oavsett orsaken till din flytt och vart den tar dig, finns det vissa moment som du alltid måste igenom för en lyckad flytt. Många tar chansen att göra sig av med sådant som är onödigt att släpa med sig i flera flyttar.

1. Välj och vraka bland dina ägodelar

Finns det något som du kan sälja bland alla dina saker? Varför inte samla ihop det du har i förrådet och åk till en loppmarknad? Vill du inte stå med ett bord, kan du alltid sälja sakerna på Blocket. Rensa ur gamla tidningar och brev – vad av det kan du slänga?

2. Packa dina saker i god tid

För en riktigt lyckad flytt är det bra att packa dina saker och inte lämna allt till sista minuten. På det sättet får du tid över för att gå igenom vad du vill behålla och vad du vill göra dig av med.

3. Städa och håll rent

Om du håller huset rent kan det vara lättare sedan med flyttstädningen. En flyttstädning är en väldigt omfattande städning när du går igenom allt i ditt hus; inte bara golven ska rengöras, även golvlisterna. Inte bara badrummets inredning, även rören som är dragna ska rengöras, och så vidare. En flyttstädning är inte bara att rengöra fönster, och det kan vara riktigt svårt att ”se” vad du ska rengöra om du bott länge i en lägenhet. Då kan det vara bäst att anlita en städfirma som kommer med ”nya ögon” och upptäcker bristerna i städningen på annat sätt än vad du själv gör. Läs mer på denna sajt om du vill veta mer om flyttstädning.

4. Anlita firma till själva flytten

Att flytta tunga möbler kan vara svårt om man inte är van att göra det. En flyttfirma är väldigt van vid tunga lyft och har tekniken för det. Däremot är det bra att vara så många som möjligt vid flytten. De flesta flyttfirmor tar betalt per kvadratmeter, vilket kan vara bra att känna till. Ställ alla möbler nära varandra plus packlådorna och försök uppskatta arean på ytan som de utgör tillsammans. Lycka till!

Har du tänkt på allt vid din flytt?

5 dec 2017

Att flytta är något som till största del omfattar positiva känslor. Man får påbörja ett nytt kapitel i livet, man får en nystart, man kanske flyttar till en ny stad, man ska kanske äntligen flytta ihop med den man älskar och så vidare. Men, detta gäller den själva, initiala känslan - en flytt, ur ett annat perspektiv, är ofta stressande, fysiskt krävande och extremt jobbig.

Ska du exempelvis flytta från en lägenhet i Norrköping till ett hus i samma stad så är det en hel dels om måste förberedas och som dessutom måste falla på plats för att flytten ska kunna ske på ett så smidigt sätt som det bara är möjligt. Dels så måste du packa alla dina saker, dels så måste du fixa med en bil av lämplig storlek, dels så måste du ta hjälp av dina vänner, dels så måste du bära allting - två gånger - och dels så måste du också genomföra det moment som vi ska titta närmare på här: din flyttstädning.

En flyttstädning kräver tid och noggrannhet

Flyttstädning är obligatorisk att genomföra - har inte du och den nya ägaren till din lägenhet i Norrköping kommit överens om annat (exempelvis dragit av på köpesumman) så ska du också städa. Skulle d inte göra så - ja, då kan du bli ersättningsskyldig och tvingas betala för en städfirma som - akut, och dyrt - rycker ut för en flyttstädning. Vad är då så speciellt med en flyttstädning och varför väljer vi att fokusera på just denna del av en flytt?

Det som skiljer en vanlig städning och en flyttstädning är att den senare måste skötas på ett exemplariskt sätt; allt måste städas och det måste städas grundligt. Just detta är det inte många som inser. man tar för givet att en flyttstädning ska kunna genomföras på någon timme och denna underskattning gör att man tvingas krypa till korset, öppna plånboken och betala för sig - enligt det vi nämnde ovan. Bättre är, enligt oss, att man tar professionell hjälp direkt. En flyttstädning bokad i god tid blir mycket billigare än en som sker akut.

Anlita en städfirma för din flyttstädning i Norrköping

Om man redan tidigt inser att en flyttstädning kräver stor omsorg och mycket tid så har man hunnit ganska mycket. Dels så kan man avsätta den tid som krävs om man vill göra jobbet själv, dels så kan man också undersöka vilka städföretag som erbjuder tjänsten. Det senare bör i så fall göras ganska grundligt.

Ser man till en stad som Norrköping så finns där många städfirmor som erbjuder flyttstädning - men hur många av dessa gör ett så pass bra jobb att man klarar av besiktningen från de nya ägarna? Den frågan, snarare än frågan om priset, tycker vi ska ställas först. Svaret? Det får man genom att ringa tidigare kunder. Referenser är det bästa sättet att ta reda på vilken kvalitet företaget i fråga håller. Kort sagt: kontakta några städföretag i Norrköping, hör om priset för en flyttstädning och be om nummer till tidigare kunder (som du också ringer).

Priset är viktigt - men det är inte avgörande. I och med att en flyttstädning omfattas av Rut-avdraget - där du kan dra av 50 % av den totala arbetskostnaden - så kommer du ändå att komma billigt undan. Sök hellre efter ett högkvalitativt arbete och slipp genom detta hålla på att kräva omstädning och så vidare. Du besparar dig en massa besvär och kan fokusera på det viktigaste: att installera dig i den nya bostaden.

← Äldre inlägg

En Guide till att flytta!

Här finner du tips på vad du skall tänka på i samband med en flytt. Särskilt användbart kan vara checklistan där du kan bocka av punkt för punkt vad som är gjort och inte gjort.