Blogg

Gör detta inför flytten

11 apr 2018

Det är en hel del som ska ordnas och fixas innan man kan flytta på sina saker och komma till rätta på ett nytt ställe. För det första (och givetvis) och det viktigaste är att ordna vart du ska flytta, innan du börjar packa ihop dina saker. Vart vill du flytta? Har du kontrollerat tillgången på bostäder i det område som du önskar flytta till? Har du råd med en bostad i den storlek och läge som du önskar? Samma frågeställningar gäller även om du letar efter ett hus.

Har du familj är det ju lika viktigt att resten av familjen finner det nya stället lika attraktivt som du. Finns det dagis, skola, arbete nära det nya stället? När du väl har hittat stället, bostaden eller huset du vill flytta in i, gäller det att ta nästa steg inför hela flytten.

Boka bil, hyrbil, lastbil eller flyttfirma

Det första du bör göra när du vet datum för flytten är att boka en hyrbil, lastbil eller om du väljer att anlita en flyttfirma som genomför själva flytten åt dig och alla som flyttar med dig. Det är nämligen många som kommer att vilja flytta samma datum som du, förmodligen i slutet eller i början av månaden, vilket är vanligast tillträdesdatum för de flesta. Har du bokat flyttbil, lastbil eller flyttfirman så har du gjort vad du kan för att du ska kunna genomföra flytten det datum som du önskar. Dessutom kan man alltid flytta datum, om du skulle behöva ändra dagen.

Packa alla saker

Detta är faktiskt viktigare än man tror. Det är nämligen lätt hänt att man blir blind för de egna sakerna som man ser varje dag. Har du haft en tavla som i många år har hängt på en och samma plats på väggen, har du förmodligen vant dig vid dess plats, att du inte längre tänker på att det faktiskt är en tavla som hänger där. Därför ska man börja packa i tid, eftersom det lär ta längre tid än man tror. Börjar du i tid behöver du inte stressa heller senare.

Sälja eller ge bort saker du inte vill ha kvar

Detta är ytterligare en orsak till att man ska börja packa i tid. Det är nämligen då man upptäcker om det finns saker som man inte vill ha längre. Då gäller det att antingen sälja det, eller skänka, eller slänga det. Att flytta är faktiskt ett bra tillfälle att göra sig av med en massa saker som inte blir av att göra sig av med. Alla borde flytta med jämna mellanrum för då gör man sig av med saker som man egentligen inte behöver.

Magasinera det du vill ha kvar

Om man i samband med att man packar sina saker upptäcker att det är vissa saker som man egentligen vill ha kvar men som kanske inte resten av familjen är så förtjust i, kan det vara en bra idé att magasinera det. Det är saker som man varken vill sälja, skänka bort eller som passar in på det nya stället. Då kan magasinering vara bästa alternativet.

Flytta och packa upp

Till sist, när allt är packat och städat är det dags att flytta alla saker. Det är mycket att springa och bära in och ut och fram och tillbaka. Sedan när allt är buret på plats, är det att packa upp och göra sig hemmastadd.

Varför ska man genomföra en flyttstädning?

12 mar 2018

Frågan har du säkerligens tällt dig själv om du någon gång har flyttat – gärna med en avslutande, ljudlig suck. En flyttstädning är jobbig att göra och den tar tid att genomföra. Men, den är absolut nödvändig. Som svar på frågan i rubriken så kan vi säga att en flyttstädning måste göras av den enkla anledningen att du förväntar dig det.

Vad menar vi? Jo, om du flyttar till en ny lägenhet, i säg Norrtälje, och förväntansfullt öppnar dörren så vill du – du förväntar dig – att kunna flytta in direkt; en flyttstädning ska vara utförd och den ska ha följt konstens alla regler. Skulle det inte vara så – ja, då är det troligt att du skulle ringa första bästa städfirma i Norrtälje, låta den rycka ut akut för en flyttstädning och därefter skicka deras räkning tilld en person du köpt bostaden av. Läs mer om flyttstädningar på: http://www.flyttstädningnorrtälje.biz.

Det är dit vi vill komma: du städar ut dig ur din bostad för att förenkla flytten för de som kommer efteråt och det handlar således om att man som flyttande – både in och ut – visar varandra respekt.

En flyttstädning enligt konstens alla regler

Om vi snabbt tittar på vad det är som normalt ingår i en flyttstädning så kan följande punkter ge en fingervisning om vilket stort projekt det faktiskt handlar om:

  • Alla fönster ska putsas och rengöras.
  • Köket ska städas. Alla bänkar ska vara rena, skåpen urtorkade och kyl- och frys ska vara rengjorda. Ugnen och spisen ska var riktigt ordentligt rengjorda och skinande.
  • Badrummet. Toaletten ska vara skinande ren. Handfat, dusch och badkar likaså. Kakel och klinkers ska inte ha spår av fett eller kalkavlagringar - gäller även fogarna.
  • Golven. Samtliga golv i bostaden ska dammsugas och torkas av
  • Lister och armaturer ska torkas av.
  • Alla skåp och fasta garderober ska torkas ur och av.

Ta hjälp med din flyttstädning

Det finns ett värde i att anlita en städfirma för att sköta den flyttstädning som alltså måste göras. dels så ligge värdet i att man själv slipper och att man istället kan fokusera på den nya bostaden. Bara det är värt att betala för.

Det andra värdet är ekonomisk och går att härleda till den skatterabatt som går att få vid en flyttstädning. Tjänsten inkluderas i detta avdrag och rent konkret så kan du anlita en städfirma i Norrtälje - eller var du nu än må bo i Sverige - och dra av halva kostnaden för arbete på din deklaration. Detta med ett årligt tak – per person – på 25.000 kronor.

Här ska vi även tillägga att även en flytt – med all bärhjälp och packning – även den numera inkluderas i Rut. Det kan vara en god idé att söka efter ett företag som erbjuder en kombination av både flytt och flyttstädning alltså.

Många saker att komma ihåg vid flytt

25 feb 2018

Det är mycket att planera och tänka på när du ska flytta. Har du hittat ett hus, eller den lägenhet som du vill flytta in i. Att köpa hus är verkligen att gratulera. Det innebär att du får mycket större frihet att påverka ditt boende. Det är ett stor glädje att själva få bestämma allt i huset. Ni får renovera hur ni vill, bestämma vilka färger och material, var ni vill ha väggar, om ni vill en till våning, ett penthouse, en altan runt hela huset.

Hur gör ni med alla möbler?

Det är på samma gång ett stort åtagande och mycket jobb med det. Har ni planerat hur ni vill ha det? Ska ni ta med alla möbler? Om inte kan man sälja eller ge bort det man inte vill ha. Vill man ha det kvar, men varken ge bort eller sälja dem kan man magasinera de möbler man vill ha kvar. Kanske det kan vara farmors sköna sekretär, men att man inte tycker att den inte passar i det nya huset, eller lägenheten. Då kan det vara en god idé att magasinera de delar av sitt möblemang som man vill ha kvar.

En flytt innebär mer än att planera roliga saker för det nya huset, eller lägenheten. Det gäller att se till att alla saker ska rymmas. En god planering av möblering och förvaring kan vara en annan god idé. När allt väl är packat, behöver den gamla bostaden rengöras och flyttstädas.

I en vanlig flyttstädning ska detta rengöras

Både inne i spisen och ugnen, och bakom spisen. Utanpå och inne i frysen och kylen. Alla ventiler, hela köksfläkten, element och rör, diskbänk och arbetsbänk, köksskåp, både utanpå och inne i.

Sedan är det badrum och toaletter som ska rengöras. Toalettstolarna ska rengöras, toaringen, handfat, lampor (armaturer), rör och golvbrunn. Duschen och badkaret ska rengöras. Kaklet och klinkern (om man har det i badrum och toalett) ska rengöras. I alla rum ska garderober, om man har lämnat kvar dem, ska de rengöras inuti. Varje hylla ska rengöras, dörrar ska torkas av. Golven ska dammsugas och moppas. Alla element rengöras, även bakom elementen.

Eller vill du anlita en professionell städare?

Om du blir trött bara av att läsa detta, kan det alltid vara en god idé att anlita en professionell städhjälp. Då slipper du oroa dig för allt som ska städas. Du behöver inte oroa dig över att det inte blir den städning som krävs. Städar man inte ordentligt kan man bli avkrävd den avgift som en flyttstädning kostar. Då kan man lika bra anlita den flyttstädningen som du ändå blir skyldig att betala för. Bor du i Västerås och behöver en flyttstädning kan du fortsätta läsa här: flyttstädning-västerås.se.

Flyttföretagens tjänster varierar

17 feb 2018

Är det någon skillnad mellan olika flyttfirmor utöver att de tar olika pris? De erbjuder väll flytthjälp från en bostad till en annan bostad? Skillnaden är större än vad man kan tro. Dagens flyttfirmor erbjuder nämligen betydligt mer tjänster än bara själva flytten. Som kund gäller det därmed att se på sitt behov och jämföra utbud av tjänster hos de olika företagen. En flyttfirmas primära uppgift är att hjälpa privatpersoner och företag vid flytt. Det kan handla om allt från att flytta ett par kartonger till stor och tung egendom så som piano och kassaskåp. Ska enbart en flytt ske från den gamla bostaden till den nya kan i stort sett vilket företag som helst anlitas. Detta så länge som de inte jobbar svart och är försäkrade. Men som kund kan man även med fördel se på andra tjänster som dessa företag erbjuder. Det är även på denna punkt som företagen skiljer sig åt mot varandra.

Utbudet skiljer sig åt

När fyra olika flyttfirma i Sollentuna ställdes mot varandra visade det sig att det just är utbudet av tjänster som skiljer dem åt. En offertförfrågan gjordes på exakt samma flytt och priset varierade kraftigt. I likhet med övriga delar av landet så kan de som bor i Sollentuna tjäna på att jämföra priserna. Men utöver priser så varierade utbudet av tjänster.

Behöver du lager på vägen?

En punkt som skiljde de olika företagen åt var om de erbjöd lagermöjlighet eller inte. På grund av stor bostadsbrist nöjer sig många med en mindre lägenhet när man flyttar till olika delar av Stockholm. Det är helt enkelt för svårt att hitta bostad att man får ta det som finns. Därmed har även utbudet av lagerlokaler vuxit. En del flyttfirmor har egna lager där man kan få lagra bohaget under kortare perioder. Det kan exempelvis vara mellan att man måste lämna gamla lägenheten till att man får nycklarna till den nya. Det finns även flyttfirmor som samarbetar med företag som enbart erbjuder lagerplatser. Därmed kan man få tillgång till lager även om det inte är exakt från flyttfirman.

Flytt – men kan de ta hand om allt?

En annan punkt var om företagen kunde erbjuda helhetslösningar. Med det menas att de kan ta hand om allt inom flytten och att man själv inte behöver bry sig i samma utsträckning. De kan därmed plocka ihop allt i lådor, genomföra flyttstädningen, flytta, plocka upp och sedan välkomna dig till en halvfärdig lägenhet. OBS: De skillnader som går att se hos flyttfirmorna i Sollentuna kan även ses i andra delar av landet. Det har alltså inget med staden att göra utan ska enbart ses som exempel på att utbudet av tjänster varierar kraftigt.

Få hjälp med flyttstädning i Malmö

7 feb 2018

Det är kul att flytta, men det är ganska jobbigt också. Ofta känns det värt det arbete man lägger ner, när man packar kan man passa på att sortera och rensa ut saker man inte behöver längre, framför allt förråd och garage är platser där man kan upptäcka mycket som faktiskt kan köras till tippen direkt, eller säljas på blocket för en slant.

Själva flytten brukar också kännas rolig. Yngre människor tar ofta hjälp av kompisar när de flyttar. Det är en bra idé, ofta har man inte så stort bohag och flyttar vanligtvis mellan mindre lägenheter. Flytten kan göras till en rolig kollektiv upplevelse och unga människor flyttar ofta och kan hjälpa varandra. När man blir äldre och bohaget växer känns det för många lite förmätet att be kompisar om hjälp, det rör sig om ett ganska tungt och slitigt arbete att flytta ett helt bohag från exempelvis en fyra till en villa. Många tar då hjälp av en flyttfirma, vilket brukar kännas värt kostnaden.

Sist men inte minst

När flytten är avklarad och man fått ut det sista av pinalerna från den gamla bostaden återstår tyvärr det jobbigaste arbetet – flyttstädningen. Flyttstädningen är samtidigt oerhört viktig eftersom den måste godkännas av den nya bostadsinnehavaren. Är städningen bristfällig måste man städa göra om städningen, något som kan kännas väldigt jobbigt när man äntligen ansett sig vara klar med flytten och vill börja packa upp i den nya bostaden.

Är man ovan vid städning är det väldigt jobbigt att utföra en flyttstädning. Det är viktigt att man har rätt hjälpmedel och produkter för att städningen ska bli ordentligt gjord, vilket i sig ofta innebär en kostnad. Dessutom tar en flyttstädning lång tid om man är nybörjare och kanske bara är en eller ett par personer, tid som kanske hellre spenderas på att komma i ordning i den nya bostaden. Man får vara glad om man klara en normalstor trea på en arbetsdag.

Hjälp med flyttstädningen

Därför väljer de flesta att anlita en städfirma för att få hjälp med flyttstädningen. I Malmö finns många professionella städfirmor som utför flyttstädning, och till och med några som specialiserat sig på just flyttstädning. Anlitar man en städfirma vet man att flyttstädningen blir utförd enligt mäklarsamfundets rekommendationer och de tar även ansvaret för att den nya bostadsinnehavaren blir nöjd.

En flyttfirma utför nästan alltid arbetet bättre och snabbare än om man skull utföra den själv, och man använder sig av miljövänliga produkter. En professionell städare tar sitt yrke på allvar och ser till att det blir rent överallt.

RUT-avdrag

Städning är en hushållsnära tjänst, vilket innebär att man får utnyttja RUT-avdraget. Med RUT-avdraget kan man dra av 50 procent på arbetskostnaden. Vanligtvis sköter städfirman allt kring RUT-avdraget, de ansöker åt dig och drar av från slutfakturan. Du får senare en bekräftelse från Skatteverket på att ditt avdrag är godkänt.

Ett enkelt val

Om du inte tycker att det är fantastiskt roligt att städa och har kunskaperna och tekniken för att utföra en bra flyttstädning, rekommenderar vi att du anlitar en professionell städfirma i Malmö för hjälp med din flyttstädning. När flyttdagen väl kommer och du flyttar ut de sista pinalerna från den gamla bostaden kommer det att kännas oerhört skönt att veta att ditt arbete är klart – nu kommer flyttfirman att se till att din gamla lägenhet blir skinande ren i väntan på sin nya boende, och du kan koncentrera dig på din nya bostad. Läs här för att få hjälp med flyttstädningen.

Flytta och få en bättre ekonomi

8 jan 2018

Att flytta brukar innebär nystarter i våra liv. Den första flytten brukar innebära en avspark mot framtiden. Vi flyttar hemifrån, till nya studier, ett nytt jobb eller så flyttar vi ihop med kärleken i våra liv. Oftast börjar man med den lilla lyan, plötsligt har man blivit två i den och både sängen och lägenheten känns för liten, man flyttar till större för att man plötsligt är två. Efter ett tag kommer barnen, och då är det många som vill bo i hus. Vi bär på drömmar om barn i ett stort hus, med trädgård, grillkvällar och bjudningar på altanen. Efter ett tag är barnen utflugna och då tycker man kanske att man bor för stort, eller så skiljer man sig och flyttar tillbaka till en lägenhet.

Flytta som en del i karriären

Andra flyttar kan innebära nya steg i karriären. Man blir befordrad till en bättre tjänst med högre lön. Då kanske man köper sig sin första lägenhet. Att köpa sin bostad brukar var den största ekonomiska affär man gör i sitt liv. I storstäderna kan lägenhetsköpet gå på flera miljoner kronor. Då vill man var säker på att den är lätt såld ifall man vill byta till mindre eller större. Då gäller det att köpa huset eller bostaden i ett attraktivt område. Många följer bostadsförsäljningarna på landets mäklarbyråer. Oavsett orsaken till din flytt och vart den tar dig, finns det vissa moment som du alltid måste igenom för en lyckad flytt. Många tar chansen att göra sig av med sådant som är onödigt att släpa med sig i flera flyttar.

1. Välj och vraka bland dina ägodelar

Finns det något som du kan sälja bland alla dina saker? Varför inte samla ihop det du har i förrådet och åk till en loppmarknad? Vill du inte stå med ett bord, kan du alltid sälja sakerna på Blocket. Rensa ur gamla tidningar och brev – vad av det kan du slänga?

2. Packa dina saker i god tid

För en riktigt lyckad flytt är det bra att packa dina saker och inte lämna allt till sista minuten. På det sättet får du tid över för att gå igenom vad du vill behålla och vad du vill göra dig av med.

3. Städa och håll rent

Om du håller huset rent kan det vara lättare sedan med flyttstädningen. En flyttstädning är en väldigt omfattande städning när du går igenom allt i ditt hus; inte bara golven ska rengöras, även golvlisterna. Inte bara badrummets inredning, även rören som är dragna ska rengöras, och så vidare. En flyttstädning är inte bara att rengöra fönster, och det kan vara riktigt svårt att ”se” vad du ska rengöra om du bott länge i en lägenhet. Då kan det vara bäst att anlita en städfirma som kommer med ”nya ögon” och upptäcker bristerna i städningen på annat sätt än vad du själv gör. Läs mer på denna sajt om du vill veta mer om flyttstädning.

4. Anlita firma till själva flytten

Att flytta tunga möbler kan vara svårt om man inte är van att göra det. En flyttfirma är väldigt van vid tunga lyft och har tekniken för det. Däremot är det bra att vara så många som möjligt vid flytten. De flesta flyttfirmor tar betalt per kvadratmeter, vilket kan vara bra att känna till. Ställ alla möbler nära varandra plus packlådorna och försök uppskatta arean på ytan som de utgör tillsammans. Lycka till!

Har du tänkt på allt vid din flytt?

5 dec 2017

Att flytta är något som till största del omfattar positiva känslor. Man får påbörja ett nytt kapitel i livet, man får en nystart, man kanske flyttar till en ny stad, man ska kanske äntligen flytta ihop med den man älskar och så vidare. Men, detta gäller den själva, initiala känslan - en flytt, ur ett annat perspektiv, är ofta stressande, fysiskt krävande och extremt jobbig.

Ska du exempelvis flytta från en lägenhet i Norrköping till ett hus i samma stad så är det en hel dels om måste förberedas och som dessutom måste falla på plats för att flytten ska kunna ske på ett så smidigt sätt som det bara är möjligt. Dels så måste du packa alla dina saker, dels så måste du fixa med en bil av lämplig storlek, dels så måste du ta hjälp av dina vänner, dels så måste du bära allting - två gånger - och dels så måste du också genomföra det moment som vi ska titta närmare på här: din flyttstädning.

En flyttstädning kräver tid och noggrannhet

Flyttstädning är obligatorisk att genomföra - har inte du och den nya ägaren till din lägenhet i Norrköping kommit överens om annat (exempelvis dragit av på köpesumman) så ska du också städa. Skulle d inte göra så - ja, då kan du bli ersättningsskyldig och tvingas betala för en städfirma som - akut, och dyrt - rycker ut för en flyttstädning. Vad är då så speciellt med en flyttstädning och varför väljer vi att fokusera på just denna del av en flytt?

Det som skiljer en vanlig städning och en flyttstädning är att den senare måste skötas på ett exemplariskt sätt; allt måste städas och det måste städas grundligt. Just detta är det inte många som inser. man tar för givet att en flyttstädning ska kunna genomföras på någon timme och denna underskattning gör att man tvingas krypa till korset, öppna plånboken och betala för sig - enligt det vi nämnde ovan. Bättre är, enligt oss, att man tar professionell hjälp direkt. En flyttstädning bokad i god tid blir mycket billigare än en som sker akut.

Anlita en städfirma för din flyttstädning i Norrköping

Om man redan tidigt inser att en flyttstädning kräver stor omsorg och mycket tid så har man hunnit ganska mycket. Dels så kan man avsätta den tid som krävs om man vill göra jobbet själv, dels så kan man också undersöka vilka städföretag som erbjuder tjänsten. Det senare bör i så fall göras ganska grundligt.

Ser man till en stad som Norrköping så finns där många städfirmor som erbjuder flyttstädning - men hur många av dessa gör ett så pass bra jobb att man klarar av besiktningen från de nya ägarna? Den frågan, snarare än frågan om priset, tycker vi ska ställas först. Svaret? Det får man genom att ringa tidigare kunder. Referenser är det bästa sättet att ta reda på vilken kvalitet företaget i fråga håller. Kort sagt: kontakta några städföretag i Norrköping, hör om priset för en flyttstädning och be om nummer till tidigare kunder (som du också ringer).

Priset är viktigt - men det är inte avgörande. I och med att en flyttstädning omfattas av Rut-avdraget - där du kan dra av 50 % av den totala arbetskostnaden - så kommer du ändå att komma billigt undan. Sök hellre efter ett högkvalitativt arbete och slipp genom detta hålla på att kräva omstädning och så vidare. Du besparar dig en massa besvär och kan fokusera på det viktigaste: att installera dig i den nya bostaden.

Vänd er till juridisk expertis vid bodelning

17 okt 2017

Då man svarar –ja på frågan om om personen mitt emot i kyrkan vill gifta sig så gör man detta med en förhoppning och en förväntan om att äktenskapet ska vara livet ut. Ingen gifter sig och där man tror något annat. Tyvärr så blir så inte alltid fallet och av förklarliga skäl; man kan växa ifrån varandra, kärleken kan ta slut, man kanske blir kär i någon annan eller också så fungerar livet som makar inte av andra skäl. Något som leder till en skilsmässa och det är ingenting som vare sig är unikt eller någonting som behöver innebära några som helst skuldkänslor.

Väldigt många äktenskap mynnar ut i en skilsmässa och oavsett anledning så finns det alltid vissa praktiska saker som måste ordnas i samband med en sådan. Här tänkte vi komma med ett litet råd: ta juridisk hjälp och detta oavsett egentligen om ni skiljs i samförstånd eller om det uppstår konflikt – något som tyvärr inte alls är ovanligt.

Det primära vid en skilsmässa är att man genomför en bodelning och en bodelning innebär att man samlar alla skulder, alla tillgångar, alla föremål, bilen, båten, möbler, sommarstugan, huset och allt annat som man gemensamt köpt och äger. Hit räknas även pengar, sparande och – sedan 1999 – privat och individuellt pensionssparande och som man kan förstå av detta så är det en väldigt lång process som man har framför sig då man talar om en bodelning.

Rådet är alltså att man tar hjälp och att man därmed också undviker de konflikter som alltid kan komma vid en bodelning; man får hjälp med vad som gäller, man får hjälp med att reda ut de samlade tillgångarna och man får hjälp med allt det praktiska. Risken finns alltid att man ändå kommer att tilldelas denna hjälp och detta i form av en bodelningsförrättare som utses om man absolut inte skulle komma överens.

Tänk på framtiden vid er bodelning

Att vi säger att man bör ta hjälp vid sin bodelning gör vi även med en tanke på framtiden – ni har förmodligen gemensamma vänner, bekanta och kanske barn tillsammans. Vikten av att ta juridisk hjälp vid en bodelning ska inte underskattas i det avseendet då denna i allra högsta grad kan hjälpa er att skiljas som vänner.

Konflikter kring pengar, tillgångar och egendom är tyvärr inte alls ovanliga och ett juridisk ombud är i många fall den bästa lösningen vid en bodelning då man lämnar över allt i trygga, kunniga händer.

Paketpris vid en flytt allt vanligare

3 okt 2017

Fler och fler privatpersoner väljer i dagsläget att använda sig av extern hjälp då de står inför en flytt och detta beror på att man i dagsläget har sett att priserna för att anlita en flyttfirma har sjunkit ganska rejält mot hur det var förr. Det handlar om att dels konkurrensen ökat – något som skett främst i större städer – men också att man som privatperson kan använda sig av sitt rut-avdrag då man ska flytta; man kan i och med detta dra av upp till halva arbetskostnaden på sin deklaration och därefter få tillbaka beloppet på sin skatt.

Ett generöst avdrag som gjort att väldigt många nya företag startat i flyttbranschen och att således detta urval och det billiagre priset gjort tjänsterna mer attraktiva att ta del av. Vi skrev här tjänsterna av en anledning då det numera inte enbart handlar om att få sina möbler och sitt bohag förflyttade mellan punkt A och punkt B då man anlitar en flyttfirma. Nej, numera kan man även välja olika tilläggstjänster och man kan även välja att få dessa inbakade i olika paket – något som gör det hela ännu billigare.

Ska man exempelvis flytta från Örebro till ett boende i Stockholm så kan en av dessa tillägg innebära att man kan se till att även flyttstädning blir omhändertagen av företaget i fråga. Just detta blir extra nödvändigt vid en sådan flytt – har man flyttat från Örebro till Stockholm så vill man knappast återvända för att genomföra en flyttstädning. Nej, då vill man snabbt kunna komma på plats i sitt nya hem och sin nya stad och därför är det också tacksamt att just flyttstädning är en tjänst som fler och fler flyttfirmor erbjuder sina kunder.

Flyttstädning är ett jobbigt moment

Det som många upplever som det största problemet som kommer med en flytt är just det faktum att man måste städa ur sin gamla bostad innan man kan överlämna nycklarna och då denna städning dessutom både är omfattande och har en hög kravbild över sig så är det således en populär tjänst att använda sig av då det kommer till flyttfirmor.

Att i lugn och ro – och billigt! – kunna anlita ett företag som sköter allt som rör denna flytt från Örebro till Stockholm, att slippa flyttstädning, att slippa packning, att slippa bärande av möbler och att enbart kunna fokusera på att komma på plats – det är något som fler och fler personer anser vara en absolut nödvändighet i dagsläget.

Genom att – tack vare rut-avdraget och konkurrensen mellan olika företag – kunna välja billigare tjänster och utvidgade paket gällande vad som ska genomföras i en flytt är – helt enkelt – guld värt och detta oavsett om man bor i Örebro, Stockholm eller någon annanstans i Sverige.

Vi får hoppas att detta håller i sig även den dagen rut-avdraget reduceras eller försvinner; en farhåga som tyvärr inom kort kan bli en realitet då skeptikernas röster hörs allt högre rörande denna frikostiga skattereduktion.

 

Tre saker du bör tänka på när du ska köpa hus

10 sep 2017

Att köpa bostad är för många, om inte den största, åtminstone en av de största affärerna man gör i sitt liv. Således är det något man inte vill förhasta. För de flesta går affären väldigt bra och smidigt till, men det finns skräckhistorier. Till exempel har du säkert hört någon berätta om hur dolda fel i huset visat sig först månader, eller kanske till och med år, efter att huset köptes.

Med den här texten vill vi påpeka ett par saker som är bra att tänka på vid husköp. Texten innehåller inte allt, men förhoppningsvis bjuder den på något du inte redan kände till.

Här är tre saker du bör tänka på när du ska köpa hus:

 

  • Dolda fel

 

Som nämnt i inledningen kan dolda fel gömma sig i ett hus, och undersökningsplikten för dig som köpare sträcker sig långt. Det gäller att felet inte ska ha kunnat upptäckas ens vid en noggrann undersökning av fastigheten.

Ett av de mest vanliga dolda fel att stöta på i ett hus är fuktskador, men det kan såklart handla om fler saker än så. Oavsett vad felet är kan du be att få pengar i hand, avdrag på huspriset eller att få skadan reparerad, om det dolda felet i huset upptäcks. Lagen säger att säljaren är tvungen att betala för detta om det inte upptäcks senare än tio år efter försäljningen.

 

  • Gå på många visningar

 

Vissa väljer ibland att bara köpa det första bästa huset de ser. Det här kan ibland vara en jackpot, men det innebär ofta att man inte blir helt säker på vad det är man faktiskt kan få för sina pengar. Således är det alltid bra att gå på många visningar innan man bestämmer sig.

För varje visning man går på lär man sig dessutom något. Nästa gång kanske du märker att huset har en friskrivningsklausul (skrivs vid dolda fel i hus) och kan ta bättre beslut huruvida det är något du bör satsa på eller inte. Idag, främst i storstäderna, kan man dock konstatera att det är säljarens marknad som råder. Det här visar sig inte minst av höga bostadspriser.

 

  • Undersök ordentligt

 

När du väl är på en visning bör huset alltid undersökas ordentligt. Om det är snöigt och svårt att se husets och tomtens egentliga skick bör du fråga efter sommarbilder innan du gör ett köp. Det som ofta kan bli kostsamt är saker som döljs av snö, till exempel tak och dränering.

Inne i huset bör du även se till att lukta. Känner du något som skulle kunna vara fukt- eller mögelrelaterat bör du fråga mäklaren om detta. Fuktskador är vanliga bland dolda fel i hus och kan bli mycket kostsamma längre fram.

 

Många moment i en flyttstädning

3 sep 2017

Det som ofta ställer till det för personer som ska genomföra en flytt är att de underskattar själva tidsaspekten. Det vill säga; man tror att en flytt tar väldigt mycket mindre tid än vad den i själva verket gör och då man väl inser detta så är de också för sent. Om vi förklarar vad vi menar med för sent så handlar det om att man kommit överens med de nya ägarna om ett ut- och inflyttningsdatum och om man inte klarar av att hålla sig till detta så kan man också bli ersättningsskyldig till dessa.

Är detta då ett sådant utbrett problem och är verkligen en flytt så jobbig och tidskrävande att man måste vara beredd att betala ut en retroaktiv ersättning till den nya ägarna av sin gamla bostad?

Här är svaret både ja och nej; flytten i sig är ofta något som förflyter relativt bra för de flesta – det är det som sker efteråt som gör att många misslyckas och tvingas öppna sin plånbok i onödan. Med varje flytt följer nämligen ett moment kallat flyttstädning och det är också där som ett utbrett fusk börjat synas.

Om vi kortfattat beskriver vad en flyttstädning innebär så kan vi först säga att denna detalj alltid sker efter att man flyttat sina möbler och sitt bohag – något som gör att man dels har sina tankar på annat håll (det nya boendet med allt vad det innebär) och att man även är tömd på energi efter att ha burit allting. Det är den första punkten och om vi bryter ner en flyttstädning i molekyler så får vi en ännu större förståelse till vad vi menar. Vi tar här ett hus i Gävle som exempel på vad en flyttstädning innebär och vad som ingår i en sådan.

  • Städning av alla ytor; dammsugning och torkning
  • Rengöring av samtliga vitvaror – invändigt- bakom- och utvändigt
  • Putsning av fönster
  • Dammtorkning
  • Ordentlig städning av wc och badrum
  • Rengöring av avlopp och golvbrunnar
  • Städning av alla skåp, luckor och garderober

Dessa moment tillhör standarden för en flyttstädning och om man ser dessa uppradade på detta sätt så ser man direkt om att det handlar om en rejäl städning som denna familj i Gävle måste ta hand om innan de lämnar nycklarna till de nya ägarna av bostaden. Om man även här lägger till att allt detta ska ske på en helg och under en förmiddag så förstår man varför så många privatpersoner vare sig orkar- eller hinner genomföra detta.

Vi säger här förstår, men det finns inga ursäkter. Har man tagit på sig att genomföra sin flyttstädning utan att anlita någon professionell stäfirma – ja, då får man också se till att avsätta tillräckligt med tid för detta.

Att fuska eller skylla på att man inte hunnit är oacceptabelt och det är egentligen bara att ställa sig själv frågan hur man skulle uppleva att öppna dörren till sitt nya hem och mötas av ett rent kaos? Däri ligger också svaret och förklaringen till varför en flyttstädning fyller en sådan stor funktion i en flytt – man underlättar för andra människor.

Kan jag komma i kontakt med en flyttfirma i Stockholm?

23 aug 2017

I Stockholm sker fler flyttar än vad det gör någon annanstans i landet och detta beror på att allt fler människor flyttar in till Stockholm samt att detta påverkar markanden så att man helt enkelt tjänar en massa pengar på att röra på sig. Det byggs för lite i förhållande till det antal människor som flyttar in i Stockholm och därför kan man om man någon gång lyckats köpa en bostad också hela tiden klättra uppåt på stegen i form av vinster vid eventuella försäljningar.

Denna heta marknad drar även med sig mindre aktörer som livnär sig på att folk är benägna att hela tiden söka sig till nya bostäder och ett av alla dessa är de som driver en flyttfirma. I Stockholm kan man se hur en väldigt stor marknad för människor med flyttfirma växt fram och speciellt efter att man även fick använda sin flyttfirma som en hushållsnära tjänst att dra av på skatten så har denna bransch verkligen expanderat. Att driva en flyttfirma i Stockholm har helt enkelt blivit väldigt lukrativt och detta är också väldigt enkelt att förklara sett ur ett rent arbetsmässigt perspektiv – du behöver ingen större utbildning för att jobba på en flyttfirma och detta medför att du som arbetsgivare kan välja bland många unga människor då du ska rekrytera. Visst, att arbeta på en flyttfirma är ett tungt jobb men det finns alltid olika hjälpmedel att tillgå, dessutom brukar arbetskamrater vara en väldigt stor fördel inom branschen då man ofta arbetar i grupp och hjälper varandra med de tyngre sakerna som behöver flyttas. Att arbeta på en flyttfirma har i Stockholm gett många unga personer – främst då killar med god fysik – en väldigt bra chans att komma in på arbetsmarknaden och detta ska man naturligtvis vara väldigt tacksam för.

Detta då det alltid behövs människor som arbetar på en flyttfirma och särskilt då i Stockholm sär, som sagt, flyttande mellan olika boenden sker mer frekvent än vad det gör på andra ställen i Sverige. Jobbar man på en flyttfirma i Stockholm så har man alltså alltid väldigt goda chanser att få jobba och det är ju något som man definitivt inte kan säga om alla yrken. En flyttfirma tillför alltså samhället fler tjänster än bara att bära saker då man ska flytta – även sett ur ett samhällsperspektiv fyller de en stor funktion och detta oavsett om det nu handlar om Stockholm eller någon annanstans i Sverige.

Kan jag lita på en flyttfirma i Stockholm?

Just denna konkurrens mellan de som har en flyttfirma i Stockholm har tyvärr också medfört att många oseriösa aktörer smugit sig in och vill ha del av kakan. Det är därför viktigt att man som privatperson själv kollar upp utbudet innan man anlitar en flyttfirma i Stockholm och här kan internet vara ett bra verktyg. Kolla priser, jämför betyg och referenser på olika sajter – på så sätt får man en helt annan bild och slipper bli lurad. Var noggrann innan du tar ett beslut, helt enkelt och detta gäller egentligen allt ifrån en flyttfirma i Stockholm till en snickare i Sveg. Noggrannhet lönar sig alltid.

 

Tips på hur du flyttar effektivt

19 jul 2017

Vid flyttar – oavsett var i Sverige de äger rum – så räcker det ofta med att ett litet moment går fel för att hela planeringen ska spricka och allting ska förskjutas- och försenas. Ofta använder man sig av för små marginaler och underskattar den tid varje moment i en flytt tar; man räknar för lågt och tror att allting ska lösa sig utan några som helst problem – något som alltså sällan är fallet och det är därför som flyttar generellt sätt innehåller så mycket stress. En liten detalj går fel och därefter är hela tidsramen satt ur spel och i detta kommer då en ilska sprungen ur stress; något som är helt onödigt då det faktiskt går att genomföra en flytt utan att något går snett.

Visst – det kan hända saker som man själv inte kan påverka i form av väder, vind, trafiksituationer; men sådant kan man, som sagt, inte göra något åt. Vi har här samlat några små tips som kan leda till att just din flytt sker på ett så bra sätt som möjligt. Och – detta är värt att addera; en flyttfirma är inte alls så dyr att anlita heller. Du behöver inte göra allting på egen hand.

  • Packa rätt. Se till att redan från start packa ner köksgeråd i kartonger för sig, böcker för sig och toalettsaker i en tredje låda. Dessa kartonger ska du sedan se till att märka upp och här är tipset att du snarare använder färgsystem än att skriva på kartongen i fråga; exempelvis rött för kök, gult för badrum och grönt för vardagsrum. Mycket lättare och det underlättar dessutom vid själva bärandet i den nya bostaden.
  • Ordna med transport. Detta ska ske i god tid; se till att fordonet verkligen rymmer alla dina saker så att du slipper åka flera gånger fram- och tillbaka. Om du väljer en större modell så se till att du verkligen har behörighet för att köra fordonet i fråga.
  • Ta hjälp där det behövs. Vid en flytt kommer du ju oundvikligen att engagera både släkt och vänner och det är inte dessa vi menar här. Det handlar om vad du äger och hur du ska få detta på plats; en pianoflytt från sjunde våningen kommer ju att kräva vissa resurser. En pianoflytt kommer att kräva att du använder exempelvis en skylift och det här handlar om din egen planering. Vet du att en pianoflytt ska ske – se till att du har hjälpmedel på plats. Du kan knappast förvänta dig att dina vänner ska slita ut sig enbart för att hjälpa dig med en pianoflytt, eller hur? Alla tyngre saker måste du alltid se till att det finns resurser att lyfta dessa med. En skylift för en pianoflytt, bärselar till soffan och kanske rep till fåtöljerna. Planera!
  • Bjud på mat. Får du vänner att ställa upp så kommer också den obligatoriska pizzan som ett brev på posten. Detta är en självklarhet som absolut inte får glömmas bort.
  • Se trafikrapporten. Att man inte kan påverka saker handlar inte om att man inte kan – till viss del – förutse dem. Ser du att det är stopp i trafiken eller att det ska snöa; välj en alternativ rutt eller se till att det finns tak på det fordon du valt. Återigen; planera noggrant.

Så orkar du med flytten

19 jul 2017

Att köpa sitt drömboende är fantastiskt! Men att flytta är inte alltid bara en dans på rosor. Det är packning, bärande, körande, städande och mer som ska kommas ihåg och göras.

Börja packa i tid

Det bästa du kan göra är att börja packa ner i kartonger och väskor i god tid. Det kan tyckas onödigt att börja packa redan månader innan flytten ska genomföras, men tänk så mycket saker du har hemma som är säsongsbaserade. Om flytten går under höst/vintertid så är det absolut inga problem att packa ner allting som har med sommaren att göra. Det innebära att sommarkläder, skor, utemöbler och annat kan börja plockas ner eller isär. Det gör att du är väl förberedd när du väl ska börja packa ner det som används just nu. När du packar - kom ihåg att rensa samtidigt! Det kan tyckas jobbigt och tidskrävande, men just därför ska du börja i god tid så du hinner rensa lite också. Ta inte med massa onödigt skräp eller liknande till den nya bostaden. Ni kommer ha tid att köpa nytt en vacker dag.

Ta hjälp av flyttfirma

För dig som flyttar i en storstad så kan bostad A och B ligga långt ifrån varandra. Då räcker det inte med en personbil med släp för att flytten ska gå smidigt. Allra helst vill ni ha en flyttfirma med en stor lastbil så det inte behövs så många vändor fram och tillbaka mellan boendena. Om ni anlitar en flyttfirma så kan de gå in i den gamla bostaden, bära ner sakerna åt er och transportera till det nya boendet - där ni väntar och börjar ställa iordning. De sköter alltså körvändorna fram och tillbaka, hämtar era kartonger och möbler som står i den gamla bostaden och bär sedan in det i er nya bostad. Det är extremt smidigt och gör att ni som flyttar får mer tid till att fokusera på att packa upp och göra iordning i er nya bostad. Om du behöver en bra flyttfirma kan du läsa mer här.

Städningen

Det är inte många som tycker det är kul att städa, det är oftast slutresultatet som gör att det känns bra i kroppen. Men vid flytt är det extremt viktigt att flyttstädningen blir bra genomförd. Antingen så sköter du flyttstädningen själv, men räkna med många timmars arbete. För den som löpande städar hemma så blir flyttstädningen enklare. Det enklaste är att anlita en städfirma som sköter er flyttstädning åt er. De vet precis vilka gömmor och skrymslen som lätt blir bortglömda eller är svåra att få rent. Många städföretag lämnar dessutom en nöjd kund-garanti, så om inte städningen är  tillfredsställande så kommer de tillbaka och åtgärdar problemet.

Undvik problem vid flytten

8 jul 2017

Är det dags att flytta snart? Då är det viktigt att göra ett grundligt jobb med att kolla upp firman innan man bokar den för att undvika problem vid flytten. Det finns nämligen gott om oseriösa aktörer ute på marknaden, speciellt i storstäder. Det är lätt hänt att det blir missförstånd mellan kunden och flyttfirman och då kan det handla om alltifrån hur lång tid flytten ska ta till vad flyttfirman ska göra, extra avgifter eller slutpris.

När man väljer ett flyttföretaget är det smart att kolla upp olika firmor och inte ta första bästa. Ta gärna några offerter från olika flyttfirmor och jämför dessa för att sedan ta ett beslut. När man sedan valt den flyttfirman man känner sig trygg med är det viktigt att skaffa ett skriftligt avtal med flyttfirman, då finns det nämligen bevis för vad man har kommit överens om. Inte minst när det handlar om priset för flytten, där kan kostnaderna dra iväg om man har löpande räkning. Så det allra bästa är att ha ett fast pris för hela flytten, alternativt en löpande räkning med ett tak. Är räkningen löpande vet man aldrig vad kostnaden kommer hamna på.

När priset förhandlas ska man tala om vilka föremål som ska flyttas, till exempel om man har tunga möbler såsom ett piano, stora möbler, andra tunga saker eller antika föremål. Detta tar flyttfirmor ofta extra betalt för som kan vara värt att tänka på. Detaljer som man också bör ha i åtanke är vem som ska demonterar, packar, packar upp m.m.

Ska man packa kartongerna själv är det viktigt att man har de organiserade och skriftligt skriver på sidorna vad kartongerna innehåller för att underlätta processen vid uppackningen.

Skulle det råka bli något fel och saker går sönder så måste man dokumentera det. Om det skulle handla om ett skadat föremål av större värde kan en värderare bedöma kostnaden för skadan. Hamnar man i det läget att firman säger att skadan inte hände under flytten kan det till stor fördel vara att ta fotografier på föremålen innan flytten för att ha det som bevis och visa i vilket skick föremålet var innan flytten. Blir möblerna skadade i samband med flytten ska man reklamera skadan direkt till flyttfirman. Det kan även vara bra att ta referenser från andra som anlitat firman för att kontrollera om de har haft anmälningar eller liknande. Det är således a och o att kontrollera flyttfirman noga innan man bokar!

← Äldre inlägg

En Guide till att flytta!

Här finner du tips på vad du skall tänka på i samband med en flytt. Särskilt användbart kan vara checklistan där du kan bocka av punkt för punkt vad som är gjort och inte gjort.