Blogg

Lämna flyttstädningen till en städfirma

18 apr 2019

Är det till att flytta? Förutom det stora arbete som det innebär att flytta, är det spännande och lärorikt att bo på olika ställen. Att bara bo på ett och samma ställe hela ens liv riskerar att man aldrig kommer vidare i sin mentala mognad. Många gör en egen bostadskarriär och inte helt ovanligt är det om vi gör, ungefär som andra däggdjur gör; återvänder till samma plats som vi själva föddes på, när det blir dags för oss själva att få egna barn. Framför allt i Stockholm, är det många ungdomar som först flyttar när det blir dags för sina första studier. Ofta är det under studierna som vi hittar den som sedan blir ens livspartner, och som vi får barn med. Men innan barnen kommer kanske vi bor i en enkel etta eller tvåa, och för varje gång som vi flyttar flyttar vi närmare centrum. När väl barnen kommer, tenderar vi att flytta ut till förorten på nytt, ofta inte så långt från den förort som vi själva är uppvuxna i.

Allt detta måste vi göra vid en flytt

Förutom att packa, sortera, rata och slänga en massa skräp som vi inte vill ha med till den nya bostaden, bör vi rengöra allt i den gamla bostaden. Alla fönster ska rengöras, alal element, alal golv, väggar och tak ska rengöras. Man msåte ta loss elementen och rengöra bakom dem, liksom ta isär fläktar och ventiler och rengöra dem. Alla golvlister, dörrkarmar, fönster karmar och ovanpå alla dörrar, dörrlister och inuti alla vitvaror som stannar kvar i bostaden måste rengöras noggrant innan man är klar. Det får inte finnas någon fläck kvar på väggar, golv eller tak. Fönster ska blänka av att de är så rena. Garderoberna ska vara fläck- och dammfria innan man kan lämna dem.

Anlitar man en städfirma slipper man oroa sig

Om man anlitar en städfirma, så kan de ta hand om allt och möta de krav som både bostadsägare eller hyresvärd sätter på flyttstädningen. Då slipper man oroa sig och kan i stället fokusera på det roliga som det kan innebära att flytta. Framför allt om man har barn, kan de behöva sina föräldrar och då är  det en bra idé att anlita en städfirma som helt och hållet tar hand om flyttstädningen och sedan kan lämna över nyckeln till den som ska flytta in i den gamla bostaden. Själv kan man då fokusera på den nya bostaden.

Inte krångligt flytta bohaget utomlands

12 mar 2019

Att flytta utomlands är för de flesta ett stort steg. Det innebär att man lämnar släkt och vänner hemma, men får antagligen nya vänner i det nya hemlandet. Att flytta till ett nytt ställe innebär oftast att man växer, upplever nya saker och ser på sakernas tillstånd på nya sätt. Att då flytta inte bara till nästa stad, eller en annan stadsdel, utan flytta utomlands innebär en ännu större förändring, mer maxade erfarenheter och ännu fler ögonöppnare. Här tar vi upp några av de praktiska saker som du bör ordna innan du kan lyfta och lätta mot det nya landet utomlands.

Arbetstillstånd

Det är viktigt att kontrollera hur det nya landet fungerar med arbetstillstånd. Många länder brukar ha turistvisum som erbjuds alla som kommer med tåg eller flyg från ett annat land. Man måste bara fylla i en begäran om tillstånd att få vistas som turist i landet och det brukar ges på plats direkt när man kommer in i landet. De brukar vara på 3 månader och en del som inte har skaffat sig ett permanent arbetstillstånd, åker ut ur landet och åker in igen på nytt turistvisum på 3 månader. Så gör de 3 månader i taget till det är dags att flytta hem igen. Har man däremot en svensk arbetsgivare, brukar arbetsgivaren ansvara för ett riktigt arbetstillstånd som underlättar så att man inte behöver bege sig utomlands efter 3 månader.

Studietillstånd

Studietillstånd brukar fungera ungefär som arbetstillstånd, att man beviljas studietillstånd via universiteten men de olika studietillstånden kan ända variera från land till land. Vissa länder val dessutom ha ekonomiska försäkringar från någon som redan bor permanent i landet, att man inte kommer på ekonomiskt obestånd (blir utan pengar) medan man bor i landet.

Visum

Inom EU har du fritt tillgång att korsa gränserna. Du får arbeta och studera inom hela EU, eller i alla fall inom Shengenländerna. Alltså de länder som har anslutit sig till Shengenavtalet. Det är länder som ingår i EU, men även Norge, Island, Lichtenstein och Schweiz, men inte Storbritannien, Irland. Till andra länder, utanför EU kräver de flesta länder visum för att få stanna en längre tid. Det innebär att du måste få ett visum på förhand för att ens få komma in i det landet. Bäst är att kontrollera med Utrikesdepartementets hemsida om vad som gäller och ta kontakt med det landets ambassad för att ansöka om visum innan man flyttar.

Utlandsflytten

När det sedan kommer till själva utlandsflytten, kan du göra på samma smidiga sätt som när du anlitar en flyttfirma för vilken annan flytt. Du kan be en flyttfirma att komma och packa åt dig, och ta hand om transporten åt dig. Då är det enda som du behöver tänka på, är vilka saker som du önskar ha med dig. Visste du att du till och med kan ta med husdjur på flytten? Det finns sådana flyttbolag som kan ta hand om den flytten åt dig.

Flytthjälp i Täby

7 mar 2019

Ett flytt är kanske det största privata projektet man gör i livet. Ibland flera gånger dessutom. Det är många känslor inblandade samtidigt som man ska sköta allt praktiskt. Oavsett om man ska flytta still större eller mindre i närheten eller flytta till annan stad är det samma problem man ställs inför.

Förvåningen över hur mycket saker man har samlat på sig är alltid lika stor. Det är ett bra tillfälle att rensa i lådor, skåp och källaren eller vindsutrymmet. Det kanske även är ett bra tillfälle att slänga gamla möbler och inredning och istället köpa nytt. Flyttar man till en mindre bostad kanske man inte ens får plats med allt. Ett bra tips är att sälja det som inte kan följa med, alternativt ge bort det till välgörande ändamål.

Att tänka på inför flytten

Det är mycket saker som ska ordnas inför en flytt. Man behöver bestämma hur man ska transportera bohaget till nya bostaden. De flesta har ingen lastbil för stora möbler och sängar utan behöver hyra eller anlita en flyttfirma. Tänk på att boka flyttfirma i god tid innan flyttdatum.

Hela bohaget behöver packas i flyttkartonger. Flyttfirmorna har oftast egna kartonger att låna eller hyra, men det går att köpa i många affärer. Glöm inte att göra en adressändring i god tid så du inte missar någon post.

Ta hjälp vid flytten

Det är ett tungt och tidskrävande arbete att flytta. Detta i en tid med många andra göromål inför flytten. Därför väljer många att anlita en seriös flyttfirma. Det är väldigt skönt att vänta i den nya bostaden när bohaget anländer och bärs in, utan att vara helt utmattad. 

Deras kunskap och erfarenheter är guld värd. Allt från att packa rätt, bära tungt och placeringen i lastbilen. Det är stor risk att skada ömtåliga saker om man inte packar rätt, både i kartonger och i lastbilen.

Det går också att få hjälp med både ner- och uppackning av flyttfirman. Har man speciellt tunga saker som ska flyttas, som till exempel ett piano har de service för det. Många flyttfirmor erbjuder magasinering vilket är smidigt om man inte har plats med allt.

Om oturen är framme är man tryggt skyddad av flyttfirmans försäkringar.

Vad kostar det?

Kostnaden baseras så klart på storleken på bostaden och hur mycket möbler och kartonger som finns och om det finns hiss med mera. Det går att betala per timme eller ett fast pris. Det är därför viktigt med en besiktining innan flytten. 

Hur ser huset ut på insidan?

1 mar 2019

Dolda fel i hus är ett idag vedertaget begrepp som skapar många frågor och som kan leda till konflikter mellan köpare och säljare. Det man definitivt kan säga angående dessa konflikter är att de - oavsett skuldfrågan - är svåra att lösa och att det ofta tar lång tid. Därför bör man också undvika att hamna i en sådan situation och det gör man enklast genom att vara lite obekväm och, genom detta, ställa frågor till den som säljer bostaden i fråga. Och: man måste alltid utföra en grundlig besiktning av den bostad man köper.

För att man överhuvudtaget ska kunna hävda dolda fel så måste felet i fråga varit omöjligt att upptäcka och inte bara av dina ögons som lekman; det krävs att en besiktningsman utför en okulär undersökning och att denne således inte gjort någon anmärkning på felet i fråga. Med okulär menas just med ögonen, men här är även luktsinnet en stor spelare i sammanhanget. Luktar det exempelvis mögel så kommer detta att skrivas in i det besiktningsprotokoll man får som köpare - och där även säljaren får ett exemplar.

Anlita en firma inom VVS i Malmö innan köpet

Så, om du köper ett hus i Malmö och där en vattenskada plötsligt inträffar som en följd av att ett rör spricker - då är du fri från skuld och kan ropa på ett dolt fel och i och med detta också ha en chans att bli ersatt? Inte nödvändigtvis. I begreppet finns nämligen även inskrivet att felet inte ska vara förväntat och det är det som ofta ställer till det.

Om huset du köpt är gammalt och exempelvis aldrig blivit stambytt så kan det således ställas krav på att du borde ha förväntat dig att ett rör kanske kan springa läck och att du borde ha kontaktat en firma inom VVS i Malmö för en grundlig kontroll - och för eventuella åtgärder. Det här skapar problem och kring detta krävs tydligare information i allmänhet (och kanske av mäklare i synnerhet).

Det man kan trycka på i övrigt och som en extra säkerhet för dig som köpare är dock det faktum att en besiktning går att utvidga och även inkludera andra yrkesmän utöver den auktoriserade besiktningsmannen. I det här fallet skulle du exempelvis kunnat anlita denna firma inom VVS innan köpet och där denna genomfört en undersökning av alla stammar. Skulle en rörinspektion (som processen kallas) utförd av denna firma inom VVS visa på att stammarna är i så dåligt skick att en akut åtgärd - relining eller stambyte - måste ske så snart som möjligt så har du också en faktor att ta hänsyn till innan köpet.

Är det värt att köpa ett hus i Malmö som har undermåliga stammar, finns det - i och med detta - ett förhandlingsläge gällande köpeskillingen och kan man kanske även anlita en annan firma inom VVS för ytterligare en bedömning? VVS och elektricitet är två typiska detaljer som man sällan ser och som kan slinka igenom vid ett husköp. Båda är dock svåra att få igenom som dolda fel - åtminstone om det handlar om äldre hus. Där bör man alltid kosta på sig lite mer experthjälp innan man skriver under kontraktet.

Läs mer om VVS här: https://www.vvsmalmö.biz.

Anlita starka släktingar eller proffs till flytten

6 feb 2019

När det är dags att flytta är det många saker som behöver lösas. Vart flytten går är ju bara början på hela projektet, sedan kommer frågan om när och hur själva flytten ska genomföras. Vart flytten bär av, är ju individuellt. Allt beror på om man har familj, om maken får jobb i närheten av den nya bostaden, om barnen får ny dagisplats, eller skola, om man vill flytta till större eller mindre hus, närmare jobbet eller längre från. Det finns många faktorer som sak med i flytten. Så det är många saker som ska ordnas innan man är klar. Här kommer några bra tips på hur du kan genomföra den på smidigast sätt.

1. Boka lastbil eller flyttfirma

Så snart som du vet när du kan flytta in bör du boka in flyttfirman eller flyttbilen åt dig så att du vet att du får flytta precis den dag som du önskar. Det är så pass många som vill flytta samma dag, antingen i slutet eller början på månaden, att de som kan tänka sig flytta någon dag i mitten av månaden, kan få lägre pris hos flyttbolagen, eller uthyrningsfirmorna. Så kan du flytta mitt i månaden kan du få ner priset på flytten.

2. Packa och flyttstäda

När du vet när du ska flytta och vart, är det dags att börja packa alla saker. Det lättaste är att börja med ett rum som man inte använder så ofta. Packa alla saker i det rummet, och ställ packlådorna i det rummet när det väl har blivit tomt. Sedan är det bara att fortsätta packa och ställa alla lådor i det tommar rummet. På så sätt är det bara att fortsätta packa tills allt är nerpackat. Avsluta packningen med de sakerna som du använder mest; köksgrejer och badrumssaker. Packa ner dem och märk lådan särskilt, eftersom det är de sakerna som du behöver först på det nya stället och som är bra om du hittar på en gång.

3. Bära möbler och packlådor

När allt är packat och dagen har kommit för din flytt, är det bra om du har anlitat folk i din närhet som kan komma och hjälpa dig bära tunga möbler och packlådor. Om du inte har starka släktingar som kan komma och hjälpa dig bära alla tunga möbler och saker, kan du anlita en firma som kommer och hjälper dig med alla tunga lyft. Det kan vara allt från den tunga soffan, pianot, biljardbordet eller diskmaskinen. Allt som är tungt bör du få hjälp med för att inte skada dig själv eller andra. Läs mer om firma som hjälper till med tunga lyft på: tungalyftt.se.

4. Packa upp och möblera

När sedan allt har transporterats till den nya adressen är det sedan dags att möbler och packa upp alla saker. Då bör man ha märkt lådorna till exempel med "kök", "badrum" eller "sovrum" så man vet vart de olika lådorna ska och det blir lättare att hitta. Lycka till med flytten!

Behöver du kontorslokaler i Göteborg

9 jan 2019

När företaget behöver nytt kontor så finns det en aspekter att ta hänsyn till. Det kan vara att det ska ligga i ett speciellt område på grund av kundgrupper, samarbetspartners eller ha nära till kommunikationer. Eller som i många fall helt enkelt ett större kontor eller avtalet med det gamla har gått ut. Sedan är det ofta en djungel av priser och olika avtal.

Ett bra och enkelt sätt att hitta en bra lokal för firman är att kontakta ett bolag som förmedlar lediga lokaler till företag. Dessa sköter all administration så du slipper. De börjar alltid med en personlig kontakt för konsultation där man kommer överens om alla detaljer och vilka krav som ställs på lokalen i fråga.

Lediga kontorslokaler att hyra

Det finns alltid lediga lokaler på marknaden för nästan alla behov. Är du intresserad av ny lokal behöver du fundera ut företaget framtida utveckling, lagerbehov och eventuell expansion. Självklart måste den passa antalet anställda, geografisk plats samt vilken bransch ni är i. Behövs det till exempel lager och produktionsytor? Ju större krav som ställs desto längre tid tar det att hitta.

Vad är en bra kontorslokal?

Alla företag är unika och kan specialanpassas utifrån kraven som ställs. Det kan exempelvis vara ett litet kontor för det lilla företaget med ett fåtal rum med kök och toalett. Det kan också handla om ett stort företag som behöver hela våningsplan eller en hel fastighet.

Ofta behöver företag ett större kontor efter en expansion med ökad personalstyrka, men självklart även det omvända. Avgörande är medarbetarnas behov och önskemål. Ett tips är att göra en enkät på företaget och helt enkelt fråga vad de tycket är viktigt i den nya lokalen. Ofta är kommunikationerna bland det viktigaste, så läget är viktigt.

Många tycker också det är viktigt med närhet till restauranger i närheten. Beroende på verksamhetens affärsområde kan det vara viktigt att synas och ha ett trevligt och välkomnade utseende om det sker många affärsmöten eller kundkontakt. Ska det vara ett kontorslandskap eller egna rum? Finns det behov av konferensrum och samtalsrum?

Hur går det då till?

Skriv ner ett antal prioriterade punkter att utgå ifrån. Det är som sagt ett stort beslut och det är vanligt att man blir kvar länge. Ju längre avtal man skriver desto bättre pris blir det och är ofta en viktig hörnsten i budgeten och ekonomin. Efter konsultationen där behov och krav diskuterats kommer man få ta ställning till ett antal förslag på lokaler. Sedan finns så klart tidsaspekten, när går det gamla avtalet ut och hur ska flytten bli så smidig som möjligt.

Ett smidigt sätt att göra flytten enkel är att ta den på en helg eller under semestertider då kontoret är tomt. Kontakta ett företag som hyr ut lediga kontor i Göteborg.

Behöver du flyttstädning i Uppsala?

4 dec 2018

Bor du i Uppsala? Om du letar efter en firma som erbjuder flyttstädning i Uppsala, finns det ett 100-tal sådana städfirmor som kan ta på sig att städa så att städningen blir godkänd, av hyresvärd eller av nästa som flyttar in i din bostad. Reglernar för dessa är nämligen relativt rigorösa. I princip ska allt rengöras och det får inte finnas några fläckar på speglar, fönster eller dörrar. Man vill heller inte ha fläckar på väggar, kaklet i kök eller badrum. Även alla kranar ska vara skinande rena. Ofta kan det bildas kakelringar kring avlopp i handfat eller i badkar. Sedan gäller det att inte glömam att rengöra golvbrunnar. Där får inte finnas smuts kvar när man flyttar.

Kriterier för en bra flyttstädning

När man ska bedöma en flyttstädning är det att alla ytor ska vara rengjorda. Med ytor menar man då till exempel ytor mellan element och väggen, ovanpå garderober, inuti och på utsidan av garderoberna, alla armaturer ska tas ner och diskas. Köksfläkten ska tas isär och rengöras, liksom alla delar i kyl och frys. Golvbrunnen ska tas isär och rengöras. Alla ventiler ska rengöras. Sedan gäller det också att inte glömma balkonger, altaner och trädgårdar. Även om de inte måste vara fläckfris, måste man städa undan allt skräp. Endast sådana saker som man har kommit överens om att lämna kvar, ska vara kvarlämnat. Allt annat måste fraktas bort.

Flyttstädning som inte lägger på extra stress

Får man hjälp med flyttstädningen underlättar det otroligt mycket. Det finns ändå så många andra saker som man måste tänka på; som att få med sig allt, och att komma i ordning när man väl är på plats. Slipper man då även tänka på flyttstädningen är det en otrolig hjälp. Då slipper man åka tillbaka till den gamla bostaden och städa ytterligare. Som om man inte har städat där tillräckligt många gånger – se till att slippa städa där igen!

Om det är så att du flyttar inom, eller från Uppsala, har du 100-tals städfirmor att välja mellan som arbetar med flyttstädningar. Så vilket ska man välja? Det är svårt på förhand att veta vilken firma som faktiskt gör flyttstädningen så pass bra att du inte behöver få någon anmärkning. Har de nöjd-kund-garanti på en flyttstädning kan du vara säker på att de inte ger sig förrän du blir nöjd med flyttstädningen. Har de en sådan garanti ser de till att städa så att de slipper komma tillbaka och städa om allt i bostaden.

Så bör en flyttstädning se ut!

17 nov 2018

Om du inte är van vid flyttstädning är det bra att gå igenom det olika delar som är ett måste när man ska flyttstäda. En flyttstädning är muycket viktig och man bör helst inte glömma någonting i den viktiga städningen. I princip ska man städa allt i lägenheten eller villan innan man lämnar den för sin städning. Fönster ska se så gott som nya ut. Det får inte finnas fläckar någonstans, varken på väggar, golven eller innertaken. Och så är det viktigt att inte glömma bort att städa förråd och balkonger. Därför går vi igenom här hur man helst ska städa för att bostaden ska bli godkänd, både av eventuell hyresvärd och enligt branschregler av Mäklarsamfundet.

I köket

I köket som är hemmets hjärta, är det viktigt att man får bort allt som kan vara fett. Här tänker vi framför allt på ugnen. Den går faktiskt att få ren, och man behöver inte använda starka kemikalier som inte är bra varken för människor eller för miljön. Så här gör du; stryk koncentrerad såpa i hela ugnen. Värm den till 100 grader i 15-20 minuter. Stäng sedan av värmen, låt ugnen svalna och torka sedan hela ugnen ren när den har svalnat.

Köksfläkten behöver särskild omsorg. Börja med att ta loss alla delar som finns i den. Diska alla delarna. Blanda vatten och diskmedel i en spruta och spruta inuti fläkten. Torka sedan rent. Gör rent både ovanpå fläkten och under fläkten. 

På samma sätt bör du göra rent ovanpå spisen, bakom spisen. Rengör även mikron. Spruta på med rengöringsmedel på alla köksskåp, köksluckor och inuti skåp och luckor.

I badrum

I badrummen är det toalettstolarna  som är viktigast. De måste rengöras in i minsta detalj. Inga fläckar eller ränder får finnas kvar i toalettstolarna. Kom ihåg att rengöra under toastolen och randen längs toastolen är väldigt viktig. Om toastolen inte har någon del som går ner i golvet, du är det viktigt att rengöra den del som är under stolen, som går ini väggen.

Sedan är det handfat som ska rengöras. Tänk även här på att rengöra under handfatet. Spraya på fönsterputs på spegeln och torka rent med fönsterraka. Rengör sedan inredninge, alla förvaringsmöbler, skåp och vitvaror. När det kommer till vitvaror är det bra att dra fram dem och rengöra bakom.

I alla rum

I samtliga rum, såväl kök, badrum, vardagsrum, sovrum och entréer ska alla element rengöras. Man måste haka av dem och rengöra bakom element. Alla fönster ska rengöras, genom att du sprutar på emd fönsterputs på fönster och sedan torkar rent med en mjuk svamp. Torka sedan av fönster med en fönsterraka. Efter det bör fönsterbrädor göras rena, liksom fönsterkarma på både in- och utsidan.

Alla golv ska rengöras, alla uttag, golvlister, dörrlister och strömbrytare. Alla innertak ska rengöras, antingen att man dammsuger dem och sedan torkar rent med en fuktig trasa.

Trädgård, förråd, balkong

I trädgården är det viktigt att inte glömma kvar något, inte något annat än det ni eventuellt har kommit överens om att ska finnas kvar (en bänk eller belysning). Förrådet ska dammsugas och har man hyllor i det, ska de torkas rena. Samma sak är det med balkongen. Där ska alla balkongräcken torkas rena, liksom balkongskydd. Glöm inte kvar något på balkongen om det inte är så att ni har kommit överens om det.

Om du känner att det här är för mycket att göra på egen hand, varför inte anlita en städfirma som kan göra detta under mycket kortare tid men med ett resultat som skulle göra vem som helst grön av avund. De arbetar i Nacka och erbjuder därför flyttstädning i Nacka.

Byt ut flyttpizzan mot catering

10 nov 2018

Är det dags för flytt igen? Efter några flyttar i Stockholm börjar man kunna rutinerna: se till att börja packa i god tid, skaffa dubbelt så många flyttkartonger som du tror kommer att behövas, packa inte för många böcker i en kartong, glöm inte vinden, och så vidare. Säkert har dina vänner återhämtat sig från din förra flytt och känner sig redo att hugga i igen, men glöm inte att be många om hjälp, annars blir det du och bästa kompisen som ensamma får släpa några ton bohag upp och nerför trapporna i gamla och nya huset. Ja, allt rullar på i samma gamla vanliga hjulspår och när jobbet är klart bjuds det på folköl och pizza – eller?

Slå på stort

Varför inte passa på att göra en smärre revolution mot de gamla flyttrutinerna? Varför inte göra firandet av din senaste flytt till ett riktigt firande? Att byta bostad är kul, även om det innebär stress, jobb, ömma ryggar och flyttstädning. Låt det avspeglas i vad du bjuder dina vänner på när de har hjälpt dig med din flytt. Bjud dem på Champagne och beställ mat från en cateringfirma i Stockholm. Med catering kan du och dina vänner lugnt slå er ner i den nya lyan och vänta på vällagad, varm mat. Slå er n er på balkongen och njut av utsikten. Snacka om era framtidsdrömmar och var ni tror att ni kommer att flytta härnäst. Kanske har du redan landat i ditt drömboende?

Catering är den ultimata flyttmaten

Catering i Stockholm är snabbt och smidigt. Är ni ett mindre sällskap går det ofta bra att beställa redan samma dag. Ofta finns ett urval av bufféer och färdiga menyer att välja mellan, samt efterrätter, tårtor och kaffe. En buffé är perfekt flyttmat. Har du inte hunnit packa upp tallrikar och bestick kan cateringfirman tillhandahålla det, eller så kör ni papperstallrikar. Med catering ökar möjligheterna till variation, men också att få anpassad mat för till exempel vegetarianer och personer med allergier. Många cateringfirmor i Stockholm är vana att komponera sina bufféer så att alla ska kunna hitta sina favoriter oavsett smak.

Cateringfirmor finns lokalt i alla stadsdelar i Stockholm, men om det är någon speciell typ av mat ni är ute efter har de flesta även leverans över hela stan. På firmornas hemsidor kan man enkelt välja och vraka bland menyerna och med några klick gör man sin beställning. Det är precis lika enkelt som att beställa hem pizza, men hundra gånger lyxigare.

Värdigare med catering

Visst är det romantiskt att sitta på vardagsrumsgolvet och äta pizza i kartong, men ju äldre man blir, desto mer trött känns det. När man kommer upp i åren måste man börja leva lite mer ståndsmässigt och få in lite glamour i vardagen. Låt flytten utvecklas till en riktigt fest med catering, dans och kanske utgång senare på kvällen. Flyttkartongerna packar inte upp sig själva, men de kan gott vänta några dagar. När flytten är klar är det inte bråttom, så passa på att njuta av stunden med caterad mat i glada vänners lag.

Läs mer om catering på https://elwingcatering.se.

Ta hjälp med delar av flytten

4 nov 2018

Ska du flytta så kommer du att behöva en del hjälp. Det är vid flyttar som det visar sig vilka ens riktiga vänner är; hur många är beredda att avsätta en lördag för att hjälpa dig att bära alla dina saker? Den sortens hjälp är nödvändigt, men det är inte den hjälpen vi ska tala om här. Det handlar istället om att ta hjälp i ett mer professionellt snitt - något som idag är billigare än vad det tidigare varit.

Vad är då jobbigast med en flytt; är det packningen, är det att bära eller är det att köra bilen? Många skulle säga att dessa tre saker förvisso är jobbiga - att köra bil i Stockholm är inte det enklaste; ska du flytta från Sollentuna till Södermalm så krävs en väl planerad rutt och körning.

Men, ingen av dessa är dock omöjliga att hantera. Det är däremot en flyttstädning. Naturligtvis är den omöjlig att göra, det vi menar är att en flyttstädning verkar vara väldigt svår med tanke på det fusk som förekommer med sådana.

Flyttstädningen är värst - ta hjälp

En flyttstädning är ingen vanlig städning. Flyttar du från Sollentuna så ska du också åka tillbaka då lägenheten är tom och sätta igång med en flyttstädning av precis allt. Lådor, kyl- och frys, spis och ugn, alla golv, lister, avlopp, garderober, fönster och så vidare - allt.

Adderar man till detta att du just flyttat också så blir det än mer påtagligt varför det är jobbigt och det kan till viss del också förklara varför fusk förekommer i en så pass frapperande hög utsträckning. Men det ursäktar det inte. Vår poäng är att man kan ta hjälp med sin flyttstädning och anlita en städfirma på ett tidigt stadie.

Använd rut-avdraget för flyttstädning

Det går att använda rut-avdraget för en flyttstädning då en sådan räknas som en hushållsnära tjänst. Det innebär att du kan dra av halva kostnaden för det arbete din städfirma lägger ner. Inklusive moms och med rut-avdraget kan man räkna - mellan tummen och pekfingret - att en flyttstädning en lägenhet på 70 kvm i Sollentuna kanske kostar 2000 kronor.

Här kan du även sondera terrängen och få ett bättre pris. På samma sätt som du gör i andra lägen så kommer du att få en bättre bild av priset genom att jämföra priser hos så många aktörer som möjligt - i det här fallet alltså städfirmor i- och kring Stockholm. Glöm dock inte bort att kvalitet är det viktigaste - kolla upp företaget innan och ring gärna några referenser för att säkerställa att din flyttstädning utförs på ett sådant sätt att de nya ägarna ger tummen upp. Här kan du läsa mer om hur du kan anlita flyttstädning i Sollentuna: flyttstädningsollentuna.nu.

Glöm inte att ordna med den viktiga flyttstädningen

19 okt 2018

Det är många saker att komma ihåg när man ska flytta. Ofta är det så många saker att ordna med, att det bästa man kan göra är att skriva listor med saker som man måste ordna med, och sedan bocka av de saker som man har gjort. Det är saker man måste göra innan flytten och sedan ordna med under flytten och även efter flytten. Mycket av det viktiga arbetet är ofta att tänka till och planera så att både själva flytten och det runt omkring flyter på bra. Har man tänkt till, planerat och ordnat mycket innan själva flyttdagen, går oftast själva flytten smidigt.

Här har vi några listor som kan hjälpa dig att komma ihåg allt viktigt

Innan flytten:

1. Boka flyttbilen eller flyttfirman så snart du vet vilket datum som du ska flytta.

2. Gå igenom allt som du har; vad vill du ha med? Vad ska slängas? Vad ska du ge bort, eller sälja?

3. Har du flyttlådor? Om inte, gå och köp, eller hyr dem. Man brukar behöva mellan 50-100 lådor, beroende på hur många ni är i famlijen som ska flytta.

4. Har du sopsäckar till allt som du bör slänga? Om inte skaffa sopsäckar, tidningar och silkespapper att packa med.

5. Säg till familj, vänner, släkt och bekanta att hjälpa dig flytta.

6. När du packar; börja med det som du aldrig använder, till exempel; töm förråd och garderober och packa in det i lådor. Avsluta packningen med det du använder mest; köksgrejer och personliga saker; tvål, deodoranter, tandborste och så vidare.

7. Planera för var alla möbler ska placeras på det nya stället och rita en skiss, så att de som flyttar alla sakerna känner till det.

8. Be någon i familjen eller släkting att ta emot flyttlasset när flyttbilen eller flyttfirman är framme på den nya adressen.

Under själva flyttdagen:

1. Stig upp tidigt, packa ner det sista som inte är nerpackat.

2. Hämta flyttbil, eller så har du anlitat en flyttfirma som kommer och bär ut allt och transporterar det till din nya bostad.

3. Se till att de har rätt nyckel och hittar till den nya adressen. 

4. Sedan när den gamla bostaden är tom, måste de flyttstädas. Antingen gör du det själv eller så anlitar du en flyttstädfirma som gör det åt dig. 

5. Lämna nyckeln till den som ska flytta in, eller till hyresvärd.

Efter flytten:

1. Sedan är det dags att bo in sig på den nya adressen och packa upp alla saker som du behöver.

2. Kom ihåg att ge ny adress till släkt och vänner.

Så mycket kostar det att flytta

2 okt 2018

Vad är det som kostar mest vid en flytt? Är det att hyra in en flyttfirma, kanske den dubbelhyra som ofta uppstår eller tjänster som underlättar flytten? För många är det skatten. En skatt som kan bli så hög att man inte ens väljer att flytta.

Flyttfirman – Ett par tusenlappar

Att köpa hjälpen från en flyttfirma är bekvämt. Inte minst om det är tunga eller otympliga saker som ska flyttas. Eftersom man får rutavdrag på de flesta av de tjänster som en flyttfirma erbjuder sina kunder blir det sällan speciellt dyrt. Detta i alla fall om man ser till flytten som en helhet och de olika kostnader som uppkommer.

Kostnaden för en flyttfirma beror självklart på flyttmängd och avstånd till kommande bostad. Men sker flytten inom samma stad är det mycket sällan mer än 5-10 000 kr.

Mer info här: http://www.flyttfirmauppsala.org.

Dubbelhyran – 5-10 000 kr

Även ”dubbelhyran” hamnar ofta på någon liknande nivå. Detta beroende på vilken hyra, månadsavgift och/eller räntesats man har. Många som flyttar gör inte detta exakt samma dag som nästa ägare flyttar in utan man får en dubbelperiod då en extra avgift måste betalas.

Men avgiften till flyttfirman och för dubbelhyran är inte i närheten av vad det kan kosta i skatt.

Skatten – Miljonen…

I september 2018 skrev Expressen en artikel om hur de så kallade flyttskatterna slår mot äldre som tänkt att flytta. De gjorde ett reportage från Uppsala där man bland annat intervjuade en man som bott i sin villa i över 40 år och som insett att en mycket stor del skulle betalas i skatt om flytt skulle ske.

På 70-talet räckte det med att betala ett par hundratusen för att få en villa i Uppsala. Sedan dess har priserna minst sagt stegrat snabbt och idag är medelpriset på 3-4 miljoner. Det betyder att de som bott i Uppsala under denna tid kan sälja sina bostäder med mycket hög vinst.

Liknande utveckling finns även i andra städer men i Uppsala har det ökat mer än i många mindre städer. Att många väljer att inte flytta skapar därmed en inlåsningseffekt vilket är en av de orsakerna som finns till att det är bostadsbrist i hela 243 av Sveriges 290 kommuner. Många bor helt enkelt större än de har behov av men flyttar inte på grund av att de får skatta bort så mycket.

Skatten avgörs av hur mycket som bostaden köptes för och dess försäljningspris. Köps något annat boende kan delvis skatten skjutas framåt. Många äldre vill däremot flytta in i hyresrätt vilket skulle skapa skatt på hela vinstbeloppet. För familjen i Uppsala skulle alltså skatten gälla på ca 2,5 miljoner.

Ta till homestyling för att få bättre pris på bostaden!

26 sep 2018

Det går ofta fram och tillbaka på bostadsmarknaden. Än sägs det att det är köparnas marknad, än att det är säljarnas marknad. Det enda man kan konstatera, trots att marknaden går lite fram och tillbaka, är att på långa sikt, sett över flera årtionden, är den att fastigheternas priser går stadigt uppåt. Har du pengar över bör du investera dem i fastigheter. Först då kan du vara säker på att få avkastning för dina pengar – det och aktieinvesteringar. Aktier och fastigheter är enda sättet att få sina pengar att växa. Men detta gäller för många år framåt, inte om du behöver pengarna om 10-20 år.

Är det så att du ska flytta just nu och vill sälja din egen lägenhet, eller villa och vill ha ett bra pris – bästa tänkbara pris – då finns det några åtgärder som du kan ta till för att få ett så bra pris som möjligt. 

Kontakta mäklare

Det lönar sig att ta kontakt med en mäklare när man vill sälja lägenheten. Många tänker att man inte vill anlita en mäklare som tar en tiondedel av priset. Vissa har fast pris för sin mäklartjänst. Men en mäklare har ofta ett stort kontaktnät som de kan dra nytta av och som är villiga att betala det som krävs för att få en bostad, kanske just i ditt område. De har den erfarenhet som krävs för att få en snål köpare på kroken och öppna plånboken. Framför allt har de ofta attraktiva köpsajter som de annonserar ut din bostad och når så många fler spekulanter som en själv inte når.

Home-styling

En home-styling låter som något onödigt och som bara slösaktiga människor tar till för att sälja den egna bostaden. Men sanningen är den att en home-styling gör ännu fler intresserade av just din bostad. En home-styling är just för att de som tittar på bostaden ska känna att de vill ha just din bostad. Har man haft en egen stil som man har präglat bostaden med, kan det avskräcka många potentiella köpare. Det gör att de får svårt att placera sig själva i bostaden. Det som en home-styling gör är att många fler vill köpa just sin bostad.

Visningar av bostaden

Detta är själva syftet, både med att anlita en mäklare och göra en home-styling, att få så många som möjligt att dyka upp på en visning. Ju fler som blir intresserade av bostaden, desto bättre blir slutpriset på den. Du vet; efterfrågan och tillgång. Ju fler som efterfrågar just din bostad, desto bättre blir priset för dig. Och då visar det sig att det har lönat sig både att anlita en mäklare och anlita en inredare som har home-stylat ditt hem.

När du behöver säker och bekväm magasinering

16 aug 2018

Tänk så många saker man ska hinna tänka på när man ska flytta. De kan överskugga glädjen att få flytta in i något nytt. Är man inte den praktiska typen som har förmågan att tänka ut allt så att själva flytten går så smidigt som möjligt kommer här en praktiskt lista där vi har tänkt på det mesta som behöver lösas så att flytten blir så bra som möjligt. Om du vill kan du följa den och bocka av allt när du har gjort varje uppgift på den.

Boka flyttbil eller flyttfirma

Detta är nästan den viktigaste punkten av alla; boka flyttbilen, eller om du så vill och kan; boka en flyttfirma som hjälper dig vid själva flytten. Det är nämligen nästan alla som vill flytta samtidigt. Det har att göra med att hyror, bostadsrättsföreningar och köpeavtal alltid brukar löpa från början av månaden. Så ska du flytta från en hyreslägenhet eller bostadsrättslägenhet vill de som ska flytta in, och de som ska flytta ur lägenheten du ska flytta in i, oftast flytta. Likadant är det för alla andra som ska flytta. Därför är nästan alla flyttbilar som man bokar eller flyttfirmor upptagna antingen i början eller slutet av månaden. Så, när du vet när du kan flytta in, boka flyttbil eller firma så snart som möjligt så du vet när du kan flytta just den tidpunkt du önskar.

Fråga vänner och bekanta om bärhjälp

Om Du inte bokar in en flyttfirma, kan du be vänner, bekanta och släkten om bärhjälp, så att ni är många som bär alla saker och möbler. Då går det mycket fort att både bära ut alla saker och bär in alla attiraljer.

Skaffa packlådor

Har du inga packlådor, bör du skaffa sådana. Du kan köpa sådana på Ikea, Clas Ohlson och andra ställen. Du kan få hyra sådana av en flyttfirma om du vill. Då har de större packlådor än dem du får tag i Ikea eller Clas Ohlson och så vidare. Sedan kanske man inte vill behålla dem heller efter att man är klar. Då är det en god idé att hyra dem i stället.

Packa

Att packa kan vara riktigt roligt. Tänk bara på att det oftast tar längre tid än vad man tror, då man oftast börjar sortera det man inser att man kanske har samlat på sig men som man inte behöver. Så avsätt mer tid för packning, det tar alltid tid att packa sina saker. Om du kommer på att du inte vill ha med dig flera eller det mesta som du har, men inte vill göra dig av med sakerna finns det utmärkta magasineringar som du kan välja att flytta sakerna till. Det kan vara så att du ska renovera innan du flyttar in helt och hållet, eller är osäker på om alla sakerna får plats. Då kan du hitta en mycket bra magasinering här.

Flyttstäda

Man kan anlita en flyttfirma som även tar hand om flyttstädningen. Kontrollera bara att firman lovar nöjd-kund-garanti eller att destädar enligt gällande relger som Mäklarsamfundet har ställt på en flyttstädning. Så du slipper göra om hela städningen om den inte är nöjd som ska flytta in i din gamla lägenhet.

Flytta in

Till sist får man flytta in i den nya bostaden när alla sakerna har flyttats och burits in. Du har kommit i mål och kan börja slappna av. Nu är bara den roliga uppackningen kvar. Här kan det verkligen ta tid; alla lampor ska installeras. Du ska säga upp bredband och elektricitetsfirma och kanske abonnera på ny. Du måste få en adressändring och skriva dig på ny adress. Lycka till!

Historien om Solna i norra Stockholm

8 aug 2018

En gång i välrden var Solna landsbygd (vilken stad har inte varit det) men i fallet med Solna stad, skedde omvandlingen till stad, relativt nyligen. Först 1943 fick Solna sitt stadsprivilegium, jämfört med Uppsala, Västerås och Sigtuna som var städer ända sedan före svensk medeltid. Innan Solna blev stad, fanns här många slottsanläggningar, handelsträdgårdar och lantbruk med åkrar och hagmarker.

Solna var tidigt ett stor område kring Stockholm

De äldsta urkunder som kan vittna om att Solna var bebott av svenskar är ett pergamentsbrev från 1305 som visar att Solna var en socken och då kallades för Solnön och att Magnus Ladulås gav sitt hemman i Solna till Sankta Clara kloster som då låg i Stockholm. Då var Solna ett område som sträckte sig ända från Stortorget i Stockholm till Blockhusudden, Lilla Vätan, Åkistan, Spånga och Bromma, även delar av det som idag är Nacka och Lidingö har en gång i tiden tillhört Solna.

Medicinska och militära institutioner i Solna

Solna var tidigt område för medicinska institutioner som Tomtebodaskolan för synskadade, sjuka barn i Eugeniahemmet, Norrbackainstituet, Karolinska sjukhuset och Karolinska institutet först på 1930- och 40-talet. Även försvaret har förlagt sina institutioner på områden i och kring Solna, såsom Järvafältet som blev garnison och gårdarna Lilla Försunda och Försunda vik som blev garnisonstad, fyra regementen, förutom militärhögskolan på Karlberg.

Solna är idag en modern stad

Sedan dess har Solna vuxit till en modern stad invid Stockholm. Under miljonprogrammets utbyggnad byggdes det höga flerfamiljshus kring Bergshamra centrum, Kungshamra och Huvudsta. Solna cntrum stod klart 1965. Efter det upstod industriområden såsom i Hagalund, Vreten, Vireberg och Försunda. Idag är Solna en mycket modern stad med stort köpcentrum i Solna Mall of Scandinavia. Att många vill flytta till Solna är därför inte så konstigt. Kommunikationerna in till Stockholms centrum är många. Numera ses Solna som en del av Storstockholm och att pendla in till Stockholm för arbete är inget konstigt. Här finns även närheten till Stockholms universitet. 

Om du ska flytta till Solna

Om du är på väg att flytta till Solna är du bara att gratulera. Här finns närhet till fina parkområden som Haga, där kronprinsessan bor, här finns stora köpcentrum, all service man kan tänka sig. Flygplatsen Bromma finns nära, liksom motorvägen E4 och E18 ligger nära. Om du vill anlita flytthjälp inför flytten till Solna finns det över tusentals företag som erbjduer flyttstädning, och flytthjälp. Har du bestämt dig för vilket företag du ska välja? OM inte ber vi dig läsa mer om ett företag som erbjuder flyttstädning i Solna på: flyttstädningsolna.nu.

← Äldre inlägg

En Guide till att flytta!

Här finner du tips på vad du skall tänka på i samband med en flytt. Särskilt användbart kan vara checklistan där du kan bocka av punkt för punkt vad som är gjort och inte gjort.