Lättast flyttning sker med en flyttfirma

Det många snabbt blir varse om vid en flytt är att projektet i fråga kräver betydligt mer omsorg än vad mn först tänkt sig. det tar tid att flytta, det kräver mycket kraft och efteråt så kan man känna sig dränerad på både kraft och energi. Inte minst mentalt; detta av den enkla anledningen att det är lätt att bli stressad, irriterad och råka i luven på sin partner under projektets gång. Något som går stick i stäv med vad en gemensam flytt handlar om – att man ska känna sig positiv och se fram emot det nya livet i den nya bostaden.

Sker en flytt med stress och med irritation – ja, då är det lätt att denna negativa energi förs in i den nya bostaden och att man i och med detta, så att säga, börjar lite i uppförsbacke. En flyttning från punkt A till punkt B må låta enkel, men det handlar om att planera ner på detaljnivå för att det ska bli så smidigt som möjligt.

Vi tycker att många gör det lite för svårt för sig och där man direkt väljer bort det lättaste alternativet i form av att anlita en flyttfirma. Primärt så gör man det av två stycken skäl: man anser att en flyttfirma är för dyr och att man kan spara in mycket pengar på att göra jobbet själv. Man sparar naturligtvis pengar – men det handlar inte om så mycket som många verkar tro. Detta förklarar vi genom följande punkter:

  • Kontaktar man fler än en flyttfirma så får man en bredare referensram och kan därmed också ställa priser mot varandra samt förhandla lite.
  • Rut-avdraget: är numera möjligt att använda sig av i samband med en flytt. Konkret – förutsatt att du är berättigad – så innebär det att du A) anlitar en flyttfirma och B) drar av halva arbetskostnaden (med ett tak på 25.000 kronor/år) på din deklaration. Beloppet är ofta draget direkt på din faktura och du slipper hålla på en massa krångligt pappersarbete.

Svårare än då behöver det inte vara att skaffa sig ett schysst pris för professionell hjälp. Den andra anledningen till varför man avstår då – vilken är den? Jo, där handlar det om säkerheten och att många inte vågar anlita ett flyttföretag då man inte vill riskera att se sina möbler, föremål och ägodelar gå sönder.

Här finns det inga garantier; men det finns definitivt detaljer som kan hjälpa dig att hitta rätt flyttfirma. Man ska veta att det skiljer väldigt mycket i kvalitet och att du i vissa fall de facto kan se hur dina ägodelar kastas omkring, packas på fel sätt och tar skada av den flytthjälp du anlitat. Det finns riktigt bra, prisvärda och pålitliga flyttfirmor – och tyvärr så finns det sådana som är att anse som rent usla. Vi tänkte visa dig hur du gör för att sålla och för att skilja agnarna från vetet och detta enligt följande tips:

Se över om Bohag 2010 följs vid uppdragen

Det första man ska kolla upp är om flyttföretaget följer Bohag 2010 som – förenklat här – innebär en överenskommelse mellan dels Konsumentverket och dels Sveriges Åkeriföretag samt Sveriges Möbertransportörers förbund. Riktlinjer om vad som gäller vid betalning, vid eventuella skador, gällande ersättning, vid dröjsmål och vid exempelvis hinder samt försäkringar. Det ger dig som konsument en större trygghet.

En annan viktig punkt som säkerställer kvalitet gäller tidigare kunder. Att du dels försöker anlita en erfaren flyttfirma och inte en helt grön sådan är ofta att föredra sett ur en säkerhetsaspekt. Referenser är en viktig del i detta och där du också har ett ansvar. Tar du dig tiden att ringa ett par tidigare kunder så får du också en bättre bild av företaget och du får en större trygghet.

De seriösa företagen skyltar med sina referenser (då de leder till fler jobb) de oseriösa å sin sida vill ogärna dela ut nummer till sina tidigare uppdragsgivare. Enkel och logiskt matematik; men du måste alltså se till att ringa också för att kontrollera att numren du får verkligen går till en kund och inte kastats fram lite på måfå.

 

En Guide till att flytta!

Här finner du tips på vad du skall tänka på i samband med en flytt. Särskilt användbart kan vara checklistan där du kan bocka av punkt för punkt vad som är gjort och inte gjort.