Blogg

Proffs på flytt

28 feb 2020

I livets skeden får man väga fördelar mot nackdelar. Kanske är det inte värt ryggvärken och stressen att flytta bohaget själv? Ibland kan det vara bättre att anlita någon som hjälper till.

För att bli riktigt bra på något så måste man träna. Men om det är något man endast ska göra vid ett, eller ett fåtal tillfällen, så blir livet lättare om man ibland låter de som är proffs på något utföra sitt gebit istället för att man själv ska kämpa i motvind. Att ta hjälp när man ska flytta är ett utav de tillfällena då man kan få unna sig att göra det man måste och sedan luta sig tillbaka och låta de som är kunniga göra sitt jobb. Precis som med allt annat så blir det så mycket lättare när man har rätt verktyg och vet hur man ska jobba på rätt sätt, istället för att knäcka sina ryggar och knän genom fel arbetssätt. En flyttfirma har plattor med hjul som de kan förflytta tunga möbler med, stroppar att fästa under och tjocka bälten för att rädda ryggen så de ska orka i många år.

Lägga sin tid på rätt värden

Om man har möjlighet så kan man räkna ut hur mycket det kostar att anlita flytthjälp och sedan på vilket sätt man kan kompensera det genom att jobba över, jobba extra eller dra in pengar på något annat sätt. Tänker man även över tiden flytten tar, vad det kostar att eventuellt hyra ett släp eller lätt lastbil, gentjänster man kommer få göra till de släktingar eller vänner som hjälper till och maten man får bjuda på, värktabletter och massageolja för den onda ryggen med mera, så blir det plötsligt mindre och mindre dyrt att anlita den där flytthjälpen i alla fall.

Allt annat med

Det är så lätt att tänka att det bara är att flytta lite möbler, men en flytt är en procedur med många steg som tar lång tid såväl före, under som efter flytten. Allt som ska sägas upp och alla nya avtal som ska tecknas, all information om den gamla och nya bostaden som ska delges, alla flyttanmälningar. Kanske ny skola eller nytt dagis för barnen och kontroll över var och när bussar eller tåg går som man ska ta till jobbet. För att inte tala om flyttstädningen och sist men inte minst utförande av inredningen av den nya bostaden.

Byt ut flyttpizzan mot catering

26 feb 2020

Är det dags för flytt igen? Efter några flyttar i Stockholm börjar man kunna rutinerna: se till att börja packa i god tid, skaffa dubbelt så många flyttkartonger som du tror kommer att behövas, packa inte för många böcker i en kartong, glöm inte vinden, och så vidare. Säkert har dina vänner återhämtat sig från din förra flytt och känner sig redo att hugga i igen, men glöm inte att be många om hjälp, annars blir det du och bästa kompisen som ensamma får släpa några ton bohag upp och nerför trapporna i gamla och nya huset. Ja, allt rullar på i samma gamla vanliga hjulspår och när jobbet är klart bjuds det på folköl och pizza – eller?

Slå på stort

Varför inte passa på att göra en smärre revolution mot de gamla flyttrutinerna? Varför inte göra firandet av din senaste flytt till ett riktigt firande? Att byta bostad är kul, även om det innebär stress, jobb, ömma ryggar och flyttstädning. Låt det avspeglas i vad du bjuder dina vänner på när de har hjälpt dig med din flytt. Bjud dem på Champagne och beställ mat från en cateringfirma i Stockholm. Med catering kan du och dina vänner lugnt slå er ner i den nya lyan och vänta på vällagad, varm mat. Slå er n er på balkongen och njut av utsikten. Snacka om era framtidsdrömmar och var ni tror att ni kommer att flytta härnäst. Kanske har du redan landat i ditt drömboende?

Catering är den ultimata flyttmaten

Catering i Stockholm är snabbt och smidigt. Är ni ett mindre sällskap går det ofta bra att beställa redan samma dag. Ofta finns ett urval av bufféer och färdiga menyer att välja mellan, samt efterrätter, tårtor och kaffe. En buffé är perfekt flyttmat. Har du inte hunnit packa upp tallrikar och bestick kan cateringfirman tillhandahålla det, eller så kör ni papperstallrikar. Med catering ökar möjligheterna till variation, men också att få anpassad mat för till exempel vegetarianer och personer med allergier. Många cateringfirmor i Stockholm är vana att komponera sina bufféer så att alla ska kunna hitta sina favoriter oavsett smak.

Cateringfirmor finns lokalt i alla stadsdelar i Stockholm, men om det är någon speciell typ av mat ni är ute efter har de flesta även leverans över hela stan. På firmornas hemsidor kan man enkelt välja och vraka bland menyerna och med några klick gör man sin beställning. Det är precis lika enkelt som att beställa hem pizza, men hundra gånger lyxigare.

Värdigare med catering

Visst är det romantiskt att sitta på vardagsrumsgolvet och äta pizza i kartong, men ju äldre man blir, desto mer trött känns det. När man kommer upp i åren måste man börja leva lite mer ståndsmässigt och få in lite glamour i vardagen. Låt flytten utvecklas till en riktigt fest med catering, dans och kanske utgång senare på kvällen. Flyttkartongerna packar inte upp sig själva, men de kan gott vänta några dagar. När flytten är klar är det inte bråttom, så passa på att njuta av stunden med caterad mat i glada vänners lag.

Läs mer om catering på https://cicada.se/

Checklista till flytten

22 jan 2020

Ska du flytta när året är nytt? För alla som ska flytta är det alltid många saker som man bör komma ihåg. Har man många saker att tänka på är det lätt hänt att man glömmer något viktigt. Bland det viktigaste som man bör komma ihåg är att boka in flyttfirman eller lastbilen till det datum som man vill flytta. Annars är det en huggsexa på de datumen som infaller i början eller slutet av månaden. Alla vill flytta då.

Har man sedan bokat in datumet så kan man vara trygg med att flytten blir av när man så önskar. Ska man sedan packa så är det bästa sättet att packa genom att börja med allt sådant som man sällan tänker på. Gör man det så behöver man inte glömma bort dem. Så börja med att packa ner förrådet och allt som är i garaget och i garderober. På så sätt glömmer du inte bort allt det som är så lätt att glömma bort.

  • Boka efter kvadratmeter. De flesta flyttfirmor vill veta hur många kvadratmeter som du ska flytt från eftersom vi tenderar att ha saker i alla rum. Då vet de hur stor lastbil som du förmodligen kommer att behöva för att frakta alla saker som du har.
  • Packa saker som du inte behöver. Börja med att packa allt som du inte behöver varje dag. På så sätt slipper du packa upp de sakerna som du behöver hela tiden, och sedan packa ner dem igen. Märk också alla flyttlådor så du vet vad som finns i dem.
  • Anmäl adressändring. Anmäl alla abonnemang om att du flyttar, som bredband, telefoni, el och andra viktiga ändringar.
  • Boka flyttstädning. Om du inte tänker städa själv så bör du boka en städfirma som gör detta åt dig. Det är viktigt få en städfirma som kommer just det datum som du önskar.
  • Skruva isär möbler. Det är bra om du skruvar isär alla möbler, det blir lättare att flytta dem då.
  • Packa alla saker som du behöver. Vid detta skede bör man packa ner alla de saker som man behöver varje dag. Det gör man till sist innan man åker iväg.
  • Flyttstäda. Ska man städa själv, är det lättast att göra det när allt är bortforslat och det är tomt i bostaden. Eller har man anlitat en städfirma så är det lättast för dem att städa först när man har åkt därifrån.

Läs mer om flyttfirma som finns i Norrköping på: https://www.flyttfirmanorrköping.nu.

Hitta bästa städfirma för flyttstädningen!

15 jan 2020

Vad bör man leta efter, om man ska få tag i en städfirma som ska städa rent en bostad som man flyttar ur? Klart är ju att man bör anlita en städfirma som städar så pass noggrant att städningen blir godkänd av hyresvärden eller nästa bostadsägare. Det finns ju riktigt dåliga exempel på städfirmor (som av konkurrensskäl) tar så lite betalt att när de sedan städar, så tänker de att kunden "får vad de betalar för" och städar så lite att man själv får gå in och städa efter dem.

Då kan man ju undra varför man alls ska anltia en sådan städfirma, som knappt ens städar. Då är det absolut bättre att betala ett ordentligt pris för städningen och förvänta sig att man inte behöver gå in och städa efter dem. Istället kan man anlita en städfirma som kan ge garantier på städningen.

Många städfirmor i Jönköping

Det finns över ett 50-tal städfirmor som erbjuder någon slags städning i Jönköping. Och ungefär mer än ett 20-tal städfirmor som specifikt erbjuder flyttstädning i staden. Vilken av alla dessa städfirmor ska man välja? Ja det är lika bra att välja bort alla dem som inte tar några rimliga priser, av skäl som beskrivs ovan. Det är lika bra att betala ett riktigt pris och få en flyttstädning för det priset. Sedan bör man alltid välja en städfirma som kan ge garantier på sin flyttstädning. Välj städfirma med följande kriterier:

  1. Goda referenser. En städfirma som är seriös ser till att städa tills deras kunder blir nöjda och får därmed goda referenser. Det är ju på samma sätt som när man anställer någon så vill man ju få goda referenser om den som man funderar på att anställa.
  2. F-skattsedel. Detta är ett absolut krav från Skatteverket; att städfirman har egen F-skattsedel och betalar sina egna arbetsgivaravgifter och skatter.
  3. Rimliga priser. Det är ju ett visst ansvar som man tar på sig, när man anlitar ett företag; man vill ju inte ha att göra med sådana som fuskar med arbetsgivaravgifter, eller som inte betalar ut riktiga löner åt sina städare. Då stöder man den svarta arbetsmarknaden.
  4. Kollektiv avtal. Vill man att städarna ska ha rimliga levnadsvillkor och få ordentligt betalt, sjuklön när de blir sjuka och en riktig pension när de blir gamla och inte orkar städa mer, då bör de ha kollektiv avtal. Då vet du som kund att de är tillräckligt juste.
  5. Använder miljövänlig rengöring. En annan viktig sak är att de använder sig enbart av miljövänliga produkter när de städar. Läs mer om flyttstädning som du kan få tag i, i Jönköping på: flyttstädningijönköping.nu

Ska du flytta till Linköping?

10 jan 2020

Linköping är en stor stad som kan vara svår att hitta i. Att boka en lokal flyttfirma när du flyttar dit underlättar en hel del.

Varje år flyttar tusentals studenter till Linköping. Ofta kör de flyttlasset själva, något som brukar resultera i ett smärre trafikkaos vissa helger runt terminsstarterna på sensommaren och i mitten av januari. Linköping är som många andra lite större småstäder i Sverige, det är lite otydligt skyltat och det finns många enkelriktade gator som man måste försöka manövrera sig runt med flyttlastbilen.

För den som är ovan att köra bil här, och kanske också är lite stressad på grund av flyttstöket, kan det bli riktigt knivigt att hitta en bilväg till sin nya studentlya, trots att man kanske kommit dit flera gånger tidigare till fots eller med kollektivtrafik.

Tomma flyttkartonger på gräsmatta

Linköping är ett föredöme miljömässigt

Linköping är en förebild på många sätt, inte minst miljömässigt. Stadens kollektivtrafik är väl utbyggd och fungerar mycket bra. Man har infört många miljövänliga reformer som biogasbussar och bilpooler och ligger generellt i framkant vad gäller miljösmart trafik. Många Linköpingsbor väljer också att ta cykeln när de ska ta sig någonstans, eftersom stadskärnan anpassats mycket väl till cykeltrafik.

Men det innebär också att den vanliga fordonstrafiken fått göra vissa eftergifter. Många gator är vigda för enbart kollektivtrafik och man uppmuntrar inte privatbilister att åka runt i stadskärnan i för stor utsträckning. För en intet ont anande student som kommer körandes från en annan stad kan det bli en förvirrande upplevelse.

Lokal flyttfirma i Linköping med koll på läget

Den bästa lösningen om man ska flytta till Linköping och bor inom en radie på ungefär 30-40 mil, är faktiskt att boka en lokal flyttfirma, som kan hämta bohaget där man bor och sedan köra det till Linköping på ett säkert och smidigt sätt. Framkörningsavgiften blir givetvis något högre, men samtidigt går flytten så mycket snabbare och smidigare att det i slutändan blir värt det.

De tär lätt att hitta bra och billiga flyttfirmor i Linköping. I och med studentlivet sker väldigt många flyttar varje år, vilket har skapat ett brett utbud, och dessutom en hälsosam konkurrens som håller priserna nere. Att få sina grejer körda från hemstaden till Linköping och uppburna i studentbostaden kostar sällan mer än 3-4 000 efter RUT-avdraget.

Ett modernt sätt att flytta

Med bohaget på flyttlasset kan den blivande studenten, i stället för att irra runt med ett flyttlass och släppa ut avgaser i Linköpings prisbelönta stadskärna, ta sig till sin nya hemstad - och sin nya studentlya - på det moderna sättet, med tåg och med kollektivtrafik. En helt klart trevligare och miljövänligare sätt att möta framtiden!

Läs mer på https://www.flyttfirmalinköping.se/

Behöver du större förråd i Göteborg?

22 dec 2019

Ibland när man flyttar ihop och kanske samsas om en mindre lägenhet, kan det bli en del möbler som till en början blir överflödiga. Om båda har bott ett tag för sig själv, kan det vara en hel del möbler och saker som man kan ha samlat på sig och som man inte vill göra sig av med. Då kan en tillfällig magasinering vara ett bra alternativ.

Men hur får man tag i en magasinering i Göteborg? Om man inte känner till något sådant företag som erbjuder magasinering i Göteborg, kan man börja med att googla "magasinering Göteborg" så att Googles sökmotorer får jobba lite. Den bör då ta fram en lista åt dig, med företag som alla har erbjudit magasinering i Göteborg. Sedan kan man jämföra priser, adresser och vilka de olika villkoren som de olika företagen har för sin magasinering. Sedan är det bara att bestämma sig. Eller?

Viktiga saker tänka på inför magasinering

Vissa saker är ju viktiga att tänka på innan man bestämmer sig för var sakerna ska magasineras.

  • Hur ser säkerheten ut? De flesta som ska magasinera sina saker vill ju inte att de försvinner eller blir stulna. Då bör man tänka på hur de ska förvaras. Kommer företaget att göra något för att sakerna ska förvaras på ett säkert sätt. De företag som arbetar med säkerhet, kan förlägga sitt kontor på platsen där sakerna ska magasineras så att det alltid kommer att finnas personal på plats där på dagarna och sedan ha ett vaktbolag som patrullerar där på nätterna. Här gäller samma principer som vid andra lågpriskedjor; ju mindre betalt, desto sämre kvalitet. Och tvärtom. Ju mer man betalar desto mer kan man förvänta sig när det kommer till säkerhet bland annat.
  • Hur kommer de vara försäkrade? Kommer magasineringsföretaget att försäkra sakerna? Det kan vara bra att läsa det finstilta i det avtal som man ingår med magasineringsföretaget. Och så kanske det är dags att damma av det egna hemförsäkringsbrevet och läsa igenom villkoren där.
  • Vilket pris är det? Vad kommer det att kosta att förvara sakerna? Blir priset för högt kanske det inte kommer att vara värt att förvara dem, kanske det lönar sig i stället att köpa nya möbler? Men är det möbler med affektionsvärde, då finns det ju inga andra möbler som kan ersätta dem.
  • Vilka saker kan man magasinera? Man brukar inte kunna magasinera vissa saker, som till exempel livsmedel då de kan dra till sig råttor och andra skadedjur.

Här kan man läsa mer om magasinering i Göteborg på: magasineringgöteborg.nu.

Behöver du flyttfirma i Växjö?

10 dec 2019

Behöver du få tag på en flyttfirma i Växjö? Vilken del av flytten behöver du hjälp med? När du har tänkt fädigt och bestämt dig för vilken del som du behöver anlita hjälp för, bör du sedan boka in flyttfirman så snart som du bara vet att du ska flytta. De flesta som flyttar vill oftast flytta samma datum som du. De mest populära dagarna att flytta ligger nämligen i slutet eller i början av månaden.

Det beror på att alla månadskostnader brukar få mellan slutet av månaden till slutet av månaden. Därför vill man flytta in i början av månaden för att utnyttja tiden och slippa betala dubbla hyror eller månadskostnader. Kan man i stället tänka sig att flytta i mitten av månaden brukar det vara lättare att få tider för flyttfirma eller lastbil.

Anlita en flyttfirma för det du inte hinner med

Ibland kan det vara för mycket för att man ska hinna flytta. Att packa, städa allt in i minsta detalj och transportera alla saker till den nya adressen, innebär nästan så att man måste ta semester för att hinna göra allt. Det är inte alla som kan ta semester bara för att flytta. Då kan det vara bättre att anltia en flyttfirma som kan göra det som man själv inte hinner göra. Många flyttfirmor kan man anlita för någon valfri del som man helt enkelt inte hinner med. De kan till exempel packa alla ens saker, eller städa den viktiga flyttstädningen. Men kanske viktigast är kanske att de kommer och hämtar alla sakerna och bär ut dem och sedan bär in dem på den nya adressen.

Anlita flyttfirma för det du inte kan flytta

Har du särskilt tunga saker kan du behöva få hjälp med att bära de tunga sakerna. Många flyttfirmor har stora liftar, liftvagnar, och annan utrustning som man själv sällan äger. Ska man till exempel flytta på pianon, flyglar, kassaskåp eller mormors tunga soffa, kan man behöva flera personer som kan bära möblerna. Då bör man anlita en flyttfirma som specifikt anger att de kan hjälpa till med de tunga lyften. Ibland har man så stora möbler att man måste lyfta dem genom fönstret för att få ut dem. Sådant kan man sällan åstadkomma själv.

Googla "flyttfirma Växjö" om det är där du behöver flyttfirman. Det som Google gör då, att deras sökmotorer söker igenom allt det som finns på internet och där man har angett att man erbjuder flytthjälp och att de kan ta sig till Växjö för att hjälpa till med flytten. Ring då några utvalda flyttfirmor och be om offert och referenser. Välj sedan den som är bäst.

Behöver du flyttstädning i Nyköping?

22 nov 2019

När man ska flytta är det många saker som ska ordnas så bra som det bara går. Någon måste se till så att alla saker blir packade (du). När alla saker är nerpackade blir det till att flyttstäda, och det är inte vilken städning som helst. Det måste nämligen vara perfekt rent på alla ytor och hörn och vrår. Och det är förvånande så många hörn som kan vara smutsiga utan att man någonsin tänker på det.

En hyresvärd kan hitta överraskande ställen som man kan ha glömt att städa och rengöra. Då blir det bakläxa och man måste städa tills allting är rent. I värsta fall har hyresvärden rätt att anlita en städfirma som kommer och städar om allting – och sänder räkningen till dig. Då är det bättre att anlita den där städfirman själv, och dra av på Rut-avdraget istället själv.

Så hittar du rätt städfirma för flyttstädningen i Nyköping

Man kan ju alltid fråga någon trevlig granne, släkt, vän eller bekant om de känner till någon bra städfirma som kan hjälpa en med flyttstädningen. Om de inte känner till någon sådan, kan man istället googla "flyttstädning Nyköping" så får man fram en lista på förslag av Googles sökmotorer. Det är då en lista med sådana flytt- eller städfirmor som erbjuder flyttstädning i Nyköping. Sedan är det bara att ta kontakt och fylla i detaljer om den flyttstädning som man behöver. Till exempel vill de oftast ha detaljer om när du ska flytta, hur stort det är som ska städas, och om det finns mer än själva bostaden som ska städas, till exempel ett garage, förråd, balkong, altan eller en trädgård. Vissa städfirmor kan till exempel även städa inför en bostadsvisning.

Leta efter städfirma med garantier på flyttstädningen

Det bästa är om man hittar en städfirma som kan ge garantier på sin flyttstädning. Det innebär då att de städar tills hyresvärd eller nästa bostadsägare blir nöjd med flyttstädningen. Om du anlitar dem kan du känna dig trygg med att flyttstädningen blir tillräckligt bra för att bli godkänd och du slipper tänka mer på en flyttstädning. Istället kan du fokusera på själva flytten, vilka möbler som ska magasineras, sälja, skänkas bort eller om du behöver göra något annat som är viktigt för flytten.

Vad kostar en flyttstädning?

De allra flesta städfirmor tar betalt per kvadratmeter. Det kan variera en del, men ska du få garantier på en flyttstädning så kan städfirman ta mellan 50-100 kronor per kvadratmeter. Så har du 100 kvadratmeter, så blir priset 10.000 men sedan kan du dra av på Rut-avdraget. Har du inte använt dig alls av Rut-avdraget kan du dra av 5.000 kronor och då få ner priset till hälften. Här kan du läsa mer om flyttstädning i Nyköping på: https://www.flyttstädningnyköping.net.

Behöver du flyttfirma i Borås?

22 okt 2019

Behöver du få tag i en flyttfirma i Borås? Om det är så att du ska flytta i eller kring Borås, kan det alltid vara ett extra stöd att anlita en flyttfirma som kan hjälpa till med allt som kan behöva utföras när det är dags att flytta i Borås. Det är ju många delar i en flytt som ska klicka. Bara själv flytten i sig är som ett gigantiskt dominospel; den som ska flytta in i din gamla adress, måste flytta ur sin gamla bostad, och den som ska flytta in där ska i sin tur lämna sin gamla adress och så vidare, och så vidare.

Vad kan då en flyttfirma kan uträtta för dig som flyttar i Borås? De flesta flyttfirmor har numera så brett utbud att de kan erbjuda så gott som alla slags tjänster i en flytt; lasta i hela flyttsakerna i en lastbil, flyttstäda och packa. Sedan när man väl är på plats kan de även packa upp alla sakerna. Men de flesta brukar endast anlita en flyttfirma till de delar som har med att bära in och ut alla sakerna och som har med flyttstädningen att göra.

Bra med flexibla flyttjänster

Det är bra med en flyttfirma som har lite olika upplägg så att man som kund kan välja fritt och kanske utföra vissa saker på egen hand. Många behöver gå igenom sina saker innan de flyttar, och behöver gå igenom vilka saker som man ska behålla, vilka som ska slängas, skänkas bort eller sparas, men magasineras på annat ställe. Flyttar man till en mindre bostad kan man behöva magasinera möbler och flyttlådor som inte kommer att rymmas på det nya stället. Då kan man gå igenom och värdera de saker som man har; om man ska slänga det, behålla eller ge bort sakerna. Så gott som alla borde någon gång, till exempel vart femte år flytta, eftersom det tvingar en att gå igenom alla ens ägodelar och göra sig av med allt sådant som man egentligen inte behöver.

Vill man inte sedan flyttstäda så kan firman det

Det är bra med en flexibel flyttfirma som då kan erbjuda en flyttstädning, om man inte vill eller kan flyttstäda. Man måste inte göra allt själv. Det kan en flyttfirma ordna om man inte vill göra det på egen hand. Då är det bra om man väljer en flyttfirma som flyttstädar och garanterar att flyttstädningen är så pass bra att den blir godkänd.

Behöver du flyttstädning i Skellefteå?

30 sep 2019

Ska du flytta till Skellefteå eller inom Skellefteå? När det kommer till flyttstädning är det så höga krav på flyttstädningen, att man ibland kan storkna vid själva tanken; allt ska ju vara städat mellan golv och tak. Det räcker ju ibland bara med att packa alla sakerna och tänka på hur man ska få allt transporterat till det andra stället som man önskar flytta till. Det är ju tur att man kan anlita flyttfirma också. Många flyttfirmor kan erbjuda både packning, flytten och flyttstädning. Eller så väljer man några av dessa tjänster och gör något själv, men den som vill kunna fokusera enbart på att ta sig själv till det nya stället kan göra även det.

Så bör man göra flyttstädningen

Den städfirma som erbjuder ​flyttstädning i Skellefteå bör städa hem köket så att vitvaror, köksskåp och köksluckor är rengjorda. De tvättar även fönster, fönsterbrädor och element i alla rum. Då torkar de rent i garderober och tar golvlister och andra lister som kan finnas i rum. Det de inte gör, är att renovera bostaden där det finns söndriga saker. Ibland kan man få hål på dörrar, lister, eller kanter, men sådana saker bör man själv reparera. Det finns flera hantverkare som kan komma och renovera bostaden om så behövs. 

Viktigt komma ihåg allt i badrum

I badrummet är det mycket viktigt att rengöra väggar och golv. Mycket smuts kan fastna i klinker och kakel och i fogarna mellan dessa. Det är viktigt att komma ihåg att rengöra golvbrunnen ordentligt och att rengöra kranar ordentligt från alla kalkavlagringar som gärna fastnar där. Även själva toalettstolen och toaringen bör vara ordentligt rengjorda för att flyttstädningen ska godkännas. De flesta städfirmor som ger garantier, ser till att städa enligt Mäklarsamfundets riktlinjer och så att eventuella hyresvärdar godkänner flyttstädningen. 

Kom ihåg att tömma alla rum

Det är också viktigt att inte glömma bort att tömma alla förråd, garderober och garage. Har man en stor altan, balkong och trädgård, bör även dessa tömmas på saker. Man kan förslagsvis börja med att packa ner allt i garage och förråd, så glömmer man inte bort de sakerna där. Dessutom är det sällan som man kanske behvöer de saker som finns där, och då är det en bra idé att börja med dem, så vet man att man inte har glömt att tömma de rummen och utrymmena. Även trädgården bör ses över så att det inte finns saker där som nästa ägare inte vill ha där.

När du behöver flyttstädning i Jönköping

19 sep 2019

Ska du flytta inom eller från Jönköping? Då kan det hända att du behöver boka in en bra flyttstädning i Jönköping när du ska städa ur den gamla bostaden som du flyttar från. Här get vi tips på hur du kan hitta en bra flyttstädning.

Känner man inte till någon städfirma kan man fråga vänner och bekanta, släktingar och grannar om de känner till någon städfirma som man kan använda. Det är alltid bra att gå på någon annans referenser när man ska anlita någon. Har de blivit nöjda är ju chansen stor att även du blir det. Annars kan man ju alltid googla "flyttstädning Jönköping" så att man får några förslag på sådana av Googles sökmotor. Det är ju alltid en sådan som ger alla förslag när man letar efter något på en hemsida som Google har. När man väl har fått några sådana förslag, kan man sedan enkelt och behändigt ta kontakt och fråga några av dem om offert.

Dessa bör du kontrollera innan

  • Offert – det är bra att få en offert så att man vet på ett ungefär hur mycket det kan komma att kosta. Att inte ha en aning är inte bra. Man vill ju inte få en chock när det sedan är dags att betala sin räkning. Många tar betalt per kvadratmeter. Har man många sådana, kan man ju förslagsvis, städa ur en del själv, som kanske garage och förråd, som det inte är så höga krav på, om man vill få ner priset, vill säga. 
  • Referens – när man frågar om offert kan man lika bra fråga efter referenser. Dem kan man kontrollera så att man vet om de är bra eller inte. Det är ju viktigt att städarna är noggranna när de städar. Annars kanske inte flyttstädningen blir godkänd.
  • Städgaranti – erbjuder städfirman en städgaranti, är det bra. Då tar städirman eget ansvar för att de städar på ett bra sätt och att flyttstädningen är tillräckligt bra för att bli godkänd. Som kund blir det också lättare då att anlita dem, för då vet man att de städar tills allt blir godkänt.
  • Sekretess – man vill ju inte att någon som är hemma hos en (som man inte känner) ska sprida ens uppgifter vidare. Det som man visar och som städarna ser hos en, vill man de ska hålla tyst om.
  • Miljövänlighet – det är ju viktigt att de använder miljövänliga rengöringsmedel och att de inte släpper ut en massa gifter i avloppet.

 

Bästa tipsen inför flyttpackning

30 jul 2019

Ska du flytta? Är det i Göteborg? Om du har behov av några bra tips och råd inför flytten, kommer här några användbara tips och råd. Det är ju så många delar i en flytt, att man kan glömma bort någon del i vad det innebär att flytta. Här har vi gjort en checklista med bra kom-ihåg-saker.

Boka flyttfirma eller bil

Det absolut viktigaste inför en flytt är att boka en flyttbil, alternativt flyttfirma i Göteborg så snart som du vet att du kan flytta. Så snart som du kan, boka in en bil eller flyttfirma så att du säkert vet att du kan flytta just det datum som du kan. En del flyttfirmor ger till och med lägre pris på flytthjälpen under dagarna i mitten av månaden, bara för att locka fler att flytta då, eftersom det är så många som vill flytta kring slutet, eller början av månaden. Därför är det bäst att boka flyttfirman så snart som man vet datum för flytten.

Börja packa

När du väl har bokat flyttfirman eller bilen det datum som du önskar är det sedan dags att börja packa ner allt. Udner tiden är det bra att slänga det man inte vill ha, sälja eller ge bort sådant som man inte vill ha med till den nya adressen. En bra idé är att börja packa ner sådant som man har i förråd och garage och undanstuvat i garderober. Då riskerar man inte att glömma bort det, så kan man samtidigt städa de utrymmena så är det gjort. Sedan kan man antingen skaffa riktiga flyttlådor, eller varför inte testa att packa i papperskassar? Då vet man att man inte bär för tungt när allt ska transporteras.

Städa när bostaden är tom

Det är lättast att flyttstäda när hela bostaden är tömd. Det är också lättare att upptäcka smutsfläckar först när allt är borta. Då kan man rengöra hela bostaden från golv till tak och allt däremellan. Det är bra att börja med att rengöra fönster. Det är lätt att glömma bort dem, så har man det gjort. Sedan går man vidare till alla vitvaror, tömma frys och kyl och frosta av frysen. Sedan rengöra man dem. Det är viktgit att komma ihåg köksfläkt, golvbrunn och andra detaljer i bostaden.

Själva flyttdagen

När själva flyttdagen är inne, är det bra att stiga upp tidigt. Då får man chansen att åtgärda sådant som man kanske har glömt. Det är viktigt att den som ska köra flyttbilen har rätt adress, och nycklar till den nya adressen så att de kan börja bära in alla saker och möbler. Lycka till!

Inredningstrender

1 jul 2019

Trender kommer och går. En del inslag lyckas klamra sig fast i våra hem och anses som tidlösa. Och just det tidlösa är något som många satsar på just nu. Det är inte alltför utsvävat, utan ska snarare vara stilrent och minimalistiskt. En annan trend som syns är mer natur i hemmet – både i form av faktiska växter samt användning av naturliga material. Läs mer om trenderna nedan eller här.

Natur och grönska

Ett kanadensiskt lampföretag valde att Europalansera en ny lampa i Stockholm – inbäddad i växter. Att fler och fler har mer grönska i sina hem är en trend som nästan går att ta på. Man ska gärna ha ganska stora växter, som sätter färg på hela rummet.

Men det går även ned till materialen. Plastgolv och PVC-fönster är inte direkt hett just nu (om det någonsin har varit det). Istället kan skönjas att många av oss gärna går tillbaka till träfönster och trägolv. Sekelskifteslägenheter i Stockholm är till exempel ofta försedda med en fiskbensparkett, något som många uppskattar och inte skulle vilja byta ut.

Mer specifikt är det gärna furu man använder, framför andra träslag. Den starka preferensen för trä är något som skiljer många svenska inredare från hur det ser ut i de flesta andra länder.

Klotlampor

Klotlampor är en snackis bland inredare i Stockholm och i andra delar av Sverige. De finns i många olika varianter och kan egentligen varieras i det oändliga. Många är avskalade och enkla, i enlighet med den minimalistiska trend som råder för tillfället. Nytt är att många klotlampor hänger i något som liknar korgar.

Pasteller och diskreta färger

En annan del av den minimalistiska trend vi ser är att många har en förkärlek för mjuka pasteller och diskreta färger. Pastellfärger är ofta ett förstahandsval bland inredare. De är diskreta, stiliga och lätta att kombinera med andra färger på andra delar av interiören. Kulörerna hittar överallt, på såväl möbler som mattor och till och med på köksutrustning.

Vi ser också mycket svart och vitt. Ett exempel på det är att en fastighetsbyrå, för något år sedan, lät tre inredare göra om en lägenhet i Stockholm, för att se hur mycket homestyling påverkar slutpriset. De tre resultaten dominerades antingen av väldigt mycket svart – eller väldigt mycket vitt. En gemensam sak som alla inredare gjorde var att ha stora inslag av naturliga material.

Struktur blir till ornament

Mönster i tyger och på skärmar är något som fått stå tillbaka till förmån för mönster i själva konstruktionen. Strukturer blir till ornament, vilket gör att en möbel – må det vara en taklampa eller en stol – blir ett utropstecken i inredning och kan stå helt för sig själv. Ungefär som ett konstverk, men som också fyller en praktisk funktion av interiören.

Ett exempel är en lampa som visades upp på Stockholm Designweek senast. Det är en konstruktion av flätade stålrör, med närmare tio glödlampor i dess nedre del. Lampan blev ett hett ämne bland inredare, och något som även många designers har tagit fortsatt inspiration av.

Nu väntar vi med spänning på hur dessa trender kommer att utvecklas.

 

Vad kostar tömning och städning av dödsbo?

12 jun 2019

flytt, dödsbo

Ett dödsbo är en persons tillgångar, både gällande fastigheter, möbler, saker och pengar. Detta rent juridiskt. När man pratar om tömning och städning av dödsbo menas däremot den bostad som personen bott i som nu behöver städas ur och säljas. Som anhörig är ena alternativet att göra hela denna rensning själv – eller att köpa in tjänsten. Så vad kostar det? Vi utgår från ett företag i Stockholm som både jobbar med dödsbon och så kallade äldreflyttar.

Prismässigt kan det självklart variera över landet utifrån vad tömning av ett dödsbo kostar men ett större företag i Stockholm presenterar en prisbild där två personer kommer ut från flyttfirman och genomför jobbet. Detta kostar då mellan 1100 kr och 1300 kr per timme totalt.

Hur mycket det kostar beror därmed på hur stor lägenheten är och hur väl allt är packat när personalen kommer. Ett exempel nämns på en 1a på upp till 30kvm där man beräknar att arbetet tar 3 - 5 arbetstimmar. Om man räknar med 4 arbetstimmar skulle detta alltså skapa en kostnad på 2600 kr.

I det fall som RUT-avdrag får användas (ej vid dödsbo men vid äldreflytt) skulle halva kostnaden bekostas av avdraget och slutpriset för ettan bli ca 1300 kr.

Be om offert

Var noga med att kolla hur priserna presenteras. En del företag i Stockholm väljer att ha fasta priser utifrån hur många rum det är. Det kan exempelvis vara att de anger ett pris för urstädning av ett dödsbo om det är en 3a eller 4a. Andra kan ange att priset avgörs av hur många kvadrat bostaden är på alternativt så ges ett pris efter att kontakt har tagits med kunden och tydligare information lämnats kring vilka tjänster som önskas.

Enklast är därför att skriva ner tydligt vad som önskas och sedan skicka en förfrågan om pris till flera olika företag i Stockholm som erbjuder denna tjänst. Priserna kan variera kraftigt.

Finns flera alternativ

Vid en sökning efter företag som hjälper till med dödsbon i Stockholm presenteras företag från flera olika branscher. Flyttföretag kan ha det som en tjänst bland många andra. De har ju flytterfarenhet och kan lätt få med stora och utympliga möbler. När det tagit allt som ska säljas eller köras till tippen kan de generellt även genomföra den flyttstädning som krävs.

Men man kan även höra med second-hand butiker. Man kan i detta fall säga att de får ”ta allt de vill”. Här finns en fördel att de kommer ut gratis och att man därmed kan tömma dödsboet utan att det uppstår någon extra kostnad. Dessutom går ju pengarna till välgörande ändamål.

Men det finns även nackdelar med denna väg. För det första kan de neka att ta med allt vilket gör att ett annat företag ialalfall behöver anlitas. För det andra erbjuder de inte flyttstädning. Därmed kan ett städföretag behöva anlitas för detta. Med lite tur tar däremot second-hand butiken med sig så mycket att det enbart är städning kvar av dödsboet vilket gör att man sparat en del på bortforsling av alla möbler.

Vill du veta mer om att flytta dödsbo? Starcycle kan hjälpa dig!

 

Var lat när du flyttar

17 maj 2019

Ska du flytta? Om det är så att du har flyttat några gånger, då vet du att det är en hel del som måste ordnas innan du och alla saker och möbler har kommit på plats. Man ska packa, slänga sopor, skänka bort möbler, sälja sådant man inte vill ha med, kånka och bära på saker och sedan packa upp allt och möblera i den nya bostaden. Som om det inte var nog ska man sedan  dessutom städa den gamla bostaden. Blev du trött av att bara tänka på det? Då kan en flyttfirma vara lösningen.

Flyttfirma som är flexibel

Vill du ha en anpassad hjälp när du ska flytta? Då kan du själv bestämma vilken del av hela flytten som du vill ha jkälp med. Antingen kanske man vill ha hjälp med själva packningen, och sedan vill man flytta sakerna själv. Eller så vill man packa själv och vill fgå hjälp med själva transporten och flytten av alla sakerna. Eller så kanske man vill endast få hjälp med flyttstädningen och göra de andra delarna själv med själva flytten. Det är möjligt att göra som man önskar i den långa process som det innebär att flytta.

Behöver du hjälp i Södertälje?

Om det är så att du behöver hjälp just i Södertälje ska du läsa mer här: https://www.flyttfirmasödertälje.nu. I Södertälje och hela Storstockholm kan man anlita den omnämnda flyttfirman. Det kan vara en bra idé att anlita en flyttfirma som känner väl till Stockholm och som kan alla adresser i storstaden utan och innan. Det är inte bra om själva flyttbilen inte hittar till den nya adressen och åker fel.

Möjligt dra av priset på Rut-avdrag

Det är skillnad mot förra året, då man då endast kunde dra av på Rut-advraget för flyttstädningen, numera kan man få göra avdrag för allt som man anlitar en flyttfirma för. Och möjligheten till avdrag har även fördubblats, från 25.000 till 75.000 kronor per år pch per person, vilket gör det möjligt för kunderna att dra av hälften av priset. Man får aldrig dra av hela priset i Rut-avdraget, men som allra, allra mest 30 procent per år i alla fall.

Checklista inför flytten

Detta bör du komma ihåg:

  1. Boka flyttfirma eller flyttbil så snart du vet vilket datum som du ska flytta
  2. Packa i god tid, börja med allt som finns undanstuvat i garderober, garage och förråd
  3. Be om hjälp har man barn kan de behöva passas
  4. Se till så att flyttfirman har nycklar till den nya bostaden
  5. Planera möblering innan flytten går så slipper du kånka på möbler

← Äldre inlägg

En Guide till att flytta!

Här finner du tips på vad du skall tänka på i samband med en flytt. Särskilt användbart kan vara checklistan där du kan bocka av punkt för punkt vad som är gjort och inte gjort.