Blogg

Hur kan du underlätta din flytt?

21 sep 2020

Är det dags att flytta? Känner du dig redan stressad eller trött över bara tanken? Att välja att ta hjälp av en flyttfirma är aldrig fel. Spara på din energi och lägg den på något annat istället.

Att flytta är en ganska tung och påfrestande sak, både för psyket, men även fysiskt. Som tur är finns det hjälp att få, inte bara av nära och kära, utan du kan även underlätta flytten med hjälp av en flyttfirma. Flyttfirman hjälper dig med alla lyft som kan tänkas göras. Du behöver inte heller tänka på hur stadigt du ställde det där bordet.

Hur funkar en flyttfirma?

Personerna som jobbar för en flyttfirma har ofta många års erfarenhet. De är dessutom vana vid att bära känsliga saker, som t ex pianon. Firman sköter allt från kartong till tyngre möbel. Ofta kan man få åka med dem om man vill vara med när de arbetar, men det är då något du måste fråga om innan. Det enda du behöver göra är att säga var sakerna ska stå, ja och såklart betala firman. Resten blir skött åt dig. Firman har en flyttbil som är anpassad för möbler. De brukar ha bilar i olika storlekar beroende på hur stort flyttlasset är.

Att tänka på innan du bokar ett företag

När du ska boka flyttfirma på Lidingö så är det viktigt att du kollar upp företaget innan. Kolla så att de har bra recensioner. Ibland kan det vara värt att betala extra för att få dem som du verkligen känner dig trygg med. Kolla även upp så de har försäkring som täcker ifall något skulle hända under resans gång. Det är väldigt viktigt att företaget har F-skatt så du har skydd om det skulle bli något problem. Det finns något som kallas RUT-avdrag, vilket är en rabatt du kan få avdragen på den totala summan. Fråga även om firman erbjuder detta.

Det finns vissa flyttfirmor som tar extra betalt för att flytta en väldigt tung möbel, eller om den är väldigt svår att få ut. Fråga vad som gäller i förväg. Fråga även om det kan tänkas bli andra extra utgifter.

Du hittar olika firmor på nätet, du kan även hitta dem på sociala medier. När du hittat några du tycker om; ring upp de olika och begär prisofferter. Sedan jämför du dem och väljer utifrån den information ni fått vilket företag som passar er bäst.

Den bästa flytten är den du slipper göra själv

16 sep 2020

Ett vanligt liv innehåller en hel del förändringar av både det frivilliga och ofrivilliga slaget. Flyttar kan vara bådadera och de brukar oftast vara lärorika. Vad tycker du, är de positiva?

De allra flesta gillar tanken på ett nytt boende. Man har hittat ett nytt hem. Omgivningarna är oftast inte lika välkända och hemmet ska bos in och inredas. Ytorna och området är valt med tanke på att de ska passa dig och dem som du eventuellt lever tillsammans med. Det kan vara nostalgi när man ska lämna det gamla. En utsikt man aldrig mer ska mötas av då man stiger upp på morgonen. Istället blir det en ny busshållplats, ny parkering, ny matbutik och kanske rentav ett nytt jobb eller ny skola. Förhoppningsvis överskuggas nostalgin av glädje över något nytt och bättre. Ibland flyttar man för att man måste och inte för att man vill. Men förändring kan ändå vara positiv, fastän man inte tror det från början.

Vad är det värsta med en flytt?

För många innebär en flytt en positiv förändring. Detta betyder inte att själva flytten görs skuttandes bland rosa moln medan en barnkör sjunger sommarsånger. En flytt innebär en hel del stress och en hel del jobb. Planeringen behöver oftast påbörjas minst en månad i förväg och är inte klar förrän hela flytten är genomförd. Många finner detta jobbigt och oroar sig för att komma ihåg allt och inte missa något. Det är också rent fysiskt ansträngande. Det finns gott om ställen som tillhandahåller listor och information om de rent praktiska delarna av planeringen. Att ha en lista minskar stressen för många. Det är trevligt att kunna bocka av uppgift och veta att saker har fixats. Saker som att avsluta och påbörja elabonnemang och anmäla flytten till Skatteverket är nödvändiga men okrångliga.

Vad är det bästa med en flytt?

Det bästa med en flytt är att man inte behöver göra allt själv. Det finns ju faktiskt företag som är specialiserade på att ta hand om detta, göra det snabbt, göra det bra, göra det proffsigt, och göra det i den utsträckning som du vill. Vill du inte packa eller packa upp? Toppen, det gör en flyttfirma åt dig. Vill du inte bära möbler och köra lastbil från gamla bostaden till den nya? Det tar flyttfirman gärna på sig. Är montering av möbler inte din starka sida? Alla är vi olika, så låt flyttfirman greja saken. Läs mer om flyttfirman på denna sida: https://www.flyttfirmahuddinge.se/

Ta hjälp av en flyttfirma och slipp stressen

25 aug 2020

Att flytta är oftast roligt. Men själva processen med allt vad det innebär kan vara en utmaning. Vissa väljer därför att anlita en flyttfirma och tar hjälp med både packning och transport.

En flytt är ofta stressig speciellt om man väljer att sköta både packning, flytt och flyttstädning själv. Dessutom ska allt annat flyta på som vanligt med jobb och familj. Är det en mindre bostad med en eller två personer kan man ofta klara flytten själv, med några vänners hjälp. Men man bör ändå fråga sig om man har tid och kraft att ordna med flyttlådor, packa, fixa transport och be vänner om hjälp en viss dag. Sedan ska alla märkta lådor helst även komma på plats i rätt rum. När det gäller en större bostad med fler, tyngre och kanske även ömtåliga föremål finns det stora fördelar med att anlita en flyttfirma.

Så ska man packa ömtåliga saker

En professionell flyttfirma kan dessutom hjälpa till med att packa och vet hur man bäst slår in och placerar ömtåliga föremål i flyttlådor så att de kommer fram hela. Tallrikar ska exempelvis slås in i bubbelplast eller silkespapper och ställas på högkant i kartongerna. Vinglas ska slås in i silkespapper och först packas ner i lite mindre lådor som sedan placeras i en flyttkartong. Böcker packas i särskilda boklådor och tavlor och möbler slås in ordentligt för att inte skadas under transport. Vill man ändå sköta packningen själv brukar man kunna låna begagnade flyttkartonger av flyttfirman som även säljer förpackningsmaterial och nya flyttkartonger. Då slipper man själv åka runt och leta kartonger och sparar på så vis viktig tid som man kan använda till annat.

RUT-avdraget gäller för flyttjänster

Det finns gott om flyttfirmor att välja mellan och konkurrensen är stor. Detta gör att det är hyfsat enkelt att hitta flytthjälp till bra pris. Men alla flyttfirmor är inte lika bra och det finns även en hel del oseriösa företag. Fråga vänner och arbetskollegor om de har en flyttfirma att rekommendera eller leta på internet. Vänd er därför till ett par olika firmor innan ni bestämmer er och be om en offert. Man har rätt att nyttja RUT-avdraget på flyttjänster och det drar ner kostnaden ytterligare. Kolla även upp hur länge företagen har varit verksamma då någon som varit med länge ofta är både bra och seriös. Va sedan ute i god tid då de bra flyttfirmorna snabbt blir uppbokade.

Packa och flytta så smidigt som möjligt

20 aug 2020

Du vet väl om att du inte behöver stå där själv med allt jobb när du ska flytta? Om du kontaktar en seriös flyttfirma får du hjälp med så mycket du vill. Låt flyttlasset gå iväg på enklaste sätt.

Lägenheter i Stockholm är svåra att få tag i och det är många som bor inneboende tills de har fått chans till kontrakt. Flyttar du mycket så kanske släkten är trött på att köra dina prylar ännu en gång. Ta hjälp av en bra flyttfirma i Stockholm.

Packa praktiskt i lådorna

Det du först gör är att skaffa flyttkartonger. Många frågar i kvartersbutiken, men har man flyttat mycket så har man kanske sparat några kartonger sedan sist. Sedan gäller det att packa på ett praktiskt sätt. En vanlig metod är att ha alla prylar till samma rum i en låda som man märker upp. Kök, badrum och sovrum är sådana enkla markeringar som gör att man lätt får in alla saker i rätt rum från början när man flyttar in. Men om du inte vill packa själv så får du all hjälp av en flyttfirma, och de kan till och med ha med sig kartongerna.

Flyttfirma i Stockholm har stor vana

De rutinerade medarbetarna på en flyttfirma har burit på det mesta, så att flytta en tung byrå eller till och med ett piano kan de också göra för dig. De har den rätta lyfttekniken och hjälpmedel som till exempel lämpliga selar för jobbet. Du ska alltså inte riskera att få ryggskott eller att någon kompis överanstränger sig när det finns proffs som enkelt och rutinerat sköter din flytt. De som jobbar på en flyttfirma har så mycket rutin att de gör jobbet både snabbt och effektivt. Du behöver inte be folk att ställa upp på sin fritid eller offra semesterdagar på att hjälpa till.

Kanske vill du bara ha en möbel flyttad när du anlitar en flyttfirma, men det kan också handla om ett stort bohag. Kanske skulle du behöva magasinera några av dina möbler så länge. Det kan vara att du tillfälligt ska flytta till en mindre bostad, och då är det onödigt att göra sig av med möbler som man egentligen vill behålla. Flyttfirman kan ofta köra dina tillhörigheter till ett speciellt förråd som är både uppvärmt, låst och försäkrat. Där kan dina möbler förvaras tills du vill ha dem igen och har plats för dem.

Arbeta med logistik

10 aug 2020

Om man vill ha ett flexibelt arbete där man får röra sig mycket och där varje dag är olik nästa så kan man börja arbeta på en flyttfirma. Man får träffa mycket människor och se många platser.

De som inte vill, kan eller orkar flytta sitt bohag brukar använda sig av en flyttfirma som hjälp och det är därför ett yrke där det alltid finns arbete som erbjuds. Kunderna söker någon som är stark och driven men som samtidigt ska vara ordningsam och försiktig med det som ska flyttas. En annan aspekt är tiden när någon senast ska vara utflyttad och någon annan ska få tillträde så därför är det viktigt att man håller alla tider och agerar seriöst och med omtänksamhet om kunden och den nya boende. Det är även viktigt att man tar de direktiv som kunden ger gällande hur vissa delar ska flyttas eftersom det annars kan orsaka skador som det egna företaget får ersätta. Exempelvis kan det röra sig om något som inte får tippas eller vändas upp och ner, eller något som är extra känsligt och inte får hamna i botten i flyttbilen.

Hjälpmedel för lyft

Det finns en hel del hjälpmedel som man kan använda sig av då man ska bära något som är tungt eller otympligt. Med hjälp av en platta som har hjul och ser ut som en fyrkantig skateboard kan man slippa lyfta mer än bara upp det tunga på plattan och sedan kunna rulla ut det till bilen. När det gäller tunga lyft nerför en trappa så finns det lyftremmar som man kan fästa över axeln och på det viset få en avlastning för armarna. Det finns även burar och handtruckar som man kan använda sig av beroende på vad som ska flyttas.

Genomgång före projektet

Innan en flytt så är det viktigt att man går igenom flytten med kunden för att få ett grepp om vad som ska flyttas, när och var samt annan information som kan behövas. Många företag har även tjänsten att man kan packa och emballera det som ska flyttas och kanske även packa upp och ställa saker på angiven plats vid ankomsten till den nya adressen. Ingår det tunga lyft i flytten så ska även det specificeras och ett avtal ska skrivas där man beskriver uppdraget och även ansvarsområden, försäkringar, priser med mera. Det ger en trygghet både för kunden och för företaget. Läs mer om en flyttfirma och hur du kan få hjälp på denna sida: https://www.flyttfirmatyresö.se

Magasinera mera och skapa lite extra plats hemma

3 aug 2020

Håller ni på att renovera huset? Är ni trötta på att behöva flytta runt möbler och bohag då ni ska måla och slipa golv? Underlätta arbetet genom att hyra ett förråd och magasinera era möbler.

Allt fler har upptäckt fördelen med att ha ett extra förråd. För vissa ger det den lilla extra yta de behöver och som gör att de inte behöver flytta till ett större ställe då de kan stuva undan vinter- eller sommarsäsongens alla kläder och prylar. Andra tömmer bostaden på kära ägodelar då de tillfälligt hyr ut den över en långhelg, eller vid en lägenhetsförsäljning. Också i samband med en flytt kan ett förråd underlätta, speciellt om det innebär att man slipper betala dubbla hyror under en period. Vill man förvara sin båt eller bil extra säkert under en period så går dessa också att stoppa undan i ett magasin.

Läge och tillgänglighet påverkar priset

Innan man väljer att magasinera sitt bohag är det ett par saker man bör fundera över. Måste magasinet ligga inne i centrum eller i utkanten av stan? Inne i city är priserna oftast högre och det kan även vara bökigt att ta sig dit om det är mycket trafik, speciellt om man ska köra med en större bil eller släpvagn. Öppettiderna kan också vara viktiga. Det finns magasin som man har tillgång till 24 timmar om dygnet, och de som bara har öppet under kontorstid. Detta påverkar också priset. När man hyr magasin betalar man även för den yta som sakerna upptar så det är viktigt att packa smart och att stapla flyttlådor på höjden. Tre lådor på varandra går bra men inte mer än så eftersom de i så fall riskerar att gå sönder.

Viktigt med försäkring då man magasinerar sina saker

Kontakta två eller tre olika magasin innan ni bestämmer er och be om en prisuppgift. I de lite större städerna är konkurrensen stor mellan de olika företagen, och med lite is i magen finns det ibland möjlighet att förhandla ner priset. Viktigt är dock att inte bara se till pris utan också välja ett magasin som är uppvärmt så att sakerna inte tar skada. Magasinet bör ha ett bra säkerhetstänk och vara hyfsat inbrottssäkert. Naturligtvis ska företaget även ha en försäkring så att man kan får ersättning ifall att det skulle uppstå en brand eller om sakerna skulle komma till skada på något annat sätt. Behöver du magasinera tipsar vi dig denna sida: https://www.magasineringtäby.se

Tips och råd att tänka på vid en flytt

22 jun 2020

Hur går det till när man ska flytta och vad ska man tänka på? Vilka detaljer är det som många glömmer vid en flytt? Kan man få hjälp vid flytten och i så fall vad är det som man kan få hjälp med?

En flytt är ofta bland det största som man kan göra och ibland kan det dessutom vara förknippat med en hel del känslor. Man kanske bott i bostaden länge eller man kanske måste flytta fast att man själv egentligen inte vill, som exempelvis vid en separation. Men även om flytten är frivillig och glädjefylld så är det ändå en hel del saker att tänka på. Det kan vara stressande att få allt att stämma i tid med flyttdatumet. Därför är det starkaste och bästa tipset vid en flytt att sätta sig ner i god tid och skriva ner vad som ska göras gällande flytten. Vem som ska göra vad och när ska det vara klart? Sätt sedan den listan på kylskåpet och lägg in viktiga datum i kalendern på mobilen, med larm för påminnelse. På det sättet kan man sedan rensa tankarna, vilket kommer hjälpa dig att ta tag i det som ska göras och fokusera på det när det är dags för det istället.

Vad en flytt innebär

När man flyttar från en bostad så är grundtanken att man ska ta bort allt som tillhör en själv från den bostaden. Det innebär både saker och skräp, men även återställande av vissa saker som hål i väggar efter tavlor i hyresbostäder exempelvis. Det gäller alla ytor, även förråd och trädgård, om det finns. Dessutom ska man flytta med sig all post, olika abonnemang, elavtal med mera, så att den nya hyresgästen slipper få besvär med sin egen inflytt.

Hjälp om man vill

Det vanligaste som man glömmer bort vid en flytt är flyttstädningen, eller åtminstone hur lång tid den tar och hur omfattande den är. Många väljer därför idag att ta hjälp med flyttstädningen, och kanske även med frakten av tunga möbler eller kanske hela bohaget. I stort sett kan man säga att man kan få hjälp med alla delar av en flytt och det beror endast på hur man önskar att lägga upp det och hur mycket man är redo att betala andra för att slippa göra det själv. Kanske tar man hjälp av vänner och släkt så långt det går först.

Proffs på flytt

28 feb 2020

I livets skeden får man väga fördelar mot nackdelar. Kanske är det inte värt ryggvärken och stressen att flytta bohaget själv? Ibland kan det vara bättre att anlita någon som hjälper till.

För att bli riktigt bra på något så måste man träna. Men om det är något man endast ska göra vid ett, eller ett fåtal tillfällen, så blir livet lättare om man ibland låter de som är proffs på något utföra sitt gebit istället för att man själv ska kämpa i motvind. Att ta hjälp när man ska flytta är ett utav de tillfällena då man kan få unna sig att göra det man måste och sedan luta sig tillbaka och låta de som är kunniga göra sitt jobb. Precis som med allt annat så blir det så mycket lättare när man har rätt verktyg och vet hur man ska jobba på rätt sätt, istället för att knäcka sina ryggar och knän genom fel arbetssätt. En flyttfirma har plattor med hjul som de kan förflytta tunga möbler med, stroppar att fästa under och tjocka bälten för att rädda ryggen så de ska orka i många år.

Lägga sin tid på rätt värden

Om man har möjlighet så kan man räkna ut hur mycket det kostar att anlita flytthjälp och sedan på vilket sätt man kan kompensera det genom att jobba över, jobba extra eller dra in pengar på något annat sätt. Tänker man även över tiden flytten tar, vad det kostar att eventuellt hyra ett släp eller lätt lastbil, gentjänster man kommer få göra till de släktingar eller vänner som hjälper till och maten man får bjuda på, värktabletter och massageolja för den onda ryggen med mera, så blir det plötsligt mindre och mindre dyrt att anlita den där flytthjälpen i alla fall.

Allt annat med

Det är så lätt att tänka att det bara är att flytta lite möbler, men en flytt är en procedur med många steg som tar lång tid såväl före, under som efter flytten. Allt som ska sägas upp och alla nya avtal som ska tecknas, all information om den gamla och nya bostaden som ska delges, alla flyttanmälningar. Kanske ny skola eller nytt dagis för barnen och kontroll över var och när bussar eller tåg går som man ska ta till jobbet. För att inte tala om flyttstädningen och sist men inte minst utförande av inredningen av den nya bostaden.

Byt ut flyttpizzan mot catering

26 feb 2020

Är det dags för flytt igen? Efter några flyttar i Stockholm börjar man kunna rutinerna: se till att börja packa i god tid, skaffa dubbelt så många flyttkartonger som du tror kommer att behövas, packa inte för många böcker i en kartong, glöm inte vinden, och så vidare. Säkert har dina vänner återhämtat sig från din förra flytt och känner sig redo att hugga i igen, men glöm inte att be många om hjälp, annars blir det du och bästa kompisen som ensamma får släpa några ton bohag upp och nerför trapporna i gamla och nya huset. Ja, allt rullar på i samma gamla vanliga hjulspår och när jobbet är klart bjuds det på folköl och pizza – eller?

Slå på stort

Varför inte passa på att göra en smärre revolution mot de gamla flyttrutinerna? Varför inte göra firandet av din senaste flytt till ett riktigt firande? Att byta bostad är kul, även om det innebär stress, jobb, ömma ryggar och flyttstädning. Låt det avspeglas i vad du bjuder dina vänner på när de har hjälpt dig med din flytt. Bjud dem på Champagne och beställ mat från en cateringfirma i Stockholm. Med catering kan du och dina vänner lugnt slå er ner i den nya lyan och vänta på vällagad, varm mat. Slå er n er på balkongen och njut av utsikten. Snacka om era framtidsdrömmar och var ni tror att ni kommer att flytta härnäst. Kanske har du redan landat i ditt drömboende?

Catering är den ultimata flyttmaten

Catering i Stockholm är snabbt och smidigt. Är ni ett mindre sällskap går det ofta bra att beställa redan samma dag. Ofta finns ett urval av bufféer och färdiga menyer att välja mellan, samt efterrätter, tårtor och kaffe. En buffé är perfekt flyttmat. Har du inte hunnit packa upp tallrikar och bestick kan cateringfirman tillhandahålla det, eller så kör ni papperstallrikar. Med catering ökar möjligheterna till variation, men också att få anpassad mat för till exempel vegetarianer och personer med allergier. Många cateringfirmor i Stockholm är vana att komponera sina bufféer så att alla ska kunna hitta sina favoriter oavsett smak.

Cateringfirmor finns lokalt i alla stadsdelar i Stockholm, men om det är någon speciell typ av mat ni är ute efter har de flesta även leverans över hela stan. På firmornas hemsidor kan man enkelt välja och vraka bland menyerna och med några klick gör man sin beställning. Det är precis lika enkelt som att beställa hem pizza, men hundra gånger lyxigare.

Värdigare med catering

Visst är det romantiskt att sitta på vardagsrumsgolvet och äta pizza i kartong, men ju äldre man blir, desto mer trött känns det. När man kommer upp i åren måste man börja leva lite mer ståndsmässigt och få in lite glamour i vardagen. Låt flytten utvecklas till en riktigt fest med catering, dans och kanske utgång senare på kvällen. Flyttkartongerna packar inte upp sig själva, men de kan gott vänta några dagar. När flytten är klar är det inte bråttom, så passa på att njuta av stunden med caterad mat i glada vänners lag.

Läs mer om catering på https://cicada.se/

Checklista till flytten

22 jan 2020

Ska du flytta när året är nytt? För alla som ska flytta är det alltid många saker som man bör komma ihåg. Har man många saker att tänka på är det lätt hänt att man glömmer något viktigt. Bland det viktigaste som man bör komma ihåg är att boka in flyttfirman eller lastbilen till det datum som man vill flytta. Annars är det en huggsexa på de datumen som infaller i början eller slutet av månaden. Alla vill flytta då.

Har man sedan bokat in datumet så kan man vara trygg med att flytten blir av när man så önskar. Ska man sedan packa så är det bästa sättet att packa genom att börja med allt sådant som man sällan tänker på. Gör man det så behöver man inte glömma bort dem. Så börja med att packa ner förrådet och allt som är i garaget och i garderober. På så sätt glömmer du inte bort allt det som är så lätt att glömma bort.

  • Boka efter kvadratmeter. De flesta flyttfirmor vill veta hur många kvadratmeter som du ska flytt från eftersom vi tenderar att ha saker i alla rum. Då vet de hur stor lastbil som du förmodligen kommer att behöva för att frakta alla saker som du har.
  • Packa saker som du inte behöver. Börja med att packa allt som du inte behöver varje dag. På så sätt slipper du packa upp de sakerna som du behöver hela tiden, och sedan packa ner dem igen. Märk också alla flyttlådor så du vet vad som finns i dem.
  • Anmäl adressändring. Anmäl alla abonnemang om att du flyttar, som bredband, telefoni, el och andra viktiga ändringar.
  • Boka flyttstädning. Om du inte tänker städa själv så bör du boka en städfirma som gör detta åt dig. Det är viktigt få en städfirma som kommer just det datum som du önskar.
  • Skruva isär möbler. Det är bra om du skruvar isär alla möbler, det blir lättare att flytta dem då.
  • Packa alla saker som du behöver. Vid detta skede bör man packa ner alla de saker som man behöver varje dag. Det gör man till sist innan man åker iväg.
  • Flyttstäda. Ska man städa själv, är det lättast att göra det när allt är bortforslat och det är tomt i bostaden. Eller har man anlitat en städfirma så är det lättast för dem att städa först när man har åkt därifrån.

Läs mer om flyttfirma som finns i Norrköping på: https://www.flyttfirmanorrköping.nu.

Hitta bästa städfirma för flyttstädningen!

15 jan 2020

Vad bör man leta efter, om man ska få tag i en städfirma som ska städa rent en bostad som man flyttar ur? Klart är ju att man bör anlita en städfirma som städar så pass noggrant att städningen blir godkänd av hyresvärden eller nästa bostadsägare. Det finns ju riktigt dåliga exempel på städfirmor (som av konkurrensskäl) tar så lite betalt att när de sedan städar, så tänker de att kunden "får vad de betalar för" och städar så lite att man själv får gå in och städa efter dem.

Då kan man ju undra varför man alls ska anltia en sådan städfirma, som knappt ens städar. Då är det absolut bättre att betala ett ordentligt pris för städningen och förvänta sig att man inte behöver gå in och städa efter dem. Istället kan man anlita en städfirma som kan ge garantier på städningen.

Många städfirmor i Jönköping

Det finns över ett 50-tal städfirmor som erbjuder någon slags städning i Jönköping. Och ungefär mer än ett 20-tal städfirmor som specifikt erbjuder flyttstädning i staden. Vilken av alla dessa städfirmor ska man välja? Ja det är lika bra att välja bort alla dem som inte tar några rimliga priser, av skäl som beskrivs ovan. Det är lika bra att betala ett riktigt pris och få en flyttstädning för det priset. Sedan bör man alltid välja en städfirma som kan ge garantier på sin flyttstädning. Välj städfirma med följande kriterier:

  1. Goda referenser. En städfirma som är seriös ser till att städa tills deras kunder blir nöjda och får därmed goda referenser. Det är ju på samma sätt som när man anställer någon så vill man ju få goda referenser om den som man funderar på att anställa.
  2. F-skattsedel. Detta är ett absolut krav från Skatteverket; att städfirman har egen F-skattsedel och betalar sina egna arbetsgivaravgifter och skatter.
  3. Rimliga priser. Det är ju ett visst ansvar som man tar på sig, när man anlitar ett företag; man vill ju inte ha att göra med sådana som fuskar med arbetsgivaravgifter, eller som inte betalar ut riktiga löner åt sina städare. Då stöder man den svarta arbetsmarknaden.
  4. Kollektiv avtal. Vill man att städarna ska ha rimliga levnadsvillkor och få ordentligt betalt, sjuklön när de blir sjuka och en riktig pension när de blir gamla och inte orkar städa mer, då bör de ha kollektiv avtal. Då vet du som kund att de är tillräckligt juste.
  5. Använder miljövänlig rengöring. En annan viktig sak är att de använder sig enbart av miljövänliga produkter när de städar. Läs mer om flyttstädning som du kan få tag i, i Jönköping på: flyttstädningijönköping.nu

Ska du flytta till Linköping?

10 jan 2020

Linköping är en stor stad som kan vara svår att hitta i. Att boka en lokal flyttfirma när du flyttar dit underlättar en hel del.

Varje år flyttar tusentals studenter till Linköping. Ofta kör de flyttlasset själva, något som brukar resultera i ett smärre trafikkaos vissa helger runt terminsstarterna på sensommaren och i mitten av januari. Linköping är som många andra lite större småstäder i Sverige, det är lite otydligt skyltat och det finns många enkelriktade gator som man måste försöka manövrera sig runt med flyttlastbilen.

För den som är ovan att köra bil här, och kanske också är lite stressad på grund av flyttstöket, kan det bli riktigt knivigt att hitta en bilväg till sin nya studentlya, trots att man kanske kommit dit flera gånger tidigare till fots eller med kollektivtrafik.

Tomma flyttkartonger på gräsmatta

Linköping är ett föredöme miljömässigt

Linköping är en förebild på många sätt, inte minst miljömässigt. Stadens kollektivtrafik är väl utbyggd och fungerar mycket bra. Man har infört många miljövänliga reformer som biogasbussar och bilpooler och ligger generellt i framkant vad gäller miljösmart trafik. Många Linköpingsbor väljer också att ta cykeln när de ska ta sig någonstans, eftersom stadskärnan anpassats mycket väl till cykeltrafik.

Men det innebär också att den vanliga fordonstrafiken fått göra vissa eftergifter. Många gator är vigda för enbart kollektivtrafik och man uppmuntrar inte privatbilister att åka runt i stadskärnan i för stor utsträckning. För en intet ont anande student som kommer körandes från en annan stad kan det bli en förvirrande upplevelse.

Lokal flyttfirma i Linköping med koll på läget

Den bästa lösningen om man ska flytta till Linköping och bor inom en radie på ungefär 30-40 mil, är faktiskt att boka en lokal flyttfirma, som kan hämta bohaget där man bor och sedan köra det till Linköping på ett säkert och smidigt sätt. Framkörningsavgiften blir givetvis något högre, men samtidigt går flytten så mycket snabbare och smidigare att det i slutändan blir värt det.

De tär lätt att hitta bra och billiga flyttfirmor i Linköping. I och med studentlivet sker väldigt många flyttar varje år, vilket har skapat ett brett utbud, och dessutom en hälsosam konkurrens som håller priserna nere. Att få sina grejer körda från hemstaden till Linköping och uppburna i studentbostaden kostar sällan mer än 3-4 000 efter RUT-avdraget.

Ett modernt sätt att flytta

Med bohaget på flyttlasset kan den blivande studenten, i stället för att irra runt med ett flyttlass och släppa ut avgaser i Linköpings prisbelönta stadskärna, ta sig till sin nya hemstad - och sin nya studentlya - på det moderna sättet, med tåg och med kollektivtrafik. En helt klart trevligare och miljövänligare sätt att möta framtiden!

Läs mer på https://www.flyttfirmalinköping.se/

Behöver du större förråd i Göteborg?

22 dec 2019

Ibland när man flyttar ihop och kanske samsas om en mindre lägenhet, kan det bli en del möbler som till en början blir överflödiga. Om båda har bott ett tag för sig själv, kan det vara en hel del möbler och saker som man kan ha samlat på sig och som man inte vill göra sig av med. Då kan en tillfällig magasinering vara ett bra alternativ.

Men hur får man tag i en magasinering i Göteborg? Om man inte känner till något sådant företag som erbjuder magasinering i Göteborg, kan man börja med att googla "magasinering Göteborg" så att Googles sökmotorer får jobba lite. Den bör då ta fram en lista åt dig, med företag som alla har erbjudit magasinering i Göteborg. Sedan kan man jämföra priser, adresser och vilka de olika villkoren som de olika företagen har för sin magasinering. Sedan är det bara att bestämma sig. Eller?

Viktiga saker tänka på inför magasinering

Vissa saker är ju viktiga att tänka på innan man bestämmer sig för var sakerna ska magasineras.

  • Hur ser säkerheten ut? De flesta som ska magasinera sina saker vill ju inte att de försvinner eller blir stulna. Då bör man tänka på hur de ska förvaras. Kommer företaget att göra något för att sakerna ska förvaras på ett säkert sätt. De företag som arbetar med säkerhet, kan förlägga sitt kontor på platsen där sakerna ska magasineras så att det alltid kommer att finnas personal på plats där på dagarna och sedan ha ett vaktbolag som patrullerar där på nätterna. Här gäller samma principer som vid andra lågpriskedjor; ju mindre betalt, desto sämre kvalitet. Och tvärtom. Ju mer man betalar desto mer kan man förvänta sig när det kommer till säkerhet bland annat.
  • Hur kommer de vara försäkrade? Kommer magasineringsföretaget att försäkra sakerna? Det kan vara bra att läsa det finstilta i det avtal som man ingår med magasineringsföretaget. Och så kanske det är dags att damma av det egna hemförsäkringsbrevet och läsa igenom villkoren där.
  • Vilket pris är det? Vad kommer det att kosta att förvara sakerna? Blir priset för högt kanske det inte kommer att vara värt att förvara dem, kanske det lönar sig i stället att köpa nya möbler? Men är det möbler med affektionsvärde, då finns det ju inga andra möbler som kan ersätta dem.
  • Vilka saker kan man magasinera? Man brukar inte kunna magasinera vissa saker, som till exempel livsmedel då de kan dra till sig råttor och andra skadedjur.

Här kan man läsa mer om magasinering i Göteborg på: magasineringgöteborg.nu.

Behöver du flyttfirma i Växjö?

10 dec 2019

Behöver du få tag på en flyttfirma i Växjö? Vilken del av flytten behöver du hjälp med? När du har tänkt fädigt och bestämt dig för vilken del som du behöver anlita hjälp för, bör du sedan boka in flyttfirman så snart som du bara vet att du ska flytta. De flesta som flyttar vill oftast flytta samma datum som du. De mest populära dagarna att flytta ligger nämligen i slutet eller i början av månaden.

Det beror på att alla månadskostnader brukar få mellan slutet av månaden till slutet av månaden. Därför vill man flytta in i början av månaden för att utnyttja tiden och slippa betala dubbla hyror eller månadskostnader. Kan man i stället tänka sig att flytta i mitten av månaden brukar det vara lättare att få tider för flyttfirma eller lastbil.

Anlita en flyttfirma för det du inte hinner med

Ibland kan det vara för mycket för att man ska hinna flytta. Att packa, städa allt in i minsta detalj och transportera alla saker till den nya adressen, innebär nästan så att man måste ta semester för att hinna göra allt. Det är inte alla som kan ta semester bara för att flytta. Då kan det vara bättre att anltia en flyttfirma som kan göra det som man själv inte hinner göra. Många flyttfirmor kan man anlita för någon valfri del som man helt enkelt inte hinner med. De kan till exempel packa alla ens saker, eller städa den viktiga flyttstädningen. Men kanske viktigast är kanske att de kommer och hämtar alla sakerna och bär ut dem och sedan bär in dem på den nya adressen.

Anlita flyttfirma för det du inte kan flytta

Har du särskilt tunga saker kan du behöva få hjälp med att bära de tunga sakerna. Många flyttfirmor har stora liftar, liftvagnar, och annan utrustning som man själv sällan äger. Ska man till exempel flytta på pianon, flyglar, kassaskåp eller mormors tunga soffa, kan man behöva flera personer som kan bära möblerna. Då bör man anlita en flyttfirma som specifikt anger att de kan hjälpa till med de tunga lyften. Ibland har man så stora möbler att man måste lyfta dem genom fönstret för att få ut dem. Sådant kan man sällan åstadkomma själv.

Googla "flyttfirma Växjö" om det är där du behöver flyttfirman. Det som Google gör då, att deras sökmotorer söker igenom allt det som finns på internet och där man har angett att man erbjuder flytthjälp och att de kan ta sig till Växjö för att hjälpa till med flytten. Ring då några utvalda flyttfirmor och be om offert och referenser. Välj sedan den som är bäst.

Behöver du flyttstädning i Nyköping?

22 nov 2019

När man ska flytta är det många saker som ska ordnas så bra som det bara går. Någon måste se till så att alla saker blir packade (du). När alla saker är nerpackade blir det till att flyttstäda, och det är inte vilken städning som helst. Det måste nämligen vara perfekt rent på alla ytor och hörn och vrår. Och det är förvånande så många hörn som kan vara smutsiga utan att man någonsin tänker på det.

En hyresvärd kan hitta överraskande ställen som man kan ha glömt att städa och rengöra. Då blir det bakläxa och man måste städa tills allting är rent. I värsta fall har hyresvärden rätt att anlita en städfirma som kommer och städar om allting – och sänder räkningen till dig. Då är det bättre att anlita den där städfirman själv, och dra av på Rut-avdraget istället själv.

Så hittar du rätt städfirma för flyttstädningen i Nyköping

Man kan ju alltid fråga någon trevlig granne, släkt, vän eller bekant om de känner till någon bra städfirma som kan hjälpa en med flyttstädningen. Om de inte känner till någon sådan, kan man istället googla "flyttstädning Nyköping" så får man fram en lista på förslag av Googles sökmotorer. Det är då en lista med sådana flytt- eller städfirmor som erbjuder flyttstädning i Nyköping. Sedan är det bara att ta kontakt och fylla i detaljer om den flyttstädning som man behöver. Till exempel vill de oftast ha detaljer om när du ska flytta, hur stort det är som ska städas, och om det finns mer än själva bostaden som ska städas, till exempel ett garage, förråd, balkong, altan eller en trädgård. Vissa städfirmor kan till exempel även städa inför en bostadsvisning.

Leta efter städfirma med garantier på flyttstädningen

Det bästa är om man hittar en städfirma som kan ge garantier på sin flyttstädning. Det innebär då att de städar tills hyresvärd eller nästa bostadsägare blir nöjd med flyttstädningen. Om du anlitar dem kan du känna dig trygg med att flyttstädningen blir tillräckligt bra för att bli godkänd och du slipper tänka mer på en flyttstädning. Istället kan du fokusera på själva flytten, vilka möbler som ska magasineras, sälja, skänkas bort eller om du behöver göra något annat som är viktigt för flytten.

Vad kostar en flyttstädning?

De allra flesta städfirmor tar betalt per kvadratmeter. Det kan variera en del, men ska du få garantier på en flyttstädning så kan städfirman ta mellan 50-100 kronor per kvadratmeter. Så har du 100 kvadratmeter, så blir priset 10.000 men sedan kan du dra av på Rut-avdraget. Har du inte använt dig alls av Rut-avdraget kan du dra av 5.000 kronor och då få ner priset till hälften. Här kan du läsa mer om flyttstädning i Nyköping på: https://www.flyttstädningnyköping.net.

← Äldre inlägg

En Guide till att flytta!

Här finner du tips på vad du skall tänka på i samband med en flytt. Särskilt användbart kan vara checklistan där du kan bocka av punkt för punkt vad som är gjort och inte gjort.